Μουσειοεκπαιδευτικά προγράμματα στο Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας: Πρόταση μουσειοεκπαιδευτικού προγράμματος για την προσχολική εκπαιδευτική βαθμίδα
Abstract
Στα πλαίσια αυτής της πτυχιακής διατριβής επιχειρείται η κατάρτιση ενός μουσειοεκπαιδευτικού προγράμματος για το Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας που απευθύνεται στην προσχολική εκπαιδευτική βαθμίδα. Επίσης διερευνάται η σχέση μουσείου και σχολείου, δυο θεσμών με κοινωνικό και εκπαιδευτικό προσανατολισμό. Η εξέταση αυτής της σχέσης διαδραματίζεται κάτω από το πρίσμα των φυσικών επιστημών, των αναλυτικών προγραμμάτων μάθησης και της προσχολικής εκπαιδευτικής βαθμίδας. Ουσιαστικά το ερευνητικό πλαίσιο περιλαμβάνει την εκπαιδευτική πολιτική των μουσείων και ειδικότερα του Μουσείου Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας απέναντι στα παιδιά της νηπιακής ηλικίας. Επιπροσθέτως εξετάζεται η συμβολή των μουσειοεκπαιδευτικών προγραμμάτων του Μ.Γ.Φ.Ι στην εκπλήρωση των εκπαιδευτικών στοχοθετήσεων του νηπιαγωγείου, στη γνωστική και πνευματική ανάπτυξη των νηπίων, στο βαθμό της κοινωνικής τους συνειδητοποίησης και στην προσωπική τους βελτίωση.
Μέσω των εκπαιδευτικών προγραμμάτων τα μουσεία ευελπιστούν στην εκπλήρωση του εκπαιδευτικού τους ρόλου, στην ικανοποίηση των προσδοκιών και στη βελτίωση της επικοινωνίας τους με το μαθητικό κοινό, δεδομένα που αποτελούν επένδυση για το μέλλον γιατί διαμορφώνουν τους μελλοντικούς επισκέπτες. Βάσει αυτής της λογικής για την παρούσα πτυχιακή διατριβή σχεδιάστηκε ένα μουσειοεκπαιδευτικό πρόγραμμα το οποίο απευθύνεται στην νηπιακή ηλικία και σχετίζεται με την εντομολογική συλλογή του Μ.Γ.Φ.Ι. Το εν λόγω εκπαιδευτικό πρόγραμμα συμβαδίζει με τα ισχύοντα αναλυτικά προγράμματα μάθησης με απώτερο στόχο την καλύτερη δυνατή εκμετάλλευση της εντομολογικής συλλογής του Μ.Γ.Φ.Ι, την γνωριμία των νηπίων με το φυσικό κόσμο και τη διαμόρφωση μιας θετικής εικόνας για το ευρύτερο μουσειακό γίγνεσθαι.