Η έννοια της αποτελεσματικότητας των σχολικών μονάδων στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση
Προβολή/ Άνοιγμα
Ημερομηνία
2018-05Συγγραφέας
Παπαφωτίου, Αθηνά
Μεταδεδομένα
Εμφάνιση πλήρους εγγραφήςΕπιτομή
Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η διερεύνηση και αποτύπωση των αντιλήψεων των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του Νομού Αττικής σχετικά με τη συμβολή του διευθυντή στην αποτελεσματικότητα των σχολικών μονάδων και τη διαδικασία της αξιολόγησης σε αυτές. Η εργασία αποτελείται από δύο μέρη: το θεωρητικό και το εμπειρικό μέρος. Στο θεωρητικό μέρος αναπτύσσεται αρχικά η έννοια της ηγεσίας, ως καθοριστικός παράγοντας αποτελεσματικότητας στα σύγχρονα σχολεία, και τα χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει ο σύγχρονος διευθυντής για να ηγηθεί της μονάδας στις νέες προκλήσεις, και στη συνέχεια αναπτύσσεται το θεωρητικό πλαίσιο της εκπαιδευτικής αξιολόγησης με έμφαση στη διαδικασία της αυτοαξιολόγησης. Το εμπειρικό μέρος περιλαμβάνει τη μεθοδολογία της έρευνας, τα αποτελέσματά της, τα συμπεράσματα και τις προτάσεις. Όπως διαπιστώνεται από τα ευρήματα της έρευνας, οι εκπαιδευτικοί στην πλειονότητα τους αξιολογούν ως αρκετά αποτελεσματικό το διοικητικό έργο του διευθυντή και τους χειρισμούς του στη διαδικασία διαχείρισης συγκρούσεων. Φαίνονται ικανοποιημένοι από το βαθμό αυτονομίας που τους παρέχεται, ωστόσο αναμένουν από το διευθυντή τους να αναλάβει περισσότερες πρωτοβουλίες ως προς την επαγγελματική τους εξέλιξη, τον καθορισμό κοινού οράματος και την οργάνωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας συνολικά. Παράλληλα, διαπιστώνεται η απουσία συγκροτημένου αξιολογικού προγράμματος και διαφαίνεται η θετική στάση των εκπαιδευτικών απέναντι στην αυτοαξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου, αφού αναγνωρίζουν την αναγκαιότητα του στην προσπάθεια βελτίωσης της παρεχόμενης ποιότητας αλλά και της προσωπικής βελτίωσης, με την προυπόθεση ότι θα λειτουργήσει ως μέσο ανατροφοδότησης κι όχι ως εργαλείο ελέγχου. Η θεωρία, με την οποία φαίνεται να συμφωνούν κι οι εκπαιδευτικοί, επιτάσσει την εξέλιξη του διευθυντή από διαχειριστή γραφειοκρατικών διαδικασιών στην ηγετική φυσιογνωμία που θα διαμορφώσει το προφίλ του σχολείου, θα εμπνεύσει και θα καθοδηγήσει τους συναδέλφους του ώστε να δημιουργήσουν ένα σχολείο αποτελεσματικό και ικανό να ανταποκριθεί στις σύγχρονες κοινωνικές προκλήσεις.