Επικοινωνία στις ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες της Κύπρου: Διαπιστώσεις και προοπτικές
Abstract
Σκοπός της παρούσας διατριβής ήταν η διερεύνηση των φραγμών που υπάρχουν στην αποτελεσματική επικοινωνία στις ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες της Κύπρου, ούτως ώστε να σχεδιαστούν παρεμβάσεις για την άρση τους και έτσι να βελτιστοποιηθεί η λειτουργία των ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών με παροχή ποιοτικών υπηρεσιών, σε πλαίσια θετικού εργασιακού κλίματος. Οι επί μέρους στόχοι περιλαμβάνουν διερεύνηση των απόψεων και των στάσεων του προσωπικού των ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών γύρω από την αναγκαιότητα της επικοινωνίας για την υλοποίηση των στόχων του οργανισμού, καθώς και περιγραφή της καθημερινής πρακτικής του όσον αφορά την επικοινωνία εντός και εκτός του οργανισμού, καθώς και εντοπισμό των φραγμών στην επικοινωνία σε μια ακαδημαϊκή βιβλιοθήκη και των επιπτώσεων που συνεπάγονται για την λειτουργία της βιβλιοθήκης.
Στα πλαίσια αυτά διεξήχθη έρευνα επισκόπησης ανάμεσα στο προσωπικό όλων των δημόσιων και ιδιωτικών ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών της Κύπρου. Το κύριο ερευνητικό εργαλείο ήταν το ερωτηματολόγιο, το οποίο κατασκευάστηκε για το σκοπό αυτό. Στην έρευνα συμμετείχαν 62 βιβλιοθηκονόμοι και το ποσοστό ανταποκρισιμότητας ήταν 60%. Τα δεδομένα αναλύθηκαν με το στατιστικό πακέτο SPSS.
Το πιο σημαντικό συμπέρασμα ήταν ότι η επικοινωνία θεωρείται ότι διαδραματίζει πρωτεύοντα ρόλο για την αποτελεσματική λειτουργία της βιβλιοθήκης. Πιο συχνά οι βιβλιοθηκονόμοι επικοινωνούν μεταξύ τους, όχι μόνο για εργασιακά ζητήματα, αλλά και για προσωπικά θέματα. Πέραν τούτου, βρέθηκε ότι οι βιβλιοθηκονόμοι είναι περισσότερο ικανοποιημένοι από την επικοινωνία που έχουν με τους χρήστες και μεταξύ τους, ενώ είναι λιγότερο ικανοποιημένοι από την επικοινωνία τους με τη διοίκηση. Ως κύριοι φραγμοί στην επικοινωνία θεωρούνται ο μεγάλος φόρτος εργασίας, οι διαφορετικές αντιλήψεις και κουλτούρα, τα προσωπικά συμφέροντα και οι κακές διαπροσωπικές σχέσεις. Τέλος βρέθηκε ότι οι βιβλιοθηκονόμοι πιστεύουν ότι η επικοινωνία είναι κάτι που μπορεί και πρέπει να βελτιωθεί, αφού η κακή επικοινωνία δημιουργεί άγχος και επαγγελματική εξουθένωση και επηρεάζει αρνητικά την αποδοτικότητα της βιβλιοθήκης.