Στρατηγικό σχέδιο μάρκετινγκ για επαναδραστηριοποίηση της Δημοτικής Βιβλιοθήκης Πάφου
Abstract
Στην παρούσα έρευνα αναφέρεται η χρήση του μάρκετινγκ που μπορεί να βρει εφαρμογή στη Δημοτική Βιβλιοθήκη Πάφου. Η εφαρμογή του μάρκετινγκ καθίσταται απαραίτητη στις Βιβλιοθήκες οι οποίες καλούνται να αντιμετωπίσουν τις νέες προκλήσεις και να αναγνωρίσουν τις μεταβαλλόμενες απαιτήσεις.
Η Δημοτική Βιβλιοθήκη Πάφου έπειτα από χρόνια αδράνειας άνοιξε ξανά τις πόρτες της στους πολίτες. Η απουσία της από τα βιβλιοθηκονομικά δρώμενα συνέβαλε στην περιθωριοποίηση της τόσο στο κόσμο των Βιβλιοθηκών όσο και στους πολίτες της Πάφου.
Στην έρευνα αρχικά γίνεται αναφορά για τις Δημοτικές Βιβλιοθήκες ενώ ακολουθεί η ιστορική αναδρομή για τη Δημοτική Βιβλιοθήκη Πάφου, την ΚΕΒΕΠ και την διαδικασία που εφαρμόστηκε για την επαναλειτουργία της Δημοτικής Βιβλιοθήκης. Επίσης καταγράφονται αξιοσημείωτα παραδείγματα για τη χρήση του μάρκετινγκ στις Ελληνικές και τις Κυπριακές Βιβλιοθήκες.
Ακολουθεί η ανάλυση του μακροπεριβάλλοντος όπου περιλαμβάνει τις γενικές συνθήκες που επικρατούν στο εξωτερικό περιβάλλον, τις προκλήσεις και τις αλλαγές που ενδέχεται να έρθει αντιμέτωπη η βιβλιοθήκη. Το μικροπεριβάλλον αναφέρεται στους παράγοντες που επηρεάζουν την λειτουργία της βιβλιοθήκης. Κατόπιν γίνεται ανάλυση του Εσωτερικού Περιβάλλοντος (Ισχυρά, Ασθενή σημεία) και του Εξωτερικού Περιβάλλοντος (Ευκαιρίες, Απειλές).
Η Δημοτική Βιβλιοθήκη Πάφου χρειάζεται να δημιουργήσει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο μάρκετινγκ για να προσελκύσει χρήστες. Στην έρευνα καταγράφονται οι μεταβλητές τμηματοποίησης που πρέπει να χρησιμοποιήσει η Βιβλιοθήκη όπως η δημογραφική τμηματοποίηση, η συμπεριφορική και η ψυχογραφική. Επίσης αναφέρονται τρόποι και ομάδες στόχευσης. Τα παιδιά είναι μια ομάδα στόχευσης αφού αν η Βιβλιοθήκη καταφέρει να τα κερδίσει τότε θα τα έχει και στην ενήλικη ζωή τους. Στο σχέδιο μάρκετινγκ εντάσσεται η τοποθέτηση όπου προτείνονται τρόποι τοποθέτησης της Βιβλιοθήκης στο μυαλό των πολιτών. Ακολούθως αναφέρονται τα στοιχεία του μίγματος μάρκετινγκ αναφέροντας τις
v
υπηρεσίες που διαθέτει η Βιβλιοθήκη. Συγκεκριμένα η Βιβλιοθήκη διαθέτει πλούσιο Παφολογικό υλικό, γεγονός που τη ξεχωρίζει από τις υπόλοιπες Βιβλιοθήκες της Κύπρου. Στη συνέχεια αναφέρεται η τιμολόγηση των υπηρεσιών της Βιβλιοθήκης όπου διαπιστώνουμε ότι δεν υφίσταται καμία χρέωση στις υπηρεσίες που προσφέρει η Βιβλιοθήκη. Παρόλα αυτά όμως η Βιβλιοθήκη κατά την επαναδραστηριοποίηση της έχει προβεί σε μια σειρά από ενέργειες για την προώθηση της όπως ο μήνας εκδηλώσεων όπου διεξάγονταν ημερίδες, εργαστήρια κτλ. Θετικό γεγονός είναι η τοποθεσία της Βιβλιοθήκης, η οποία βρίσκεται σε κεντρικό σημείο της πόλης με αποτέλεσμα την εύκολη πρόσβαση των χρηστών. Μειονέκτημα όμως είναι η έλλειψη δικού της χώρου στάθμευσης, γεγονός που ίσως δυσχεραίνει τους χρήστες. Επίσης μειονέκτημα της Βιβλιοθήκης είναι η έλλειψη προσωπικού αφού απαρτίζεται από μόνο ένα άτομο που πρέπει να κάνει όλες τις εργασίες. Παράλληλα ο χώρος της Βιβλιοθήκης είναι μικρός για να χωρέσει όλο το υλικό της Βιβλιοθήκης. Τέλος στο μίγμα μάρκετινγκ αναφέρονται οι διαδικασίες της Βιβλιοθήκης για την ικανοποίηση των αναγκών των χρηστών.
