dc.contributor.advisor | Παναγιωτόπουλος, Νίκος | |
dc.contributor.author | Παπώτη, Ευαγγελία | |
dc.contributor.other | Papoti, Evaggelia | |
dc.coverage.spatial | Κύπρος | el_GR |
dc.date.accessioned | 2020-07-17T11:21:48Z | |
dc.date.available | 2020-07-17T11:21:48Z | |
dc.date.copyright | 2020-07-17 | |
dc.date.issued | 2013-06 | |
dc.identifier.other | ΕΠΑ/2013/00075 | el_GR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11128/4560 | |
dc.description | Περιέχει βιβλιογραφικές παραπομπές. | el_GR |
dc.description.abstract | Σκοπός αυτής της εργασίας είναι να διερευνήσει την επίδραση του φύλου στις εκπαιδευτικές και επαγγελματικές επιλογές και αντιλήψεις των εφήβων υπό το βάρος της κρίσης. Μολονότι ως προς το πρώτο σκέλος του το θέμα αυτό έχει διερευνηθεί συστηματικά στο παρελθόν στο πλαίσιο της κοινωνιολογίας της εκπαίδευσης και της φεμινιστικής παιδαγωγικής, κρίνεται διαρκώς επίμαχο, λόγω των κρίσιμων συνεπειών του στην ατομικοκοινωνική ζωή των νέων ανθρώπων και στις σχέσεις των φύλων. Σε μια εποχή μάλιστα που παρουσιάζεται ως «μεταφεμινιστική» και προβάλλεται ο μύθος ότι η ισότητα έχει εξασφαλιστεί, το ζήτημα της σχέσης των εκπαιδευτικών και επαγγελματικών κατευθύνσεων των νέων ανθρώπων με τον έμφυλο κοινωνικό καταμερισμό εργασίας και την αναπαραγωγή της κοινωνικής αδικίας εις βάρος των γυναικών απαιτεί διαρκή ερευνητική εγρήγορση. Την αναγκαιότητα αυτής επαυξάνει ο εντοπισμός του δεύτερου σκέλους του θέματος, δηλαδή το ιδιαίτερο χωροχρονικό πλαίσιο της κρίσης, που επηρεάζει τον εκπαιδευτικό, επαγγελματικό και οικογενειακό σχεδιασμό ζωής των νέων.
Αναλυτικότερα, τα ερευνητικά μας ερωτήματα εστιάζουν, κατά πρώτον, στο αν εντοπίζονται διαφορές κατά φύλο στις εκπαιδευτικές και επαγγελματικές επιλογές των εφήβων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και, κατά δεύτερον, στις αντιλήψεις, στάσεις και πρακτικές που διαμορφώνουν και εκφράζουν όσον αφορά στην εκπαίδευση, την εργασία, την οικογένεια και την οικιακή εργασία, που συναρθρώνουν αλληλεπιδρώντα πεδία της καθημερινής ζωής. Στο πρώτο μέρος της εργασίας, επομένως, παρουσιάζονται, αφ’ ενός, τα βασικά σημεία της φεμινιστικής σκέψης, αναδεικνύοντας την υποτελή κοινωνική θέση των γυναικών στα παραπάνω πεδία, αφ’ ετέρου, τα σημαντικότερα ευρήματα από το χώρο της εκπαίδευσης που πιστοποιούν τις έμφυλες ανισότητες. Στο δεύτερο μέρος καταγράφονται ο σχεδιασμός και τα παραχθέντα δεδομένα από την έρευνα που διεξήγαμε, ακολουθώντας, ποιοτική προσέγγιση, με τη μέθοδο της ημιδομημένης συνέντευξης με 30 μαθητές-τριες της Γ΄ τάξης Λυκείων περιοχών των δυτικών προαστίων της Αθήνας. Κύριο εύρημά μας είναι ότι οι μαθητές και οι μαθήτριες αρθρώνουν ένα λόγο ισότητας των φύλων που διαφοροποιείται από τα ευρήματα παλαιότερων σχετικών ερευνών, καθώς φαίνεται να αποδίδει πιο λειασμένες τις διαφορές. Ωστόσο, ο λόγος αυτός στις περισσότερες περιπτώσεις είναι επιδερμικός, μιας που οι αντιφάσεις που εντοπίζονται αναδεικνύουν την πρόσληψη και κατασκευή του κοινωνικού κόσμου στη βάση της διπολικής και ιεραρχικής «φυσικής» κατηγοριοποίησης του φύλου. Στη σκέψη τους κυριαρχούν τα διαζεύγματα που αντιστοιχίζουν, αφ’ ενός, τη γυναίκα με τη θεωρητική κατεύθυνση, τις ανθρωπιστικές επιστήμες, την προσφορά προς το συνάνθρωπο, τη φροντίδα, τον καλλωπισμό, την ευαισθησία, το συναίσθημα, τον ιδεαλισμό, την οικιακή εργασία, την επιμέλεια και, αφ’ ετέρου, τον άνδρα με την τεχνολογική και θετική κατεύθυνση, τις πρακτικές και χειρωνακτικές ενασχολήσεις, το ρεαλισμό, την εξωοικιακή εργασία, την απειθαρχία. Η κρίση, από την άλλη, ασκεί στα δύο φύλα διαφορετικές επιδράσεις, οι οποίες αναδεικνύουν τα κύρια χαρακτηριστικά της ανά φύλο κοινωνικοποίησης. Τα αγόρια επηρεάζονται από την κρίση περισσότερο από τα κορίτσια, κυρίως στις εκπαιδευτικές και επαγγελματικές επιλογές. Η κρίση δε φαίνεται να γεννά συντηρητικές αναδιπλώσεις, αλλά ούτε και να ανατρέπει τον έμφυλο κοινωνικό καταμερισμό εργασίας στο ιδιωτικό και δημόσιο πεδίο. | el_GR |
