Η προώθηση της πράσινης αγοραστικής συμπεριφοράς στον Κύπριο πολίτη και ο αντίκτυπος της στο περιβάλλον για την απόκτηση φιλοπεριβαλλοντικής συμπεριφοράς
Προβολή/ Άνοιγμα
Ημερομηνία
2023-05Συγγραφέας
Αριστοδήμου, Ελένη
Μεταδεδομένα
Εμφάνιση πλήρους εγγραφήςΕπιτομή
Σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Περιβάλλοντος το φυσικό περιβάλλον είναι απαραίτητο για την υγεία και την ευημερία των ανθρώπων. Σε ένα φυσικό καθαρό περιβάλλον δεν υπάρχουν δυσμενής επιπτώσεις όπως είναι η κλιματική αλλαγή, η ατμοσφαιρική ρύπανση, η μόλυνση των υδάτων, ο θόρυβος και πολλά άλλα τα οποία θέτουν σε κίνδυνο το περιβάλλον. Τα πιο πάνω, προέρχονται κατά κύριο λόγω από ανθρώπινες δραστηριότητες με αποτέλεσμα να προκαλούνται χιλιάδες θάνατοι ετησίως, πράγμα που φανερώνει την μεγάλη αλληλεπίδραση μεταξύ ανθρώπων και περιβάλλοντος (European Environment Agency, 2022).
Η προστασία του περιβάλλοντος είναι ζωτικής σημασίας και μπορεί να πραγματοποιηθεί μέσω της απόκτησης φιλοπεριβαλλοντικής συμπεριφοράς. Σύμφωνα με τους Sawitri, Hadiyanto και Hadi, η φιλοπεριβαλλοντική συμπεριφορά είναι όλες οι συνειδητές ενέργειες που εκτελούνται ατομικά με στόχο την μείωση του αρνητικού περιβαλλοντικού αντίκτυπου που οφείλεται από τις ανθρώπινες δραστηριότητες (D. R. Sawitri, H. Hadiyanto, S.P. Hadi, 2015). Ένα σημαντικό στοιχείο της φιλοπεριβαλλοντικής συμπεριφοράς είναι η αγοραστική συμπεριφορά των ανθρώπων όπου μέσω των καταναλωτικών συνηθειών τους μειώνουν το περιβαλλοντικό αντίκτυπο (J. Mansvelt, 2011).
Σύμφωνα με την Juliana Mansvelt, η πράσινη αγοραστική συμπεριφορά των ανθρώπων και ως εκ τούτου ο πράσινος καταναλωτής είναι ο καταναλωτής όπου έχει επίγνωση της επίδρασης των καταναλωτικών του συνηθειών απέναντι στο περιβάλλον και αγοράζει συνειδητά προϊόντα ή υπηρεσίες με χαμηλότερο περιβαλλοντικό αντίκτυπο (J. Mansvelt, 2011). Τα πράσινα προϊόντα είναι βιολογικά, επαναχρησιμοποιήσιμα και βιοαποικοδομήσιμα και γενικότερα είναι προϊόντα με λιγότερο ή και καθόλου περιβαλλοντικό αντίκτυπο σε σχέση με τα κοινά συμβατικά προϊόντα (M.S Shamsi et al, 2017). Ένα μέσω ώθησης των καταναλωτών στην αγορά πράσινων προϊόντων είναι το πράσινο μάρκετινγκ όπου οι επιχειρήσεις πρέπει πρώτα να στοχεύσουν στις ανάγκες των καταναλωτών και μετά να προωθήσουν τα πράσινα προϊόντα με στόχο την περιβαλλοντική βιωσιμότητα (A. Ahmed et al, 2021).
Σκοπός της παρούσας έρευνας είναι η εξέταση της γνώσης των καταναλωτών για τα πράσινα προϊόντα με απώτερο σκοπό την προώθηση της πράσινης αγοραστικής συμπεριφοράς με στόχο να αποκτήσουν φιλοπεριβαλλοντική συμπεριφορά. Ο κυριότερος στόχος της παρούσας έρευνας είναι η ευαισθητοποίηση των καταναλωτών απέναντι στο περιβάλλον και ως εκ τούτου η αναζήτηση λύσεων στα περιβαλλοντικά προβλήματα. Η μελέτη πραγματοποιήθηκε μέσω ποσοτικής μεθοδολογίας με την χρήση ερωτηματολογίου και την συμπλήρωση του συνολικά από 132 άτομα.
Τα αποτελέσματα φανερώνουν την σχέση των δημογραφικών μεταβλητών με το ενδιαφέρον των καταναλωτών για το περιβάλλον καθώς και την προθυμία τους να αλλάξουν τις καταναλωτικές τους συνήθειες με στόχο να αποκτήσουν φιλοπεριβαλλοντική συμπεριφορά. Οι περισσότεροι εξ αυτών αντιλαμβάνονται το αντίκτυπο των καταναλωτικών συνηθειών τους προς το περιβάλλον καθώς και το αντίκτυπο των περιβαλλοντικών προβλημάτων στη ποιότητα ζωής τους. Επιπλέον, η πλειοψηφία γνωρίζει τι είναι τα πράσινα προϊόντα και είναι πρόθυμοι να πληρώσουν περισσότερο για να αγοράσουν προϊόντα με πράσινα χαρακτηριστικά έναντι των συμβατικών. Επίσης, είναι πρόθυμοι να συμμετάσχουν σε περιβαλλοντικά προγράμματα για να ενημερώνονται για τα περιβαλλοντικά ζητήματα και τους τρόπους συμβολής τους μέσω της αγοραστικής τους συμπεριφοράς. Για το λόγω αυτό, οι επιχειρήσεις πρέπει να επενδύσουν στα πράσινα προϊόντα και να τα προωθήσουν περισσότερο μέσω του πράσινου μάρκετινγκ.