Οι προτιμήσεις και καταναλωτική συμπεριφορά του Κύπριου καταναλωτή για τα τυροκομικά προϊόντα και ιδιαίτερα για το χαλλούμι
Abstract
Η παρούσα εργασία είχε ως στόχο να μελετήσει τις προτιμήσεις και την αγοραστική συμπεριφορά του Κύπριου καταναλωτή απέναντι στα τυροκομικά προϊόντα και ιδιαίτερα προς το χαλλούμι. Απώτερος σκοπός είναι να βοηθήσει τις εταιρείες που σχετίζονται με τον κλάδο της τυροκομίας, παρουσιάζοντας τους παράγοντες και τα στοιχεία που είναι σημαντικά, έτσι ώστε να βελτιώσουν την ανταγωνιστικότητα τους στην τοπική αγορά.
Για τον σκοπό της έρευνας επιλέχθηκε η ποσοτική μέθοδος με τη χρήση δομημένων ερωτηματολογίων. Το δείγμα της έρευνας αποτελείται από 147 Κύπριους καταναλωτές. Η επεξεργασία των δεδομένων έγινε με την χρήση του στατιστικού πακέτου SPSS version 20.
Οι πιο σημαντικοί παράγοντες που επηρεάζουν τους καταναλωτές κατά την αγορά χαλλουμιού είναι η ποιότητα και γεύση, η περιοχή προέλευσης και σε λιγότερο βαθμό η επωνυμία, η συσκευασία και η τιμή. Επίσης, η έρευνα έδειξε ότι η πλειονότητα των Κυπριών καταναλώνουν καθημερινά τυροκομικά και σε ένα μεγάλο ποσοστό χαλλούμι. Αγοράζουν συνήθως 2 με 3 είδη τυριών, ξοδεύουν 11 με 20 ευρώ το μήνα άνα νοικοκυριό για την αγορά τυροκομικών και συνήθως τα ψώνια τα κάνουν και οι δύο μαζί (άνδρας και γυναίκα του νοικοκυριού). Όσο για το χαλλούμι, προτιμούν να έχει φρέσκο δυόσμο να παράγεται από πρόβειο ή αιγοπρόβειο γάλα και για την αγορά χαλλουμιού κάθε νοικοκυριό ξοδεύει 5 με 10 ευρώ για να αγοράσει 500g με 1kg το μήνα. Θεωρούν την τιμή του χαλλουμιού μέτρια, και ως λογική τιμή βλέπουν για το παραδοσιακό χαλλούμι μια τιμή μεταξύ 6 με 8 ευρώ και σε περίπτωση που ακριβύνει θα αγοράζουν λιγότερες ποσότητες. Κυρίως το αγοράζουν από υπεραγορές ή κατευθείαν από τον παραγωγό και είναι πιστοί στην μάρκα που αγοράζουν. Δυστυχώς, όπως διαφάνηκε από την έρευνα οι κύπριοι δεν είναι εξοικειωμένη με την ένδειξη ΠΟΠ. Αλλά αυτοί που γνώριζαν θα ήθελαν να κατοχυρωθεί το χαλλούμι ως ΠΟΠ προϊόν, θα επέλεγαν ένα χαλλούμι το οποίο θα ήταν πιστοποιημένο και θα πλήρωναν μέχρι και 5% παραπάνω για να το αποκτήσουν ένα πιστοποιημένο προϊόν.
Για μια καινούργια έρευνα θα ήταν προτιμότερο να γίνει σε ένα πιο αντιπροσωπευτικό δείγμα καταναλωτών, που θα καλύπτει όλη την Κύπρο.