Angkor Wat (Καμπότζη), Taj Mahal (Ινδία), Τείχη Λευκωσίας (Κύπρος), Τείχη Παλμανόβας (Ιταλία). Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης (Facebook, Instagram, Twitter κ.α.), Ταξιδιωτικές Εφαρμογές (applications) και Επισκεψιμότητα Μνημείων Αρχαιολογικής Αξίας.
Επιτομή
Τις τελευταίες δεκαετίες γίνεται όλο και πιο διακριτό ότι οι εξελίξεις στην τεχνολογία αλλάζουν την καθημερινότητά μας σε όλο το φάσμα της ανθρώπινης δραστηριότητας. Ένας τομέας που έχει εμφανώς επηρεαστεί και αλλάξει, ένεκα των τεχνολογικών επιτευγμάτων, είναι ο τομέας της επικοινωνίας και της προβολής. Η πρόοδος της τεχνολογίας δεν θα μπορούσε να αφήσει «ανέγγιχτο» τον πολιτισμό. Η «ψηφιακή στροφή» του πολιτισμού έχει αναδιαμορφώσει τον τρόπο που προωθείται το πολιτιστικό προϊόν, αλλά και τον τρόπο με τον οποίο το κοινό προσλαμβάνει το μήνυμα, επικοινωνεί, συμπεριφέρεται και αντιδρά.
Στόχος της παρούσας μεταπτυχιακής διατριβής είναι να καταδείξει τον τρόπο με τον οποίο τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης και οι ταξιδιωτικές εφαρμογές συμβάλλουν, τόσο στη γνωριμία του κοινού με τα αρχαιολογικά μνημεία και στην προώθησή τους, όσο και στην βελτιστοποίηση της εμπειρίας του επισκέπτη σε αυτά. Για τον λόγο αυτό παρουσιάζονται 2 ασιατικά μνημεία το Angkor Wat στην Καμπότζη και το Taj Mahal στην Ινδία και 2 ευρωπαϊκά μνημεία τα Μεσαιωνικά Τείχη της Παλμανόβα στην Ιταλία και τα μεσαιωνικά Τείχη της Λευκωσίας στην Κύπρο. Εξετάζεται ο τρόπος προβολής τους από τους φορείς διαχείρισης μέσω των Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης, καθώς και κατά πόσο έχουν αναπτυχθεί συγκεκριμένες ταξιδιωτικές εφαρμογές που προσφέρονται στον επισκέπτη. Ακόμα αναλύεται η συμβολή της UNESCO στη διατήρηση, προστασία και προώθηση των αρχαιολογικών μνημείων και τα τεχνολογικά βήματα που έχει κάνει προς αυτή την κατεύθυνση.
Η ερευνητική μέθοδος που ακολουθήθηκε είναι η βιβλιογραφική ανασκόπηση για την υποστήριξη του θεωρητικού μέρους της διατριβής με την εξέταση σχετικών επιστημονικών άρθρων, βιβλίων, δημοσιευμένων ερευνών και επίσημων ιστοσελίδων πολιτιστικών φορέων και οργανισμών. Διενεργήθηκε επίσης πρωτογενής έρευνα με την αποστολή ερωτηματολογίων-συνεντεύξεων στους φορείς διαχείρισης των υπό εξέταση μνημείων και διανομή ερωτηματολογίου στο ευρύ κοινό, ώστε να διαφανεί η σχέση και η στάση του απέναντι στα τεχνολογικά βήματα του πολιτιστικού τομέα. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδωσαν απαντήσεις στα ερευνητικά ερωτήματα και διαφώτισαν περαιτέρω τη σχέση πολιτισμού-τεχνολογίας.