Αλλαγή πρακτικών στη δημόσια διοίκηση: Η περίπτωση της αποκεντρωμένης διοίκησης Μακεδονίας-Θράκης
Abstract
Στην παρούσα διπλωματική εργασία προσπαθήσαμε να διερευνήσουμε την εισαγωγή νέων πρακτικών διοίκησης στη δημόσια διοίκηση και ειδικότερα στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας – Θράκης, η οποία αποτελεί μια αποκεντρωμένη κρατική δομή. Προσπαθήσαμε να ανιχνεύσουμε τις ακολουθούμενες πρακτικές διοίκησης των στελεχών της (Προϊσταμένων Διευθύνσεων και Τμημάτων) και να διαπιστώσουμε το κατά πόσο αυτές οι πρακτικές συνάδουν με τη φιλοσοφία του δημόσιου μάνατζμεντ. Επίσης προσπαθήσαμε να καταγράψουμε τις γενικότερες αντιλήψεις των στελεχών περί της εισαγωγής πρακτικών Διοίκησης Ολικής Ποιότητας στη δημόσια διοίκηση, τις δυσχέρειες που αντιμετωπίζουν για την εφαρμογή τους και τις προτάσεις για την αντιμετώπισή τους.
Η σκοπιμότητα της εργασίας έγκειται στο γεγονός ότι η εισαγωγή νέων πρακτικών διοίκησης στη δημόσια διοίκηση η οποία παρουσιάζεται από πλήθος συγγραφέων ως αναγκαία για τον εκσυγχρονισμό και την αναδιαμόρφωση των δομών του δημοσίου τομέα προκειμένου να καταστεί λιγότερο γραφειοκρατικός και αποδοτικότερος για το πολίτη, δεν είναι σε καμία περίπτωση εύκολη, πολλές φορές δε, δεν έχει τα αναμενόμενα αποτελέσματα.
Μεθοδολογικά, για την εκπόνηση της εργασίας στηριχθήκαμε σε βιβλιογραφικές αναφορές, στη διαδικτυακή αναζήτηση πληροφοριών, στη συλλογή και επεξεργασία πρωτογενούς υλικού μέσω της σύνταξης και διανομής κατάλληλου ερωτηματολογίου στο σύνολο των στελεχών (Προϊσταμένων Διευθύνσεων και Τμημάτων) της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας – Θράκης, καθώς και στη σύγκριση με διαθέσιμα δευτερογενή στοιχεία.
Συμπερασματικά μπορούμε να αναφέρουμε ότι η δημιουργία κουλτούρας ποιότητας σε έναν δημόσιο οργανισμό, αποτελεί καταλυτικό παράγοντα για την ομαλή εισαγωγή των απαραίτητων καινοτομιών για την αύξηση της αποτελεσματικότητας της υπηρεσίας και της εξυπηρέτησης του πολίτη. Απαραίτητες προϋποθέσεις, η δέσμευση της ηγεσίας, η δημιουργία ενός αποτελεσματικού πλαισίου λειτουργίας, η ευρεία αποδοχή της από όλους τους εμπλεκόμενους, καθώς και ικανά ηγετικά στελέχη που θα μπορέσουν να την εφαρμόσουν.