Η αξιοποίηση των ΤΠΕ από τους εκπαιδευτικούς στο μάθημα της ιστορίας στην Κυπριακή Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
Προβολή/ Άνοιγμα
Ημερομηνία
2017-09-21Συγγραφέας
Κίτσιου, Παναγιώτα
Μεταδεδομένα
Εμφάνιση πλήρους εγγραφήςΕπιτομή
Η εργασία φιλοδοξεί να διερευνήσει το βαθμό και τους τρόπους αξιοποίησης των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) από τους διδάσκοντες καθηγητές του μαθήματος της Ιστορίας στην κυπριακή δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Παράλληλα σκοπό έχει να καταγράψει τη στάση των εκπαιδευτικών απέναντι στις νέες τεχνολογίες, επιχειρώντας να εξηγήσει πώς αυτές επηρεάζουν τη διδασκαλία ενός σύνθετου φιλολογικού μαθήματος, όπως αυτού της Ιστορίας. Τέλος εξετάζονται οι παράγοντες, οι οποίοι ενδέχεται να επηρεάσουν με θετικό ή αρνητικό τρόπο την αξιοποίηση των ΤΠΕ στο μάθημα της Ιστορίας, σύμφωνα με τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς. Ακολουθήθηκε μικτή μεθοδολογία. Πρώτα διεξήχθη ποσοτική έρευνα με εργαλείο συλλογής δεδομένων το ερωτηματολόγιο κλειστού τύπου, το οποίο απάντησαν 164 καθηγητές Ιστορίας που διδάσκουν σε γυμνάσια (13) και λύκεια (9) των επαρχιών Λάρνακας, Λεμεσού και Λευκωσίας κατά το σχολικό έτος 2016-2017. Εν συνεχεία ακολούθησε ποιοτική έρευνα κατά την οποία λήφθηκαν ημιδομημένες συνεντεύξεις από τέσσερις εκπαιδευτικούς που συμμετείχαν και στην ποσοτική φάση, με στόχο την πρόσληψη περισσότερων στοιχείων για την καλύτερη απάντηση των ερευνητικών ερωτημάτων. Η έρευνα καταγράφει τη θετική στάση των συμμετεχόντων απέναντι στη χρήση των ΤΠΕ στη διδασκαλία της Ιστορίας. Οι μισοί περίπου διδάσκοντες του μαθήματος ανέφεραν ότι χρησιμοποιούν εβδομαδιαίως τις νέες τεχνολογίες στη διδασκαλία της Ιστορίας. Ο τεχνολογικός εξοπλισμός που φαίνεται να αξιοποιείται στην τάξη αποτελείται βασικά από τον βιντεοπροβολέα και τον ηλεκτρονικό υπολογιστή. Σύμφωνα με τους διδάσκοντες καθηγητές της Ιστορίας οι χρήσεις περιορίζονται στις παρουσιάσεις (με τη βοήθεια λογισμικών παρουσιάσεων) και προβολή βίντεο από YouTube, σχετικά με την ύλη του μαθήματος. Οι εκπαιδευτικοί που συμμετείχαν στην έρευνα διακατέχονται από αυτοπεποίθηση όσον αφορά τη χρήση των νέων τεχνολογιών στο μάθημα και θεωρούν ότι το κυπριακό Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού (ΥΠΠ) παροτρύνει την αξιοποίησή τους. Παράγοντες που λειτουργούν περιοριστικά στη χρήση των ΤΠΕ στη διδασκαλία της Ιστορίας δηλώνονται ως η πρόσβαση σε ηλεκτρονικούς υπολογιστές, καθώς τα σχολεία που ενεπλάκησαν στην παρούσα έρευνα διαθέτουν μόνο μία αίθουσα Ιστορίας, η πίεση για κάλυψη της ύλης και, η ανησυχία τους για τυχόν τεχνικά προβλήματα.