Ο κλάδος καφέ στην Ελλάδα και οι επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης στα επιχειρηματικά μοντέλα των μεγαλύτερων αλυσίδων καφέ
Προβολή/ Άνοιγμα
Ημερομηνία
2017-10-02Συγγραφέας
Γασπαράτου, Αγγελική
Μεταδεδομένα
Εμφάνιση πλήρους εγγραφήςΕπιτομή
Η παρούσα πτυχιακή εργασία αποτελεί μια ερευνά σχετικά με τα επιχειρηματικά μοντέλα δικαιόχρησης (Franchise) που συναντώνται στον Ελλαδικό χώρο και πιο συγκεκριμένα στον κλάδο των αλυσίδων καφέ. Η επιλογή του συγκεκριμένου κλάδου δεν έγινε τυχαία, διότι διαπιστώθηκε, κατά τα προκαταρκτικά στάδια της ερευνάς που πραγματοποιήθηκε, ότι είναι ένας από τους μοναδικούς κλάδους που συνέχισε να αναπτύσσεται κατά την δύσκολη χρονικά περίοδο της οικονομικής κρίσης που υπάρχει στην Ελλάδα. Σύμφωνα με την μελέτη της Endeavor Greece [67] για την ελληνική επιχειρηματικότητα έγινε η διαπίστωση ότι έπειτα από 8 χρόνια ύφεσης στην Ελλάδα εξακολουθούν να ανοίγουν κατά κόρον καφετέριες, μπαρ και σουβλατζίδικα και να βάζουν «λουκέτο» εργοστάσια. Σύμφωνα με τη μελέτη, όπου αναλύονται τα στοιχεία του Γενικού Εμπορικού Μητρώου (Γ.Ε.ΜΗ), το 84% των νέων επιχειρήσεων (στοιχεία Ιανουαρίου - Νοεμβρίου 2016) έχουν κατά βάση εγχώριο προσανατολισμό, καθώς δραστηριοποιούνται στη μαζική εστίαση και διασκέδαση, το λιανεμπόριο και σε λογιστικές/συμβουλευτικές υπηρεσίες [66]. Μέσα από την έρευνα διαπιστώθηκε ότι οι περισσότερες επενδύσεις της συγκεκριμένης χρονικής περιόδου (οικονομική κρίση) πραγματοποιούνται γενικότερα στον κλάδο του έτοιμου φαγητού και του καφέ. Ειδικά στον κλάδο του καφέ η Ελλάδα έχει να επιδείξει ιδιαίτερες αντοχές που δεν συνάδουν με την «θλιβερή» καθημερινότητα που παρουσιάζεται από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Αλυσίδες καφέ συνεχίζουν να αναπτύσσονται και κάποιες από αυτές δείχνουν και αξιοσημείωτες επενδύσεις στο εξωτερικό.
Σκοπός της εργασίας αυτής είναι να παρουσιάσει τα επιχειρηματικά μοντέλα δικαιόχρησης που υπάρχουν, να αναλύσει της δυνατότητες τους και κυρίως τις αδυναμίες τους ώστε να προτείνει ένα νέο είδος επιχειρηματικού μοντέλου (υβριδικό) που προσπαθεί να ελαχιστοποιήσει τα μειονεκτήματα των άλλων και να μεγιστοποιήσει τις πλεονεκτήματα για τον δικαιοπάροχο (Franchisor), τον δικαιοδόχο (Franchisee) και τελικά τον καταναλωτή.
Το τελικό αποτέλεσμα που παρουσιάζεται και το προτεινόμενο επιχειρηματικό μοντέλο υποστηρίζεται από μια αναλυτική έρευνα που έγινε μέσω ερωτηματολογίου από την μεριά του τελικού καταναλωτή ώστε να εντοπιστούν χαρακτηριστικά που θα μπορούσαν να υιοθετηθούν σε αυτό το νέο προτεινόμενο μοντέλο.
viii
Τέλος θα ήθελα να αναφέρω ότι η εργασία δεν έχει σαν στόχο να επαναλάβει γνώσεις που ήδη υπάρχουν στη διεθνή βιβλιογραφία και για αυτό το λόγο δεν αναλύονται αναλυτικά πτυχές της οι οποίες θα έκαναν τον αναγνώστη να κουραστεί σχετικά γρήγορα και να πιστέψει ότι η εργασία αυτή είναι απλά μια επανάληψη υπαρχουσών εργασιών σχετικά με επιχειρηματικά μοντέλα δικαιοχρησίας.