dc.contributor.advisor | Μιχαηλίδης, Μιχάλης | |
dc.contributor.author | Σιδηροπούλου, Πελαγία | |
dc.contributor.other | Sidiropoulou, Pelayia | |
dc.coverage.spatial | Κύπρος | el_GR |
dc.date.accessioned | 2012-12-13 | |
dc.date.accessioned | 2012-12-13T12:37:09Z | |
dc.date.available | 2012-12-13T12:37:09Z | |
dc.date.copyright | 2012-11 | |
dc.date.issued | 2012-12-13 | |
dc.identifier.other | ΕΠΑ/2012/00024 | el_GR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11128/1111 | |
dc.description | Περιέχει βιβλιογραφικές παραπομπές. | el_GR |
dc.description.abstract | Η αξιολόγηση των φοιτητών είναι μια σημαντική διαδικασία του πυρήνα των
σπουδών της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Ανάλογα με το σκοπό που επιτελεί
διακρίνεται: α) στην τελική, όταν έμφαση δίνεται στη μέτρηση της επίδοσης του
φοιτητή και β) στη διαμορφωτική, όταν έμφαση δίνεται στην υποστήριξη της
μάθησης. Οι αντιλήψεις των φοιτητών είναι ένας σημαντικός τομέας της
εκπαιδευτικής έρευνας, καθώς αποδείχτηκε ότι δύνανται να επηρεάσουν
σημαντικούς παράγοντες της μάθησης. Σύμφωνα με τις αντιλήψεις των φοιτητών,
η κατάλληλη μέθοδος αξιολόγησης είναι αυτή που υποστηρίζει τη μάθησή τους,
είναι ευχάριστη, εποικοδομητική, φέρει χαρακτηριστικά εγκυρότητας, αξιοπιστίας
και εντιμότητας, είναι παράγοντας βελτίωσης της μάθησης και της διδασκαλίας,
καθιστά φοιτητές και καθηγητές υπεύθυνους για τη μαθησιακή διαδικασία. Στα
περιβάλλοντα ΑεξΑΕ και ειδικότερα στις ανθρωπιστικές και κοινωνικές επιστήμες
του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου και του Ανοικτού Πανεπιστημίου
Κύπρου, εφαρμόζεται κατά τη διάρκεια των σπουδών το είδος της αξιολόγησης
που τείνει να φέρει μερικά από τα προαναφερθέντα στοιχεία, με τη μορφή
εκπόνησης γραπτών εργασιών, οι οποίες βαθμολογούνται. Το συγκεκριμένο
μοντέλο της αξιολόγησης στην ΑεξΑΕ τριτοβάθμια εκπαίδευση, ολοκληρώνεται
με τις τελικές γραπτές εξετάσεις στο τέλος της θεματικής ενότητας.
Η παρούσα έρευνα διερευνά τις αντιλήψεις των φοιτητών για την αξιολόγησή τους
μέσω δοκιμασμένου από τη βιβλιογραφία ερωτηματολογίου, το οποίο
προσαρμόστηκε στην ελληνική γλώσσα. Στο δείγμα των φοιτητών συμμετείχαν
προπτυχιακοί φοιτητές του προγράμματος «Σπουδές στον ελληνικό πολιτισμό» και
μεταπτυχιακοί του προγράμματος «Επιστήμες της Αγωγής» του ΑΠΚυ. Όπως
προέκυψε από την έρευνα, το δείγμα των φοιτητών στην ΑεξΑΕ έτεινε να έχει
θετικές αντιλήψεις για την αξιολόγησή του. Συμφώνησε ότι είναι ευχάριστη,
αποτελεί παράγοντα βελτίωσης της μάθησης και της διδασκαλίας, είναι μορφή
λογοδοσίας, ενώ διαφώνησε με την αντίληψη ότι η αξιολόγηση είναι αχρείαστη
για τη μάθηση. Αυτές οι αντιλήψεις, τείνουν να σκιαγραφήσουν αμυδρά το
περίγραμμα της διαμορφωτικής αξιολόγησης και λιγότερο της τελικής. Οι
φοιτητές επέλεξαν σε μεγαλύτερο ποσοστό πτυχές της αξιολόγησης από την οποία
v
έχουν βιωματική εμπειρία, ενώ αγνόησαν πτυχές που δεν γνωρίζουν, όπως η
ετεροαξιολόγηση. Βρέθηκε ότι ευχάριστες πτυχές της αξιολόγησης είναι η
προσωπική παρακολούθηση της επίδοσης του φοιτητή από τον καθηγητή και η
επικοινωνία μαζί του. Προέκυψαν στατιστικά σημαντικές ισχυρές συσχετίσεις
μεταξύ των τεσσάρων κυρίαρχων αντιλήψεων της αξιολόγησης (ευχάριστης,
παράγοντα βελτίωσης, λογοδοσίας και αχρείαστης). Το συνολικό δείγμα επέλεξε
ως κυρίαρχες αντιλήψεις τη γραπτή εξέταση που διαρκεί από μία έως τρεις ώρες,
τη βαθμολόγηση και τη λογοδοσία. Αυτές οι αντιλήψεις συμπίπτουν με την
περιγραφή της τελικής αξιολόγησης στο τέλος της θεματικής ενότητας. Αρνητικές
αντιλήψεις της αξιολόγησης συσχετίστηκαν με την πτυχή της αξιολόγησης ως
γραπτής εξέτασης.
