Το σωματικό θέατρο στην ειδική εκπαίδευση: Απόψεις και αντιλήψεις κωφών και βαρήκοων μαθητών/τριών
Προβολή/ Άνοιγμα
Ημερομηνία
2017-09-12Συγγραφέας
Λαγού, Ουρανία
Μεταδεδομένα
Εμφάνιση πλήρους εγγραφήςΕπιτομή
Το θέμα της παρούσας μεταπτυχιακής διατριβής εστιάζει στο Σωματικό Θέατρο και στην στάση κωφών και βαρήκοων παιδιών απέναντι σε αυτό. Διερευνάται η απόκριση κωφών και βαρήκοων μαθητών στο Σωματικό Θέατρο, κατόπιν συμμετοχής τους σε σχετική δράση. Επιμέρους ερωτήματα που εξετάζονται είναι οι απόψεις των συγκεκριμένων μαθητών ανάλογα με το φύλο, καθώς και οι απόψεις τους σχετικά με την έννοια της Ενσωμάτωσης στην Εκπαίδευση. Στο θεωρητικό πλαίσιο της διατριβής παρουσιάζονται τα βασικά στοιχεία του Σωματικού Θεάτρου, οι ορισμοί του, οι πιο δημοφιλείς θεατρικές ομάδες του συγκεκριμένου είδους θεάτρου, καθώς και οι παλαιότερες θεωρίες και πρακτικές στις οποίες στηρίχτηκε ώστε να εξελιχθεί στη μορφή που βρίσκεται σήμερα. Μέσω της απόπειρας αυτής η έννοια του Σωματικού Θεάτρου γίνεται πιο κατανοητή, ενώ παράλληλα επιχειρείται προσπάθεια συσχέτισης του Σωματικού Θεάτρου με το Θέατρο των Κωφών και με την παιδαγωγική πλευρά του υπό το πρίσμα της Ενσωμάτωσης στην Εκπαίδευση. Μετά την ολοκλήρωση του θεωρητικού πλαισίου ακολουθεί η παρουσίαση του ερευνητικού μέρους της μεταπτυχιακής εργασίας. Η μέθοδος που επιλέχθηκε για την παρούσα έρευνα είναι η μελέτη περίπτωσης μέσα από την ανάπτυξη και υλοποίηση παρέμβασης Σωματικού Θεάτρου από την ερευνήτρια σε συγκεκριμένο σχολείο. Το εργαλείο που χρησιμοποιήθηκε για τη διερεύνηση των απόψεων κωφών και βαρήκοων μαθητών/τριών ήταν η ημι-δομημένη συνέντευξη. Η θέση του Σωματικού Θεάτρου ως διδακτικό αντικείμενο, τα βασικά στοιχεία του Σωματικού Θεάτρου όπως το σώμα, ο ρυθμός και ο χώρος, καθώς και τα θετικά, αρνητικά και δύσκολα σημεία του αποτέλεσαν τα κύρια στοιχεία με τα οποία διερευνήθηκε η απόκριση των μαθητών στο Σωματικό Θέατρο. Σχετικά με την Ενσωμάτωση στην Εκπαίδευση, διερευνήθηκε η θέση των μαθητών απέναντί της μέσω των στοιχείων της επιθυμίας και της βούλησης καθώς και μέσω της δυνατότητας που ενδεχομένως προσφέρει το Σωματικό Θέατρο. Η ανάλυση των ερευνητικών αποτελεσμάτων φανέρωσε την θετική στάση των μαθητών απέναντι στο Σωματικό Θέατρο, καθώς και την άποψη ότι είναι δυνατή η προώθηση της Ενσωμάτωσης στην Εκπαίδευση μέσα από αυτό.