Αξιολόγηση της ικανοποίησης των ασθενών Κυπριακής και Βρετανικής καταγωγής από τις υπηρεσίες των εξωτερικών ιατρείων ενός Δημοσίου Νοσοκομείου στην Κύπρο
Abstract
Εισαγωγή
Η ικανοποίηση των ασθενών ως δείκτης της ποιότητας των συστημάτων παροχής υπηρεσιών υγείας χρησιμοποιείται ολοένα και συχνότερα για την αξιολόγηση των υπηρεσιών υγείας σε όλο τον κόσμο. Εν μέσω οικονομικής κρίσης τα δημόσια νοσηλευτήρια της Κύπρου δέχονται ολοένα και περισσότερους ασθενείς. Εκτός από τους Κύπριους ασθενείς ευρεία χρήση των υπηρεσιών τους, και ιδίως των εξωτερικών Ιατρείων κάνουν και ασθενείς Βρετανικής καταγωγής.
Σκοπός
Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν η αξιολόγηση της ικανοποίησης ασθενών Βρετανικής και Κυπριακής καταγωγής από τις παρεχόμενες υπηρεσίες υγείας στα εξωτερικά ιατρεία ενός Γ.Ν. της Κύπρου, λαμβάνοντας υπόψη και την προηγούμενη εμπειρία τους από ανάλογες υπηρεσίες στην χώρα τους.
Μέθοδος
Το δείγμα της παρούσας έρευνας αποτέλεσαν 295 χρήστες υπηρεσιών εξωτερικών ιατρείων Γ.Ν. της Κύπρου με ισορροπημένη αντιπροσώπευση των δυο ομάδων εθνικής καταγωγής (Κυπριακής και Βρετανικής). Η αξιολόγηση της ικανοποίησης έγινε με την χρήση ενός ανώνυμου και αυτοσυμπληρούμενου ερωτηματολογίου στο οποίο περιλαμβάνεται η κλίμακα Expectations-Perceived Quality-Satisfaction with Primary Care Services Scale (E-PQ-SPCSS) των 27 ερωτήσεων του Raftopoulos (2010). Η συλλογή του ερωτηματολογίου έγινε το χρονικό διάστημα Ιούνιος – Σεπτέμβριος 2011. Για την στατιστική επεξεργασία των δεδομένων, χρησιμοποιήθηκε το στατιστικό πρόγραμμα για τις κοινωνικές επιστήμες ΙΒΜ-SPSS 19.
Αποτελέσματα
Η συνολική ικανοποίηση των ασθενών ήταν πολύ υψηλή. Συγκεκριμένα το 92,9% των συμμετεχόντων δήλωσαν από λίγο έως πολύ ικανοποιημένοι. Πολύ υψηλή ήταν και η συνολική ικανοποίηση από τον Ιατρό. Το ποσοστό που απάντησε ότι είναι από λίγο έως πολύ ικανοποιημένοι βρέθηκε στο 93,5%. Δεν υπήρξε στατιστικά σημαντική διαφορά στην μέση συνολική ικανοποίηση και στην ικανοποίηση από τον ιατρό ανάμεσα στους ασθενείς Βρετανικής και Κυπριακής καταγωγής. Η ικανοποίηση από το νοσηλευτικό προσωπικό ήταν χαμηλότερη (68,1%). Στην περίπτωση αυτή διαπιστώθηκε στατιστικά σημαντική διαφορά ανάμεσα στις δύο ομάδες ασθενών με τους Βρετανικής καταγωγής να δηλώνουν περισσότερο ικανοποιημένοι σε σχέση με τους Κυπριακής. Το 40% των ασθενών Βρετανικής καταγωγής δήλωσαν περισσότερο ικανοποιημένοι από τις υπηρεσίες υγείας στην Κύπρο σε σχέση με την χώρα τους, το 41% το ίδιο ικανοποιημένοι και μόνο το 17% δήλωσαν λιγότερο ικανοποιημένοι. Οι ασθενείς Κυπριακής καταγωγής φάνηκε να έχουν λιγότερες προσδοκίες από τους Βρετανούς. Δεν υπήρξε όμως στατιστικά σημαντική διαφορά στο τι θεωρούν ποιότητα στις υπηρεσίες υγείας .
Συμπεράσματα
Οι υπηρεσίες των εξωτερικών ιατρείων του Γενικού Νοσοκομείου αξιολογήθηκαν πολύ θετικά όχι μόνο από τους Κύπριους ασθενείς αλλά και από την δεύτερη πολυπληθέστερη εθνική ομάδα χρηστών των υπηρεσιών του που είναι οι ασθενείς Βρετανικής καταγωγής. Ακόμα πιο σημαντικό είναι ότι μεγάλο ποσοστό των ασθενών Βρετανικής καταγωγής δηλώνουν πιο ικανοποιημένοι από τις υπηρεσίες φροντίδας υγείας που δέχτηκαν στα εξωτερικά ιατρεία του νοσοκομείου Πάφου σε σχέση με τις ανάλογες υπηρεσίες της χώρας τους.