Στάσεις εκπαιδευτικών απέναντι στην Κρητική διάλεκτο
Προβολή/ Άνοιγμα
Ημερομηνία
2017-03-01Συγγραφέας
Καραμπέκιου, Ζωή
Μεταδεδομένα
Εμφάνιση πλήρους εγγραφήςΕπιτομή
Η παρούσα μεταπτυχιακή διατριβή εκπονήθηκε στο πλαίσιο του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου. Η επιλογή του συγκεκριμένου θέματος για τη συγγραφή της μεταπτυχιακής διατριβής είχε ως αφορμή τη διαπίστωση ότι υπάρχει η ανάγκη να διερευνηθεί η στάση των Κρητικών απέναντι στη διάλεκτό τους και, πιο συγκεκριμένα, η θέση που έχει η κρητική διάλεκτος στα σχολεία. Σκοπός της έρευνας είναι να μελετηθεί η στάση που τηρούν οι εκπαιδευτικοί της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης απέναντι στη χρήση της κρητικής διαλέκτου από τους/τις μαθητές/τριες, τόσο στον γραπτό, όσο και στον προφορικό λόγο και λαμβάνοντας υπ’ όψιν το αν ο/η ίδιος/α ο/η εκπαιδευτικός είναι διαλεκτόφωνος/η ή όχι. Η έρευνα συνιστά μια προσπάθεια να καλυφθεί το κενό που υπάρχει στη βιβλιογραφία σχετικά με το συγκεκριμένο θέμα. Κεντρικός άξονας της έρευνας και βασικό στοιχείο μεθοδολογίας αποτελεί η διανομή και η συμπλήρωση ερωτηματολογίων από 20 φιλολόγους καθηγητές/τριες, που εργάζονται σε σχολεία σε χωριά του νομού Ηρακλείου. Τα ερωτήματα που τίθενται σχετίζονται με τη στάση των εκπαιδευτικών απέναντι στη χρήση της κρητικής διαλέκτου από τους/τις μαθητές/τριες, εντός και εκτός του πλαισίου της σχολικής τάξης, στον προφορικό και τον γραπτό λόγο, ανάλογα με την επικοινωνιακή περίσταση και ανάλογα με το αν ο/η ίδιος/α ο/η εκπαιδευτικός είναι διαλεκτόφωνος/η. Επίσης, τα ερωτήματα αφορούν το αν ο/ή εκπαιδευτικός ανέχεται τη χρήση της διαλέκτου ή την επισημαίνει ως λάθος στους/στις μαθητές/τριες, εάν την ενθαρρύνει ή αδιαφορεί κ.λπ. Συμπληρωματικό στοιχείο έρευνας συνιστά η μελέτη σχετικής βιβλιογραφίας. Η παρούσα μεταπτυχιακή διατριβή αποτελείται από 5 κεφάλαια. Στο πρώτο εισαγωγικό κεφάλαιο διατυπώνεται το θέμα, η σημασία και οι στόχοι της έρευνας και παρουσιάζεται η ανασκόπηση της βιβλιογραφίας. Στο δεύτερο περιγράφεται η μεθοδολογία της έρευνας, ενώ στο τρίτο παρουσιάζονται τα αποτελέσματα με μορφή γραφημάτων. Στο τέταρτο κεφάλαιο πραγματοποιείται η ανάλυση των αποτελεσμάτων, μια σύντομη σύγκρισή τους με τα αποτελέσματα παραπλήσιων ερευνών, ο συσχετισμός τους με τα ερευνητικά ερωτήματα, ενώ αναφέρονται οι θεωρητικές προεκτάσεις της έρευνας, ορισμένοι περιορισμοί και οι μελλοντικές ερευνητικές προοπτικές. Τέλος, το πέμπτο κεφάλαιο αποτελεί τον επίλογο της παρούσας εργασίας. Η μέθοδος που χρησιμοποιήθηκε ήταν ποσοτική και τα αποτελέσματα που προέκυψαν από την ανάλυση των απαντήσεων του ερωτηματολογίου δεν μπορούν να γενικευθούν στο σύνολο των εκπαιδευτικών, αλλά είναι ενδεικτικά των στάσεών τους απέναντι στην κρητική διάλεκτο.