Η ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών και η ικανοποίηση των ασθενών με τελικού σταδίου νεφρική νόσο: Η περίπτωση του Γενικού Νοσοκομείου Διδυμοτείχου
Προβολή/ Άνοιγμα
Ημερομηνία
2017-09-15Συγγραφέας
Γκαϊδατζή, Αθανασία
Μεταδεδομένα
Εμφάνιση πλήρους εγγραφήςΕπιτομή
Η ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας, είναι πολύ σημαντική για τη διασφάλιση ενός υψηλού επιπέδου υγείας των πολιτών μίας χώρας. Λόγω της σημαντικότητας της, οι κυβερνήσεις των χωρών καθώς επίσης και οι αρμόδιες αρχές των συστημάτων υγείας των χωρών, έχουν προχωρήσει στη δημιουργία δεικτών, για την αξιολόγησή της. Ένας από τους δείκτες αυτούς είναι η ικανοποίηση των ασθενών, η οποία αφορά στην κάλυψη των αναγκών που έχουν οι ασθενείς αναφορικά με την υγεία τους και συμβάλει σημαντικά στη διαχείριση της ασθένειας τους. Από τις σύγχρονες έρευνες που έχουν πραγματοποιηθεί προκύπτει, ότι σημαντικό μέρος των Ελλήνων πολιτών που έχει χρησιμοποιήσει τις υπηρεσίες υγείας της χώρας, έχει λάβει υψηλό επίπεδο ικανοποίησης. Η παρούσα έρευνα, προσπάθησε και αυτή να διερευνήσει το επίπεδο ικανοποίησης που λαμβάνει μία συγκεκριμένη ομάδα ασθενών. Ειδικότερα, στόχος της ήταν η διερεύνηση του επιπέδου ικανοποίησης που λαμβάνουν οι ασθενείς που βρίσκονται στο τελευταίο στάδιο της νεφρικής νόσου, από το νεφρολογικό τμήμα του Γενικού Νοσοκομείου Διδυμοτείχου. Στην έρευνα συμμετείχαν 33 ασθενείς, οι οποίοι κλήθηκαν να συμπληρώσουν ένα ερωτηματολόγιο. Από τα αποτελέσματα προέκυψε, μέτριος προς υψηλός βαθμός ικανοποίησης αναφορικά με το περιβάλλον του νοσοκομείου, υψηλός βαθμός ικανοποίησης ως προς την ιατρική και νοσηλευτική φροντίδα και μέτριος βαθμός ικανοποίησης ως προς το διοικητικό προσωπικό. Επίσης, δεν προέκυψε κάποια σημαντική συσχέτιση μεταξύ φύλου και βαθμού ικανοποίησης, όπως επίσης και μεταξύ ηλικίας και βαθμού ικανοποίησης. Καταληκτικά, οι ασθενείς που συμμετείχαν στην έρευνα, εντόπισαν βασικές ελλείψεις ως προς τη στελέχωση, τα αναλώσιμα και τον τεχνολογικό εξοπλισμό, ως αποτέλεσμα της οικονομικής κρίσης και των μέτρων λιτότητας.
Σκοπός: Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να ερευνηθεί η ποιότητα των υπηρεσιών που παρέχονται στο νεφρολογικό τομέα του Γενικού Νοσοκομείου Διδυμοτείχου σε συνάρτηση με την ικανοποίηση των ασθενών που προσέρχονται σε αυτό.
Μεθοδολογία: Για το σκοπό της παρούσας έρευνας χρησιμοποιήθηκε η ποσοτική προσέγγιση, η οποία αποτελεί και μία από τις συνηθέστερες μορφές έρευνας που επιλέγονται στα κοινωνικά και ανθρωπιστικά πεδία. Το εργαλείο της έρευνας που χρησιμοποιήθηκε στην παρούσα εργασία είναι το ερωτηματολόγιο. Ο αριθμός των ατόμων που συμμετείχε στην έρευνα ανέρχεται στους 33 ασθενείς που βρίσκονται στο τελικό στάδιο της νεφρικής νόσου και επιλέχθηκαν με το κριτήριο αφενός να έχουν την υπό μελέτη πάθηση και αφετέρου να χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες που έχουν σχεδιαστεί και παρέχονται από το Γενικό Νοσοκομείο Διδυμοτείχου. Τα ερωτηματολόγια διανεμήθηκαν στους ασθενείς στο τέλος της διαδικασίας της αιμοκάθαρσης, ώστε οι απαντήσεις τους να αντιπροσωπεύουν τις υπηρεσίες που λαμβάνουν.
Αποτελέσματα: Από τα αποτελέσματα προέκυψε ότι η πλειοψηφία των ασθενών που συμμετείχαν στην έρευνα είναι ιδιαίτερα ικανοποιημένοι από τις υπηρεσίες που δέχτηκαν στο πλαίσιο της φροντίδας τους. Συγκεντρωτικά, από τα αποτελέσματα της έρευνας προέκυψε ότι οι συμμετέχοντες στην έρευνα παρουσιάζουν μετρίου προς υψηλού βαθμού ικανοποίηση από τις παρεχόμενες υπηρεσίες που αφορούν το περιβάλλον του νοσοκομείου. Επίσης, από τα αποτελέσματα προκύπτει ότι οι ασθενείς που υποβάλλονται σε αιμοκάθαρση εκφράζουν πάρα πολύ μεγάλη ικανοποίηση από τις παρεχόμενες υπηρεσίες που αφορούν την ιατρική και νοσηλευτική φροντίδα. Ωστόσο, οι ασθενείς που υποβάλλονται σε αιμοκάθαρση εκφράζουν μέτρια ικανοποίηση από τις παρεχόμενες υπηρεσίες που αφορούν το διοικητικό προσωπικό. Τέλος, από τη διερεύνηση των απόψεων των ασθενών αναφορικά με τις επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης, γίνεται εμφανές ότι οι ασθενείς, έχουν αντιληφθεί ότι υπάρχουν σημαντικές ελλείψεις που αφορούν στο ανθρώπινο δυναμικό, στα αναλώσιμα καθώς επίσης και στον τεχνολογικό εξοπλισμό.
Συμπεράσματα: Συνολικά, η μέτρηση της ικανοποίησης των ασθενών αποτελεί σημαντικό εργαλείο μέτρησης της ποιότητας υπηρεσιών υγείας και προσδιορισμού των στοιχείων εκείνων που χρίζουν βελτίωσης.