Ανάλυση του κλάδου παροχής υπηρεσιών υγείας στην Κύπρο
Επιτομή
Καθώς η διαφαινόμενη απειλή της δημοσιονομικής ύφεσης κυμαινόταν πάνω από την Ευρωζώνη, η Κύπρος συνήψε το 2013 με τη μορφή μνημονίου συμφωνίας (MoU) με μια ομάδα διεθνών δανειστών (κοινώς γνωστών ως Τρόικα). Το πακέτο διάσωσης κατέστη αναγκαίο όταν η Κύπρος γνώρισε ταχεία δημοσιονομική επιδείνωση. Πράγματι, ενώ το Μνημόνιο εμφανίσθηκε ως απειλή, τελικά ήταν ο μοχλός μιας σειράς σημαντικών διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, με μια από τις μεγαλύτερες εκείνης της εφαρμογής ενός Συστήματος Υγείας που έλειπε από την Κύπρο (ΓεΣΥ)
Η Κύπρος ήταν από τις μόνες χώρες της ΕΕ χωρίς ένα ολοκληρωμένο σύστημα υγείας. Με τις ιδιωτικές δαπάνες για την υγεία να είναι από τις υψηλότερες στην ΕΕ με παράλληλα από τις μικρότερες δαπάνες συνολικά για την υγεία η καθιέρωση του ΓεΣΥ φαινόταν μονόδρομος. Έτσι, η εφαρμογή του ΓεΣΥ μόλις το έτος 2019 σηματοδοτεί για την Κύπρο ένα νέο ξεκίνημα, αλλά και ένα στοίχημα για την εφαρμογή και λειτουργία του. Ήδη, οι πρώτοι έξι μήνες λειτουργίας του ΓεΣΥ δημιουργούν μια αισιοδοξία στις αρχές ότι τελικά η Κύπρος θα μπορεί επιτέλους να εγκαθιδρύσει ουσιαστικά, και όχι σε επίπεδο μελετών και νόμων, το δικό της Σύστημα Υγείας.
Στη παρούσα μελέτη χρησιμοποιήθηκαν δεδομένα των διαφόρων Διεθνών οργανισμών αλλά και της Στατικής Υπηρεσίας της Κύπρου. Η διεθνής βιβλιογραφία ήταν οδηγός στην προσπάθεια να καταγραφεί η μέχρι τώρα κατάσταση αλλά και να δημιουργήσει τις προτάσεις για το μέλλον του ΓεΣΥ .