Τιμή αγοράς και συμπεριφορά καταναλωτή: Εμπειρική σύγκριση διαφορετικών πρακτικών
Επιτομή
Στα πλαίσια εκπόνησης της πτυχιακής διατριβής μου για το Μεταπτυχιακό πρόγραμμα Σπουδών «Διοίκηση Επιχειρήσεων (MBA)», του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου, πραγματοποιήθηκε η παρούσα έρευνα. Σε αυτή εξετάζεται και παρουσιάζεται το πως η τιμή αγοράς επηρεάζει τη συμπεριφορά του καταναλωτή, μέσω της εμπειρικής σύγκρισης διαφορετικών πρακτικών σε επώνυμη απορρυπαντική σκόνη. Με γνώμονα τον έντονο ανταγωνισμό που επικρατεί στην κατηγορία του προϊόντος αυτού, με διεθνής κολοσσούς να κρατάνε το μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς, και λόγω της ζήτησης του από τους καταναλωτές επιλέχθηκε ως προϊόν μελέτης η επώνυμη μάρκα απορρυπαντικής σκόνης «Εύρηκα».
Για τις ανάγκες της έρευνας δημιουργήθηκαν κατά την άνοιξη του 2021 τέσσερα ξεχωριστά ερωτηματολόγια όπου κατέληξαν σε συνολικά 160 ηθελημένους καταναλωτές εντός της Κύπρου. Τα τέσσερα αυτά ερωτηματολόγια διέφεραν αποκλειστικά στο σημείο όπου αναγραφόταν η τιμή προσφοράς για την αγορά της απορρυπαντικής σκόνης «Εύρηκα». Η δημιουργία των ερωτηματολογίων έγινε μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας Microsoft Forms ενώ η αποστολή τους προς τους ηθελημένους καταναλωτές έγινε με τη χρήση διαφόρων μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Ακολούθως αφού λήφθηκαν τα συμπληρωμένα ερωτηματολόγια έγινε η εξαγωγή των αποτελεσμάτων στο λογισμικό πρόγραμμα της Microsoft Excel όπου κωδικοποιήθηκαν για να αναλυθούν περαιτέρω στην στατιστική πλατφόρμα λογισμικού SPSS.
Τα ερωτηματολόγια κατέληξαν σε τυχαία άτομα ανεξαιρέτως φύλου, ηλικίας, μορφωτικού επιπέδου και οικογενειακής κατάστασης. Μέσω αυτών διερευνήθηκε και εξετάστηκε επίσης η γενική στάση του καταναλωτή απέναντι στην συχνότητα επίσκεψης του στις υπεραγορές, τον χρόνο επίσκεψης του και τον συστηματικό έλεγχο των τιμών κατά την επίσκεψή του. Παράλληλα οι καταναλωτές υπέδειξαν ποια χαρακτηριστικά της απορρυπαντικής σκόνης έχουν μεγαλύτερη αξία για τους ίδιους όπου και εξάχθηκαν ενδιαφέρων συμπεράσματα. Εξετάστηκε επίσης το κατά πόσον ο καταναλωτής γνωρίζει και εμπιστεύεται την απορρυπαντική σκόνη της «Εύρηκα», την ίδια την εταιρεία, καθώς επίσης και εάν θα συνιστούσε σε άλλο άτομο το προϊόν αυτό. Καταλήγοντας, αναλύεται και διαφαίνεται πως η καταναλωτική συμπεριφορά και πρόθεση, επηρεάζεται πραγματικά για ένα προϊόν άμεσης ανάγκης (καθημερινής χρήσης), σε διαφορετικές πρακτικές προωθητικών ενεργειών.