Μετάβαση Συνεργατικής Κυπριακής Τράπεζας στην Ελληνική Τράπεζα: συνέπειες, δυσκολίες και ικανοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού.
Προβολή/ Άνοιγμα
Ημερομηνία
2019-05Συγγραφέας
Νικολάου, Κυριακούλα
Μεταδεδομένα
Εμφάνιση πλήρους εγγραφήςΕπιτομή
Με την εκπόνηση της παρούσας διπλωματικής εργασίας ερευνώνται και παρουσιάζονται οι δυσκολίες, οι συνέπειες, η συμπεριφορά της διοίκησης καθώς και η ικανοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού που δραστηριοποιείται στον τραπεζικό τομέα, σε μια περίοδο κατά την οποία ο συγκεκριμένος κλάδος επηρεάζεται από εξαγορές και συγχωνεύσεις.
Η μελέτη και η ανάλυσή μας γίνεται εξ αφορμής της πρόσφατης εξαγοράς της Συνεργατικής Κυπριακής Τράπεζας από την Ελληνική Τράπεζα. Συγκεκριμένα, στις 3 Σεπτεμβρίου 2018 και μετά από σχετικές διεργασίες που προηγήθηκαν, η Ελληνική Τράπεζα εξαγόρασε το καλό κομμάτι (εξυπηρετούμενα δάνεια και καταθέσεις) της Συνεργατικής Κυπριακής Τράπεζας.
Η παρούσα διατριβή επιδιώκει μέσω δευτερογενών δεδομένων και ανασκόπηση βιβλιογραφίας, να προβάλει τη σημασία της ικανοποίησης των εργαζομένων που μεταφέρθηκαν από την Συνεργατική Κυπριακή τράπεζα στην Ελληνική Τράπεζα, τις δυσκολίες που προέκυψαν από την συγχώνευση των δύο τραπεζών.
Το πρακτικό μέρος της διατριβής αφορά μια πρωτογενή έρευνα που πραγματοποιήθηκε, έχοντας ως βάση ένα αναλυτικό ερωτηματολόγιο, το οποίο διαμοιράστηκε και απαντήθηκε από 100 εργαζομένους της πρώην Συνεργατικής Κυπριακής Τράπεζας, οι οποίοι μεταφέρθηκαν στην Ελληνική Τράπεζα.
Στο δείγμα που σας παρουσιάζουμε πιο κάτω, μας απάντησαν συνολικά 100 υπάλληλοι της πρώην Συνεργατικής Κυπριακής Τράπεζας που μεταφέρθηκαν στην Ελληνική Τράπεζα, την 1η Σεπτεμβρίου 2019. Τα 30 ερωτηματολόγια απαντήθηκαν από άντρες και τα 70 ερωτηματολόγια από γυναίκες. Τα περισσότερα ερωτηματολόγια δόθηκαν στην επαρχία Πάφου (93), έξι στη επαρχία Λευκωσίας και ένα στην επαρχία Λεμεσού. Τα ερωτηματολόγια δόθηκαν τυχαία σε συναδέλφους οι οποίοι κατέχουν διάφορες θέσεις στην τράπεζα. Τα περισσότερα ερωτηματολόγια απαντήθηκαν από συναδέλφους που κατέχουν θέσεις γραφειακού λειτουργού, όπου συνήθως είναι και οι περισσότερες θέσεις εργασίας στην τράπεζα.
Σκοπός της παρούσας διατριβής είναι η διερεύνηση, μέσω ερωτηματολογίου, των επιπτώσεων που πιθανόν να προέκυψαν στο ανθρώπινο δυναμικό από τη συγχώνευση και εξαγορά της Συνεργατικής Κυπριακής Τράπεζας καθώς και η διερεύνηση και παρουσίαση των απόψεων των εργαζομένων. Επιπλέον, μέσα από τη συμπλήρωση και τις απαντήσεις των ερωτηματολογίων, θα εξαχθούν συμπεράσματα που άπτονται των συνεπειών, των δυσκολιών και της ικανοποίησης των υπαλλήλων που μεταφέρθηκαν στην Ελληνική Τράπεζα.
Με τη συγκέντρωση και ανάλυση των πρωτογενών δεδομένων δίνεται μια πιο αντικειμενική εικόνα για τις συνέπειες που προκύπτουν στους εργαζόμενους, από τις εξαγορές.
Τα αποτελέσματα που προέκυψαν από την ερευνητική διαδικασία έχουν διασταυρωθεί με την σχετική βιβλιογραφία και διαπιστώθηκε ότι πολλά από αυτά που βλέπουμε να συμβαίνουν στην πράξη, ισχύουν και στη θεωρία. Συγκεκριμένα προκύπτει ότι μια τράπεζα για να εξαγοραστεί από κάποια άλλη θα πρέπει ή να κατέχει πιο μεγάλο μερίδιο στην αγορά και εξαγοράζοντας την άλλη τράπεζα αμέσως αποκτά μεγαλύτερο μερίδιο στην αγορά, ή η τράπεζα που εξαγοράζετε να έχει προβλήματα, όπως πολλά μη εξυπηρετούμενα δάνεια, κακοδιαχείριση κτλ. Οπότε μπορεί να εξαγοραστεί από άλλη τράπεζα με πιο χαμηλό κόστος.
Δυστυχώς οι περιπτώσεις εξαγορών τραπεζών επιβαρύνουν το ανθρώπινο δυναμικό που εργάζεται στην τράπεζα, αλλά και τους πελάτες της τράπεζας.
Ως ερευνητικό εργαλείο χρησιμοποιήθηκε ένα ερωτηματολόγιο το οποίο δόθηκε στους υπαλλήλους και αποτελείτο από τρία μέρη. Στο πρώτο μέρος οι συναδέλφοι καλούνταν να απαντήσουν σε εννέα ερωτήσεις που αφορούν προσωπικά στοιχεία, στο δεύτερο μέρος καλούνταν να απαντήσουν σε σαράντα πέντε ερωτήσεις που αφορούν αντικείμενο και τις συνθήκες εργασίας, τις αμοιβές, τις σχέσεις με τους συναδέλφους και τους προϊσταμένους, την συμπεριφορά της διοίκησης, τις δυνατότητες που υπάρχουν για προαγωγή, την κοινωνική αποτίμηση κτλ, όπου οι συνάδελφοι καλούνται να απαντήσουν με βαθμό ικανοποίησης από 1 μέχρι 5, όπου το 1 είναι καθόλου ικανοποιημένος, 2 λίγο ικανοποιημένος, 3 μέτρια ικανοποιημένος, 4 αρκετά ικανοποιημένος και 5 καθόλου ικανοποιημένος. Στο τρίτο μέρος και τελευταίο μέρος καλούνται οι συνάδελφοι να επιλέξουν τρεις παράγοντες από τον πίνακα 1 για τους οποίους είναι πολύ ικανοποιημένοι και τρεις παράγοντες από τον πίνακα 2 για τους οποίους είναι πολύ δυσαρεστημένοι.
Στη συνέχεια παρουσιάζεται η σχετική βιβλιογραφία που αφορά την πιο πάνω έρευνα καθώς και τα αποτελέσματα που διεξήχθηκαν από την πρωτογενή έρευνα.