Kypseli Logo
    • Ελληνικά
    • English
  •  Αρχική
  •  Πλοήγηση 
    • Κοινότητες & Συλλογές
    • Ανά ημερομηνία δημοσίευσης
    • Συγγραφείς
    • Τίτλοι
    • Λέξεις κλειδιά
    • Με αριθμό έκδοσης
  • Language elLanguage en
  •  Σύνδεση 
    • Σύνδεση
    Προβολή τεκμηρίου 
    • Αρχική
    • Αποθετήριο Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου (Repository of the Open University of Cyprus)
    • Μεταπτυχιακές διατριβές / Master Τhesis
    • Επιστημών της Αγωγής (ΕΛΛ) / Educational Studies (in Greek)
    • Προβολή τεκμηρίου
    •   Αρχική
    • Αποθετήριο Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου (Repository of the Open University of Cyprus)
    • Μεταπτυχιακές διατριβές / Master Τhesis
    • Επιστημών της Αγωγής (ΕΛΛ) / Educational Studies (in Greek)
    • Προβολή τεκμηρίου
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Η επίδραση του φύλου στις εκπαιδευτικές και επαγγελματικές επιλογές και αντιλήψεις των εφήβων υπό το βάρος της κρίσης.

    Thumbnail
    Προβολή/Άνοιγμα
    ΕΠΑ-2013-00075.pdf (2.267Mb)
    Ημερομηνία
    2013-06
    Συγγραφέας
    Παπώτη, Ευαγγελία
    Μεταδεδομένα
    Εμφάνιση πλήρους εγγραφής
    Επιτομή
    Σκοπός αυτής της εργασίας είναι να διερευνήσει την επίδραση του φύλου στις εκπαιδευτικές και επαγγελματικές επιλογές και αντιλήψεις των εφήβων υπό το βάρος της κρίσης. Μολονότι ως προς το πρώτο σκέλος του το θέμα αυτό έχει διερευνηθεί συστηματικά στο παρελθόν στο πλαίσιο της κοινωνιολογίας της εκπαίδευσης και της φεμινιστικής παιδαγωγικής, κρίνεται διαρκώς επίμαχο, λόγω των κρίσιμων συνεπειών του στην ατομικοκοινωνική ζωή των νέων ανθρώπων και στις σχέσεις των φύλων. Σε μια εποχή μάλιστα που παρουσιάζεται ως «μεταφεμινιστική» και προβάλλεται ο μύθος ότι η ισότητα έχει εξασφαλιστεί, το ζήτημα της σχέσης των εκπαιδευτικών και επαγγελματικών κατευθύνσεων των νέων ανθρώπων με τον έμφυλο κοινωνικό καταμερισμό εργασίας και την αναπαραγωγή της κοινωνικής αδικίας εις βάρος των γυναικών απαιτεί διαρκή ερευνητική εγρήγορση. Την αναγκαιότητα αυτής επαυξάνει ο εντοπισμός του δεύτερου σκέλους του θέματος, δηλαδή το ιδιαίτερο χωροχρονικό πλαίσιο της κρίσης, που επηρεάζει τον εκπαιδευτικό, επαγγελματικό και οικογενειακό σχεδιασμό ζωής των νέων. Αναλυτικότερα, τα ερευνητικά μας ερωτήματα εστιάζουν, κατά πρώτον, στο αν εντοπίζονται διαφορές κατά φύλο στις εκπαιδευτικές και επαγγελματικές επιλογές των εφήβων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και, κατά δεύτερον, στις αντιλήψεις, στάσεις και πρακτικές που διαμορφώνουν και εκφράζουν όσον αφορά στην εκπαίδευση, την εργασία, την οικογένεια και την οικιακή εργασία, που συναρθρώνουν αλληλεπιδρώντα πεδία της καθημερινής ζωής. Στο πρώτο μέρος της εργασίας, επομένως, παρουσιάζονται, αφ’ ενός, τα βασικά σημεία της φεμινιστικής σκέψης, αναδεικνύοντας την υποτελή κοινωνική θέση των γυναικών στα παραπάνω πεδία, αφ’ ετέρου, τα σημαντικότερα ευρήματα από το χώρο της εκπαίδευσης που πιστοποιούν τις έμφυλες ανισότητες. Στο δεύτερο μέρος καταγράφονται ο σχεδιασμός και τα παραχθέντα δεδομένα από την έρευνα που διεξήγαμε, ακολουθώντας, ποιοτική προσέγγιση, με τη μέθοδο της ημιδομημένης συνέντευξης με 30 μαθητές-τριες της Γ΄ τάξης Λυκείων περιοχών των δυτικών προαστίων της Αθήνας. Κύριο εύρημά μας είναι ότι οι μαθητές και οι μαθήτριες αρθρώνουν ένα λόγο ισότητας των φύλων που διαφοροποιείται από τα ευρήματα παλαιότερων σχετικών ερευνών, καθώς φαίνεται να αποδίδει πιο λειασμένες τις διαφορές. Ωστόσο, ο λόγος αυτός στις περισσότερες περιπτώσεις είναι επιδερμικός, μιας που οι αντιφάσεις που εντοπίζονται αναδεικνύουν την πρόσληψη και κατασκευή του κοινωνικού κόσμου στη βάση της διπολικής και ιεραρχικής «φυσικής» κατηγοριοποίησης του φύλου. Στη σκέψη τους κυριαρχούν τα διαζεύγματα που αντιστοιχίζουν, αφ’ ενός, τη γυναίκα με τη θεωρητική κατεύθυνση, τις ανθρωπιστικές επιστήμες, την προσφορά προς το συνάνθρωπο, τη φροντίδα, τον καλλωπισμό, την ευαισθησία, το συναίσθημα, τον ιδεαλισμό, την οικιακή εργασία, την επιμέλεια και, αφ’ ετέρου, τον άνδρα με την τεχνολογική και θετική κατεύθυνση, τις πρακτικές και χειρωνακτικές ενασχολήσεις, το ρεαλισμό, την εξωοικιακή εργασία, την απειθαρχία. Η κρίση, από την άλλη, ασκεί στα δύο φύλα διαφορετικές επιδράσεις, οι οποίες αναδεικνύουν τα κύρια χαρακτηριστικά της ανά φύλο κοινωνικοποίησης. Τα αγόρια επηρεάζονται από την κρίση περισσότερο από τα κορίτσια, κυρίως στις εκπαιδευτικές και επαγγελματικές επιλογές. Η κρίση δε φαίνεται να γεννά συντηρητικές αναδιπλώσεις, αλλά ούτε και να ανατρέπει τον έμφυλο κοινωνικό καταμερισμό εργασίας στο ιδιωτικό και δημόσιο πεδίο.
    URI
    http://hdl.handle.net/11128/4560
    Συλλογές
    • Επιστημών της Αγωγής (ΕΛΛ) / Educational Studies (in Greek)

    Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου

    Ταχ, Κιβ. 12794,

    2252, Λατσιά

    Κύπρος

    Τηλ.: +357 22 411600

    Φαξ.: +357 22 411601

    • Βοήθεια
    • Επικοινωνήστε μαζί μας
    • Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου
    • Βιβλιοθήκη ΑΠΚΥ
    • Πολιτικές
    • Προσβασιμότητα και Προστασία Δεδομένων

    Βρείτε μας στο:

    • FacebookFacebook
    • EU Flag
    • Republic of Cyprus
    • Structural Funds
    • e University
    • Open University of Cyprus

    Το έργο eUniversity συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Aνάπτυξης (ΕΤΠΑ) και από Εθνικούς πόρους κατά την Προγραμματική Περίοδο 2007-2013

     

    Πλοήγηση

    Όλο το ΑποθετήριοΚοινότητες & ΣυλλογέςΑνά ημερομηνία δημοσίευσηςΣυγγραφείςΤίτλοιΛέξεις κλειδιάΜε αριθμό έκδοσηςΑυτή η συλλογήΑνά ημερομηνία δημοσίευσηςΣυγγραφείςΤίτλοιΛέξεις κλειδιάΜε αριθμό έκδοσης

    Ο λογαριασμός μου

    ΣύνδεσηΕγγραφή

    Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου

    Ταχ, Κιβ. 12794,

    2252, Λατσιά

    Κύπρος

    Τηλ.: +357 22 411600

    Φαξ.: +357 22 411601

    • Βοήθεια
    • Επικοινωνήστε μαζί μας
    • Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου
    • Βιβλιοθήκη ΑΠΚΥ
    • Πολιτικές
    • Προσβασιμότητα και Προστασία Δεδομένων

    Βρείτε μας στο:

    • FacebookFacebook
    • EU Flag
    • Republic of Cyprus
    • Structural Funds
    • e University
    • Open University of Cyprus

    Το έργο eUniversity συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Aνάπτυξης (ΕΤΠΑ) και από Εθνικούς πόρους κατά την Προγραμματική Περίοδο 2007-2013