Το θέατρο ως μέσο αντιμετώπισης του σχολικού εκφοβισμού
Abstract
Ο σχολικός εκφοβισμός, η παρενόχληση, η σχεσιακή επιθετικότητα, και η συνεχόμενη αύξηση του cyberbullying, αποτελούν τις σημαντικότερες πηγές για αρνητικές επιπτώσεις στην ανάπτυξη των παιδιών. Παράλληλα τα σχολικά προγράμματα αρχίζουν ολοένα και περισσότερο να λαμβάνουν προληπτικά μέτρα για την αποδυνάμωση αυτού του φαινομένου. Καθώς η καθοδήγηση και η στήριξη της συμπεριφοράς συνδέονται με έναν φυσικό τρόπο με το Δράμα και το Θέατρο καθώς το τελευταίο μπορεί να αποτελέσει αμεσότερο και αποτελεσματικότερο μέσο πρόληψης του εκφοβισμού, δεδομένου ότι περιλαμβάνει πρακτικά εργαλεία παρέμβασης με τα οποία οι μαθητές μπορούν να εξασκηθούν, να συμμετέχουν και να αναπτύξουν τόσο την κριτική τους ικανότητα όσο και άλλες συμπεριφορικές δεξιότητες.
Η παρούσα μεταπτυχιακή διατριβή πραγματεύεται ζητήματα που αφορούν στον σχολικό εκφοβισμό με τον οποίο έρχονται αντιμέτωποι ολοένα και περισσότεροι μαθητές στο εκπαιδευτικό σύστημα όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης. Παράλληλα, εκφράζει την ανάγκη ένταξης του θεάτρου στο σχολικό πρόγραμμα με απώτερο στόχο την «αντι‐bullying» διαπαιδαγώγηση των μαθητών, καθώς οι πρακτικές εφαρμογές του αποτελούν σημαντικό μέσο ενίσχυσης και ενδυνάμωσης του χαρακτήρα ενός παιδιού. Με βάση τα αποτελέσματα τεσσάρων ερευνητικών προγραμμάτων τα οποία υλοποιήθηκαν σε σχολικούς χώρους, διαπιστώνεται ότι το θέατρο θεωρείται άξιο μέσο να παρουσιάσει μία σειρά απαντήσεων στο συγκεκριμένο ζήτημα, καταφέρνοντας να αποδώσει με τον καλύτερο τρόπο τις έννοιες και τα ζητήματα που μας απασχολούν, αναδεικνύοντας την ποιότητα του έργου και την ουσιαστική συμβολή του εκπαιδευτικού συστήματος στην διαμόρφωση του εαυτού μας.