Επίσης στην έρευνα αναφέρονται οι ενέργειες που πρέπει να γίνουν για υλοποίηση του σχεδίου μάρκετινγκ από πλευράς της Δημοτικής Βιβλιοθήκης Πάφου. Το προϊόν είναι βασικός παράγοντας για την ανάδειξη της Βιβλιοθήκης. Αναφέρονται οι υπηρεσίες που πρέπει να προσφέρει η Βιβλιοθήκη όπου επίσης εκτός από αυτές, σημαντικό θεωρείται και το ωράριο που θα λειτουργεί η Βιβλιοθήκη αλλά και η δημιουργία σήματος ώστε να εδραιωθεί στο μυαλό του κόσμου. Επίσης αναφέρεται η τιμολόγηση που πρέπει να έχουν οι υπηρεσίες ώστε να έχει έσοδα η Βιβλιοθήκη. Στην προώθηση αναφέρονται τρόποι διαφήμισης, ενέργειες προώθησης και οι δημόσιες σχέσεις για την προβολή της Βιβλιοθήκης. Παράλληλα στην εργασία καταγράφεται η τοποθεσία στην οποία πρέπει να βρίσκεται η Βιβλιοθήκη αλλά και στα προσόντα και τις δυνατότητες που πρέπει να έχει το προσωπικό. Επίσης αναφέρεται η διαμόρφωση του χώρου της Βιβλιοθήκης τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό της. Κατόπιν αναφέρονται οι διαδικασίες ώστε να είναι αποτελεσματική η Βιβλιοθήκη και η οργανωτική δομή. Γι’ αυτό το λόγο έχει δημιουργηθεί οργανόγραμμα με τα τμήματα που πρέπει να έχει η
vi
Βιβλιοθήκη. Επίσης γίνεται καταγραφή των αρμοδιοτήτων στα οποία καθορίζονται τα καθήκοντα και οι δραστηριότητες του κάθε τμήματος. Ταυτόχρονα προτείνονται συνεργασίες που πρέπει να αναπτύξει η Βιβλιοθήκη και τρόποι ικανοποίησης των αναγκών των χρηστών. Τέλος στο σχέδιο υλοποίησης, αναφέρεται ο προϋπολογισμός ώστε προφυλαχτεί η Βιβλιοθήκη από οικονομικές κακομεταχειρίσεις και να γίνει σωστή κατανομή των πόρων.
Τέλος της εργασίας παρατίθεται συνέντευξη από διάφορες ομάδες ατόμων όπου εκφράζουν την αντίληψη και τις προσδοκίες τους για τη Βιβλιοθήκη. Η συνέντευξη είχε σκοπό τη συλλογή πληροφοριών οι οποίες θα καταδείξουν τις ανάγκες του κοινού της Πάφου από τη Βιβλιοθήκη. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα το κοινό ενδιαφέρεται επί το πλείστων για λογοτεχνία και μυθιστορήματα. Επιτακτική είναι η ανάγκη εμπλουτισμού της συλλογής με πρόσφατες εκδόσεις. Ο Δήμος Πάφου πρέπει να επενδύσει στη Βιβλιοθήκη γιατί το κοινό έχει δείξει την ανάγκη του για μια σύγχρονη Δημοτική Βιβλιοθήκη.