Η συναδελφική παρατήρηση διδασκαλίας ως εργαλείο διαμορφωτικής αξιολόγησης, ενίσχυση της συνεργατικής μάθησης και της επαγγελματικής ανάπτυξης των εκπαιδευτικών
Abstract
Ο σχολικός οργανισμός ως σύστημα καλείται να είναι ευέλικτο, αποτελεσματικό, για να μπορέσει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της εποχής. Τα εκπαιδευτικά συστήματα, επιλέγουν ως μέσο διασφάλισης της ποιότητας του επιπέδου της παρεχόμενης εκπαίδευσης, την αξιολόγηση του διδακτικού έργου των εκπαιδευτικών. Στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, αν και η αξιολόγηση είναι θεσμοθετημένη, εντούτοις δεν υλοποιείται. Η απουσία κουλτούρας αξιολόγησης στους Έλληνες εκπαιδευτικούς, σε συνδυασμό με τη μη επαρκή επιμόρφωσή τους σχετικά με την αξιολόγηση του έργου τους, θέτουν υπό αμφισβήτηση την αποτελεσματικότητα του διδακτικού τους έργου, καθώς και το επίπεδο της επαγγελματικής τους ανάπτυξης. Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν να διερευνήσει κατά πόσο η συναδελφική παρατήρηση διδασκαλίας, ως εργαλείο διαμορφωτικής αξιολόγησης, μπορεί να ενισχύσει τη συνεργατική μάθηση και την επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών. Για τη διερεύνηση των ερευνητικών ερωτημάτων διενεργήθηκε Έρευνα Δράσης σε μια σχολική μονάδας πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης του Νομού Ρεθύμνης, μέσα από την υλοποίηση παρατηρήσεων διδασκαλίας μεταξύ συναδέλφων, με τη συμμετοχή του διευθυντή της σχολικής μονάδας. Οι παρατηρήσεις διδασκαλίας υλοποιήθηκαν σύμφωνα με τα στάδια του κύκλου της στρατηγικής της Κλινικής Επιθεώρησης. Τα αποτελέσματα της παρούσας έρευνας ανέδειξαν πληροφορίες, στάσεις και αξίες, σε ένα θέμα που μέχρι και σήμερα δεν έχει διερευνηθεί επαρκώς, επιβεβαιώνοντας ότι η ενεργός εμπλοκή των εκπαιδευτικών, σε ένα πρόγραμμα συναδελφικής παρατήρησης, εντός του χώρου και χρόνου εργασίας τους, μπορεί να συμβάλει στη διαφοροποίηση των στάσεων τους απέναντι στη διαμορφωτική αξιολόγηση του διδακτικού τους έργου, υπό την προϋπόθεση της δημιουργίας ενός νομοθετικού πλαισίου που να ανταποκρίνεται στις αρχές της παιδαγωγικής ηγεσίας.