Show simple item record

dc.contributor.advisorΧατζηλάκος, Θανάσης
dc.contributor.authorΖαχαράκη, Αικατερίνη
dc.contributor.otherZacharaki, Aikaterini
dc.coverage.spatialΚύπροςel_GR
dc.date.accessioned2018-10-10T06:47:43Z
dc.date.available2018-10-10T06:47:43Z
dc.date.copyright2018-10-10
dc.date.issued2018-05
dc.identifier.otherΠΕΣ/2018/00296el_GR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11128/3784
dc.descriptionΠεριέχει βιβλιογραφικές παραπομπές.el_GR
dc.description.abstractΤα τελευταία χρόνια τα "μάτια" της ερευνητικής κοινότητας έχουν στραφεί στη διδασκαλία του προγραμματισμού και της υπολογιστικής σκέψης, και μάλιστα στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Οι περισσότερες χώρες του εξωτερικού διαμορφώνουν το πρόγραμμα σπουδών τους ώστε οι μαθητές να έρθουν σε επαφή με αυτή την τόσο σπουδαία δεξιότητα από τα πρώτα "τρυφερά" χρόνια της σχολικής τους ζωής. Η Ελλάδα τον τελευταίο καιρό έχει κάνει κάποια βήματα με εισαγωγή μαθημάτων προγραμματισμού στις δύο τελευταίες τάξεις του δημοτικού. Η παρούσα εργασία έχει ως στόχο να παρουσιάσει μια πρόταση διδασκαλίας προγραμματισμού σε μαθητές των πρώτων τάξεων του δημοτικού σχολείου και συγκεκριμένα στις τάξεις Α έως και Δ, που μέχρι τώρα δεν περιλαμβάνονται στο ελληνικό πρόγραμμα σπουδών, ως προς τη διδασκαλία του προγραμματισμού αλλά και ταυτόχρονα να αναδείξει οφέλη που προκύπτουν στους μαθητές όλων των τάξεων του δημοτικού από τη διδασκαλία αυτή. Πραγματοποιείται μια εκπαιδευτική έρευνα σχεδιασμού με εφαρμογή διδακτικής παρέμβασης κατά τη διάρκεια δύο σχολικών περιόδων, σε δημοτικό σχολείο της Δράμας με δείγμα 122 μαθητές την 1η περίοδο στις τάξεις Β έως ΣΤ και 149 μαθητές την 2η περίοδο στις τάξεις Α έως και ΣΤ. Η διδακτική παρέμβαση αξιοποιεί την οπτική γλώσσα προγραμματισμού Scratch και ScratchJr για τις ανάλογες ηλικίες μαθητών αλλά ταυτόχρονα και άλλα οπτικά περιβάλλοντα προγραμματισμού όπως το Lightbot, και η "Ώρα του κώδικα" με σκοπό να μελετήσει αν οι μαθητές των πρώτων τάξεων του δημοτικού μπορούν να ανταποκριθούν σε μαθήματα προγραμματισμού. Επίσης η έρευνα μελετά αν η διδασκαλία προγραμματισμού βοηθά τους μαθητές του δημοτικού να βελτιώσουν την γενικότερη εικόνα αξιολόγησής τους στο σχολείο αλλά και ειδικότερα τις επιδόσεις τους στα Μαθηματικά, την ικανότητά τους για συνεργασία καθώς επίσης και ορισμένους συντελεστές του δείκτη ευφυίας τους όπως η αναλυτική και χωρική ικανότητα, δεξιότητα συσχετισμού συμβόλων και σχημάτων. Κατά τη διάρκεια της έρευνας περιγράφεται το προφίλ των μαθητών, συμπεριφοριστικό και συναισθηματικό, κατά τη διάρκεια ενασχόλησής τους με τον προγραμματισμό, η στάση τους απέναντί του και η επίδοσή τους με κάποιες αναφορές στο φύλο του μαθητή. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι οι μαθητές των τάξεων Α έως και Δ ανταποκρίθηκαν επαρκώς στη διδασκαλία προγραμματισμού μέσω scratch, με τα κορίτσια της Α και Β δημοτικού να παρουσιάζουν καλύτερη επίδοση από τα αγόρια. Στις τάξεις Β και Γ παρατηρήθηκε βελτίωση της γενικής τους εικόνας αξιολόγησης μετά τη διδασκαλία του προγραμματισμού και στις τάξεις Α έως και Ε βελτιώθηκε ο συντελεστής ευφυίας τους. Όλοι οι μαθητές της Β έως ΣΤ τάξης έδειξαν θετική στάση απέναντι στο λογισμικό Scratch και της Α τάξης στο ScratchJr χωρίς ιδιαιτερότητες ως προς το φύλο.el_GR
dc.format.extentxxi, 446 σ. 30 εκ.el_GR
dc.languagegrel_GR
dc.language.isogrel_GR
dc.publisherΑνοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρουel_GR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/closedAccessel_GR
dc.subjectΥπολογιστική Σκέψηel_GR
dc.subjectComputational Thinkingel_GR
dc.titleΔιδασκαλία προγραμματισμού για ανάπτυξη υπολογιστικής σκέψης σε παιδιά Δημοτικούel_GR
dc.typeΜεταπτυχιακή Διατριβήel_GR
dc.description.translatedabstractIn recent years the “eyes” of the research community have turned on the teaching of programing and computing, especially in primary education. Most countries abroad form their curriculum so that their students come into contact with this so important skill since their early “tender” years of their school life. During the last few years Greece has made some steps towards this goal by implementing classes on programing in the last two grades of primary school. This paper’s goal is to present a proposal of teaching programming to pupils of the first grades of primary school, specifically grades A through D, which up until now their curriculum has not included the teaching of programming, but also at the same time to highlight the benefits of this teaching to the pupils of all grades of elementary school. In this paper an EDR(Education Design Research) is taking place with implementation of a teaching intervention during two school periods, in a primary school of Drama with a sample of 122 pupils during the first period (grades 2 through 6) and 149 pupils during the second period ( grades 1 through 6). This teaching intervention uses the visual programming language Scratch and ScratchJr according to the age of the pupils, but also at the same time it uses other visual programming environments like Lightbot and the Hour of Code in order to study whether the pupils of the first grades of elementary school can cope in programming education. Also, this research studies how the teaching of programming helps elementary school pupils to improve their school progress and especially their performance in maths, their ability to cooperate as well as certain indicators of their intelligence like the analytic and spatial ability, ability to correlate symbols and shapes. In this paper, we describe a profile of the pupils- behavioral and emotional- during their engagement in programming, their attitude towards programming and their performance with some references to their gender. The results of the research have shown that the pupils of grades A through D responded sufficiently in teaching programing using Scratch, while the girls performed better than the boys in grades A and B. In grades B and C an enhancement of their general performance was observed after they were taught programming and in grades A through E their factor of intelligence was improved. All the pupils of grades 2 to 6 showed a positive attitude towards the Scratch software and the pupils of grade A towards ScratchJr without a difference according to their gender.el_GR
dc.format.typepdfel_GR


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record