Πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας και τοπική αυτοδιοίκηση: Οργάνωση και διοίκηση του κέντρου υγείας Καρπάθου (ΚΥΚ) κατά τις χρονικές περιόδους του σχεδίου <ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑ> και τού σχεδίου <ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ>
Abstract
Το μάρκετινγκ και η εφαρμογή των στρατηγικών που σχετίζονται με αυτό στο χώρο της υγείας συνιστούν θέματα που είναι καινούρια στη χώρα μας. Ο στόχος της παρούσας εργασίας είναι διττός. Ο πρώτος στόχος αφορά την παρουσίαση των επιμέρους στοιχείων τα οποία συνθέτουν το μάρκετινγκ γενικά και το μάρκετινγκ υγείας ειδικότερα καθώς και την ανάλυση του ρόλου του μάρκετινγκ στο στρατηγικό σχεδιασμό του Κέντρου Υγείας Καρπάθου.
Ο δεύτερος στόχος της εργασίας είναι η καταγραφή των αποτελεσμάτων της περιγραφικής έρευνας συσχετίσεων που πραγματοποιήθηκε προκειμένου να μελετηθούν οι αντιλήψεις των ασθενών για το μάρκετινγκ που εφαρμόζει το Κέντρο Υγείας Καρπάθου (ΚΥΚ). Με την βοήθεια ερωτηματολογίου το οποίο μοιράστηκε σε 80 ασθενείς και το οποίο αποτελείτο από κλειστού και ανοικτού τύπου ερωτήσεις τα άτομα του δείγματος, αν και με κάποιες επιφυλάξεις, διατύπωσαν ευνοϊκή στάση για το μάρκετινγκ και την εφαρμογή του από το ΚΥΚ. Η εικόνα που φάνηκε να έχουν ωστόσο για το αντικείμενο ήταν στερεότυπη και περιορισμένη αφού διαφήμιση, πωλήσεις και μάρκετινγκ θεωρήθηκαν ταυτόσημες έννοιες. Ευδιάκριτη έγινε επίσης και η στερεότυπη αντίληψη σύμφωνα με την οποία το μάρκετινγκ συνιστά δραστηριότητα που αφορά μόνο τους απασχολούμενους στην διοικητική υπηρεσία. Από την στατιστική ανάλυση προέκυψαν στατιστικά σημαντικές συσχετίσεις μεταξύ αντιλήψεων των ασθενών και των κοινωνικό - δημογραφικών χαρακτηριστικών τους συμπεριλαμβανομένων του φύλου, της ηλικίας, της μόρφωσης, ενώ διαφαίνεται έντονα η ανάγκη ορθής εφαρμογής του μάρκετινγκ στην προσφορά φροντίδας ποιότητας με σεβασμό στα δικαιώματα των ασθενών και με γνώμονα την ανθρωπιά και όχι τα οικονομικά κριτήρια. Με βάση τα αποτελέσματα της έρευνας, κατατίθενται σημαντικές προτάσεις για τους τομείς της υγειονομικής έρευνας, εκπαίδευσης και κλινικής πράξης.