dc.contributor.advisor | Χατζηλάκος, Θανάσης | |
dc.contributor.author | Ζαχαράκη, Αικατερίνη | |
dc.contributor.other | Zacharaki, Aikaterini | |
dc.coverage.spatial | Κύπρος | el_GR |
dc.date.accessioned | 2018-10-10T06:47:43Z | |
dc.date.available | 2018-10-10T06:47:43Z | |
dc.date.copyright | 2018-10-10 | |
dc.date.issued | 2018-05 | |
dc.identifier.other | ΠΕΣ/2018/00296 | el_GR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11128/3784 | |
dc.description | Περιέχει βιβλιογραφικές παραπομπές. | el_GR |
dc.description.abstract | Τα τελευταία χρόνια τα "μάτια" της ερευνητικής κοινότητας έχουν στραφεί στη
διδασκαλία του προγραμματισμού και της υπολογιστικής σκέψης, και μάλιστα στην
πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Οι περισσότερες χώρες του εξωτερικού διαμορφώνουν το
πρόγραμμα σπουδών τους ώστε οι μαθητές να έρθουν σε επαφή με αυτή την τόσο
σπουδαία δεξιότητα από τα πρώτα "τρυφερά" χρόνια της σχολικής τους ζωής. Η Ελλάδα
τον τελευταίο καιρό έχει κάνει κάποια βήματα με εισαγωγή μαθημάτων
προγραμματισμού στις δύο τελευταίες τάξεις του δημοτικού.
Η παρούσα εργασία έχει ως στόχο να παρουσιάσει μια πρόταση διδασκαλίας
προγραμματισμού σε μαθητές των πρώτων τάξεων του δημοτικού σχολείου και
συγκεκριμένα στις τάξεις Α έως και Δ, που μέχρι τώρα δεν περιλαμβάνονται στο ελληνικό
πρόγραμμα σπουδών, ως προς τη διδασκαλία του προγραμματισμού αλλά και
ταυτόχρονα να αναδείξει οφέλη που προκύπτουν στους μαθητές όλων των τάξεων του
δημοτικού από τη διδασκαλία αυτή.
Πραγματοποιείται μια εκπαιδευτική έρευνα σχεδιασμού με εφαρμογή διδακτικής
παρέμβασης κατά τη διάρκεια δύο σχολικών περιόδων, σε δημοτικό σχολείο της Δράμας
με δείγμα 122 μαθητές την 1η περίοδο στις τάξεις Β έως ΣΤ και 149 μαθητές την 2η
περίοδο στις τάξεις Α έως και ΣΤ. Η διδακτική παρέμβαση αξιοποιεί την οπτική γλώσσα
προγραμματισμού Scratch και ScratchJr για τις ανάλογες ηλικίες μαθητών αλλά
ταυτόχρονα και άλλα οπτικά περιβάλλοντα προγραμματισμού όπως το Lightbot, και η
"Ώρα του κώδικα" με σκοπό να μελετήσει αν οι μαθητές των πρώτων τάξεων του
δημοτικού μπορούν να ανταποκριθούν σε μαθήματα προγραμματισμού. Επίσης η έρευνα
μελετά αν η διδασκαλία προγραμματισμού βοηθά τους μαθητές του δημοτικού να
βελτιώσουν την γενικότερη εικόνα αξιολόγησής τους στο σχολείο αλλά και ειδικότερα
τις επιδόσεις τους στα Μαθηματικά, την ικανότητά τους για συνεργασία καθώς επίσης
και ορισμένους συντελεστές του δείκτη ευφυίας τους όπως η αναλυτική και χωρική
ικανότητα, δεξιότητα συσχετισμού συμβόλων και σχημάτων. Κατά τη διάρκεια της
έρευνας περιγράφεται το προφίλ των μαθητών, συμπεριφοριστικό και συναισθηματικό,
κατά τη διάρκεια ενασχόλησής τους με τον προγραμματισμό, η στάση τους απέναντί του
και η επίδοσή τους με κάποιες αναφορές στο φύλο του μαθητή.
Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι οι μαθητές των τάξεων Α έως και Δ
ανταποκρίθηκαν επαρκώς στη διδασκαλία προγραμματισμού μέσω scratch, με τα
κορίτσια της Α και Β δημοτικού να παρουσιάζουν καλύτερη επίδοση από τα αγόρια. Στις
τάξεις Β και Γ παρατηρήθηκε βελτίωση της γενικής τους εικόνας αξιολόγησης μετά τη
διδασκαλία του προγραμματισμού και στις τάξεις Α έως και Ε βελτιώθηκε ο συντελεστής
ευφυίας τους. Όλοι οι μαθητές της Β έως ΣΤ τάξης έδειξαν θετική στάση απέναντι στο
λογισμικό Scratch και της Α τάξης στο ScratchJr χωρίς ιδιαιτερότητες ως προς το φύλο. | el_GR |
dc.format.extent | xxi, 446 σ. 30 εκ. | el_GR |
dc.language | gr | el_GR |
dc.language.iso | gr | el_GR |
dc.publisher | Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου | el_GR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/closedAccess | el_GR |
dc.subject | Υπολογιστική Σκέψη | el_GR |
dc.subject | Computational Thinking | el_GR |
dc.title | Διδασκαλία προγραμματισμού για ανάπτυξη υπολογιστικής σκέψης σε παιδιά Δημοτικού | el_GR |
dc.type | Μεταπτυχιακή Διατριβή | el_GR |
dc.description.translatedabstract | In recent years the “eyes” of the research community have turned on the teaching of
programing and computing, especially in primary education. Most countries abroad form
their curriculum so that their students come into contact with this so important skill since
their early “tender” years of their school life. During the last few years Greece has made
some steps towards this goal by implementing classes on programing in the last two
grades of primary school.
This paper’s goal is to present a proposal of teaching programming to pupils of the first
grades of primary school, specifically grades A through D, which up until now their
curriculum has not included the teaching of programming, but also at the same time to
highlight the benefits of this teaching to the pupils of all grades of elementary school.
In this paper an EDR(Education Design Research) is taking place with implementation of
a teaching intervention during two school periods, in a primary school of Drama with a
sample of 122 pupils during the first period (grades 2 through 6) and 149 pupils during
the second period ( grades 1 through 6). This teaching intervention uses the visual
programming language Scratch and ScratchJr according to the age of the pupils, but also
at the same time it uses other visual programming environments like Lightbot and the
Hour of Code in order to study whether the pupils of the first grades of elementary school
can cope in programming education. Also, this research studies how the teaching of
programming helps elementary school pupils to improve their school progress and
especially their performance in maths, their ability to cooperate as well as certain
indicators of their intelligence like the analytic and spatial ability, ability to correlate
symbols and shapes. In this paper, we describe a profile of the pupils- behavioral and
emotional- during their engagement in programming, their attitude towards
programming and their performance with some references to their gender.
The results of the research have shown that the pupils of grades A through D responded
sufficiently in teaching programing using Scratch, while the girls performed better than
the boys in grades A and B. In grades B and C an enhancement of their general
performance was observed after they were taught programming and in grades A through
E their factor of intelligence was improved. All the pupils of grades 2 to 6 showed a
positive attitude towards the Scratch software and the pupils of grade A towards ScratchJr
without a difference according to their gender. | el_GR |
dc.format.type | pdf | el_GR |