Αναφορικά με τις επιπτώσεις της έρευνας στη βιβλιογραφία, η συμβολή της είναι
σημαντική, καθώς οι αντιλήψεις φοιτητών ΑεξΑΕ για την αξιολόγησή τους δεν
έχουν ακόμη διερευνηθεί σε βάθος. Τα ευρήματα που προέκυψαν έρχονται σε
κάποια σημεία σε αντίθεση με τις αντίστοιχες αντιλήψεις των φοιτητών στα
συμβατικά πανεπιστήμια. Οι θετικές αντιλήψεις των φοιτητών συνδέονται με
ευρύτερη εφαρμογή διαμορφωτικών διεργασιών στην αξιολόγηση, χρήσης
κριτηρίων, αξιοποίησης λογισμικών εικονικής αξιολόγησης και επικοινωνίας.
Σημαντικό στοιχείο αποτελεί η εμπλοκή των φοιτητών στην αξιολογητική
διαδικασία, με συνεχή επιμόρφωση-κατάρτιση των εμπλεκόμενων μερών και
συνεχή αξιολόγηση των νέων εμπειριών. | el_GR |
dc.format.extent | xiv, 104 σ. 30 εκ. | el_GR |
dc.language | gr | el_GR |
dc.language.iso | gr | el_GR |
dc.subject | Ανοικτή και εξ αποστάσεως Εκπαίδευση | el_GR |
dc.subject | Open and distance learning | el_GR |
dc.subject | Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου | el_GR |
dc.subject | Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο | el_GR |
dc.title | Διερεύνηση των αντιλήψεων φοιτητών ανοικτού εξ αποστάσεως πανεπιστημίου για την αξιολόγηση τους | el_GR |
dc.type | Μεταπτυχιακή Διατριβή | el_GR |
dc.description.translatedabstract | Student assessment in higher education is a crucial factor of the educational
process. There is a distinction in the research literature between: a) formative
assessment which is mainly intended to facilitate student learning, by providing
them with high quality feedback, and b) summative, intended to identify how much
has been learnt. Students’ conceptions of assessment is an important domain of
assessment research. There is evidence that students’ quality of learning is
influenced by their perceptions of such educational experiences. Students endorse
positive perceptions for the assessment process when considered to be pleasant,
constructive, reliable, valid, authentic, accurate, and to underpin learning and
teaching. Open, long distance higher education institutions offer an alternative
choice for the adult student to overcome the barriers set by conventional tertiary
education systems. An assessment model common to open distance learning
environments is broadly implemented at the Hellenic Open University and the
Open University of Cyprus (OUC). This model includes written assignments
(essays) marked and commented by the professor and summative written
examinations at the end of each module.
The current study investigated students’ conceptions of assessment by using a
published questionnaire, adapted for this purpose in the Greek language. The
sample studied consisted of the students in the undergraduate OUC program
“Greek Civilization Studies” and of the postgraduate OUC program “Education
Sciences”. The present research shed light on the positive aspect of the OUC
students’ conceptions of assessment. Students considered assessment as pleasant,
and as a learning and teaching improvement factor, which renders both students
and professors accountable. They disagreed with statements that described
assessment as irrelevant to their learning. These perceptions tend to describe
notions of formative rather than summative assessment. Students declared and
recognized assessment facets common and familiar to them through experience
and practice, as implemented in their studies. They seemed to ignore facets
unknown to them, for instance peer assessment. Student supervision and
communication with the professor are considered to be positive elements of the
vii
assessment process. Statistically significant relationships were found among the
four main students’ conceptions of assessment (pleasant, improvement factor,
accountability factor and irrelevant). In addition, the students’ sample declared that
they highly considered assessment as a written exam, an important factor for
accountability, described as a rather negative experience.
The present study contributes to the scientific body of knowledge by investigating
students’ conceptions of assessment at an open, long distance learning tertiary
institution. The literature in this context is not vast and it is yet to be extended.
Findings were not always consistent with findings in conventional tertiary settings.
Practical implications concerning the development of students’ positive
conceptions include broader adoption of more modern formative assessment
processes. Virtual reality assessments, and synchronous and asynchronous
communication environments can be used further in their full potential. Involving
students into their own assessment by implementing self-assessment, peer
assessment, could be important parameters of the overall educational experience.
Training instructors and students is recommended for successful engagement in the process and assessment of the overall educational experience. | el_GR |
dc.format.type | pdf | el_GR |