dc.format.extent | 230 σ. ; 30 εκ. | el_GR |
dc.language | gr | el_GR |
dc.language.iso | gr | el_GR |
dc.publisher | Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου | el_GR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/closedAccess | el_GR |
dc.subject | Εκπαιδευτικές επιλογές -- Αντιλήψεις εφήβων | el_GR |
dc.subject | Educational options - Adolescents' perceptions | el_GR |
dc.subject | Επαγγελματικές επιλογές -- Αντιλήψεις εφήβων | el_GR |
dc.subject | Career options - Adolescents' perceptions | el_GR |
dc.subject | Αντιλήψεις εφήβων -- Οικονομική κρίση | el_GR |
dc.subject | Adolescents' perceptions - Financial crisis | el_GR |
dc.title | Η επίδραση του φύλου στις εκπαιδευτικές και επαγγελματικές επιλογές και αντιλήψεις των εφήβων υπό το βάρος της κρίσης. | el_GR |
dc.type | Μεταπτυχιακή Διατριβή | el_GR |
dc.description.translatedabstract | This paper investigates the gender’s effect to the educational and occupational choices and perceptions of the adolescents under the pressure of the crisis. Although the first part has been investigated systematically in the past, in the context of Sociology of Education and Feministic Pedagogies, remains of great interest because of the crucial consequences upon the personal and social life of the young people and the relations between men and women. Especially in a period in which the myth that the equality has been assured is propounded, the question of the relation between the educational and occupational directions of the adolescents and the social division of labour between men and women requires constant research. The special conditions that crisis creates, influencing the educational, occupational and family life planning of the young people, enlarge the necessity of this research.
More analytically, the investigative questions of this paper focus on, firstly, the differences between boys and girls regarding their educational and occupational choices and, secondly, their perceptions and attitudes with regard to the education, the profession, the creation of family, the household work. Consequently, the first part of the paper contains, on the one hand, the basic points of feminism which bring forth the subordinate social status of women on the above fields, and, on the other hand, the most important data referring to the gender inequalities in education. The second part contains the planning and the results of the research. Specifically, a qualitative research had been chosen, based on the method of interviewing with thirty pupils who were attending the last class of Lyceums in the western regions of Athens. The data that resulted point to the fact that the pupils utter a speech of equality which is different from the data of previous researches, because of the more smoothed differences between girls and boys. However, this speech is epidermical in most cases, as the contradictions of their thought point out the construction of the social world on the basis of bisectional and hierarchical “physical” classification of gender. Furthermore, the crisis influences girls and boys in a different way, according to “appropriate” for girls or boys socialization. Namely, the crisis influences mostly the boys, particularly in their educational and professional choices. Therefore, the crisis does not seem to create conservative falls back neither reverse the social division of labour between men and women in private and public life. | el_GR |
dc.format.type | pdf | el_GR |