Αξιοποίηση κινητών συσκευών (Tablets) για την υποστήριξη της διδασκαλίας και της μάθησης στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση
Abstract
Στη σημερινή εποχή οι τεχνολογίες κινητών συσκευών (mobile devices) παίζουν πλέον πολύ σημαντικό ρόλο στις ζωές των ανθρώπων. Για τους περισσότερους νέους και μέσης ηλικίας ανθρώπους η χρήση τους έχει γίνει αλληλένδετο κομμάτι της καθημερινής ζωής για την επικοινωνία μεταξύ τους αλλά και για πολλές άλλες εργασίες.
Τα τελευταία χρόνια, έχει προκύψει έντονο ενδιαφέρον στην ακαδημαϊκή κοινότητα σχετικά με την Μάθηση Υποστηριζόμενη από Κινητές Συσκευές (mobile learning). Το ενδιαφέρον αυτό γίνεται εμφανές από την έκταση της διεξαγόμενης έρευνας και της σχετικής βιβλιογραφίας. Παράλληλα, αυξάνεται χρόνο με το χρόνο η χρήση εργαλείων διαχείρισης μαθησιακών δραστηριοτήτων και υπάρχουν ευρήματα ότι η αξιοποίηση τους (αυτών των περιβαλλόντων) κάνει αποτελεσματικότερη την εκπαιδευτική διαδικασία.
Στην Ελλάδα παρατηρείται ότι, τόσο στην πρωτοβάθμια, όσο και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, χρόνο με το χρόνο μειώνεται το ενδιαφέρον των μαθητών για το σχολείο και το κίνητρο για μάθηση. Παράλληλα, η μεγάλη διείσδυση των «έξυπνων» φορητών συσκευών στην παγκόσμια αγορά και η απήχηση που έχουν στις νεότερες γενιές, αποτελούν γεγονότα τα οποία μπορούν να αξιοποιηθούν για τη διευκόλυνση της διδασκαλίας και της μάθησης.
Σκοπός της μεταπτυχιακής διατριβής ήταν η διερεύνηση της δυνατότητας αξιοποίησης των ταμπλετών (tablets) σε συνδυασμό με ένα σύστημα διαχείρισης μαθησιακών δραστηριοτήτων, για τη διευκόλυνση της διδασκαλίας και μάθησης βασικών εννοιών προγραμματισμού στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Στο πλαίσιο αυτό, αναπτύχθηκαν ακολουθίες μαθησιακών δραστηριοτήτων τις οποίες οι μαθητές εκπονούν με τη βοήθεια ταμπλετών (tablets). Οι συσκευές αυτές είναι ιδιαίτερα προσφιλείς για τους μαθητές και όσοι τις διαθέτουν τις χρησιμοποιούν σε καθημερινή βάση. Οι ακολουθίες που δημιουργήθηκαν χρησιμοποιήθηκαν ως κύρια μαθησιακά εργαλεία για την διδασκαλία δύο ενοτήτων του μαθήματος «Εισαγωγή στις Αρχές της Επιστήμης των Η/Υ» για μαθητές της Β’ τάξης Γενικού Λυκείου, εστιάζοντας στη διδασκαλία και μάθηση της Δομής Επανάληψης «Για … από … μέχρι … με βήμα …» και της ενότητας των Δικτύων.
v
Η έρευνα έγινε με συνδυασμό ποιοτικής και ποσοτικής μεθόδου. Ως κύρια εργαλεία συλλογής των δεδομένων χρησιμοποιήθηκαν ερωτηματολόγια συμμετοχικής παρατήρησης, φύλλα παρατήρησης και συνεντεύξεις με εκπαιδευτικούς. Τα αποτελέσματα του πειράματος έδειξαν πως η αξιοποίηση του LAMS σε μια mobile συσκευή (tablet) είναι εύκολη και ελκυστική στη χρήση. Ειδικότερα, η αξιοποίηση των κινητών συσκευών για την υποστήριξη της διδασκαλίας, συμβάλλει στην επίτευξη υψηλότερου βαθμού ενεργητικής συμμετοχής και διάθεσης για συνεργασία από τους μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, γεγονότα που διευκόλυναν τη μάθηση εννοιών προγραμματισμού αλλά και άλλων βασικών εννοιών της Πληροφορικής.
Πολύ σημαντική κρίνεται και η υποστήριξη χρήσης αυτών των συσκευών και από το ίδιο το σχολείο (οικονομική και τεχνική).
Γενικότερα συμπεραίνουμε ότι, η χρήση των mobile συσκευών (tablets), συνέβαλε θετικά στη διαδικασία εκμάθησης των δύο υπό μελέτη ενοτήτων, βελτιώνοντας και διευκολύνοντας την. Καταγράφηκε ενίσχυση της διάθεσης για συνεργασία μεταξύ των μαθητών και βελτίωση της ενεργητικής συμμετοχής τους. Αυξήθηκε η προσοχή τους έναντι του κλασικού περιβάλλοντος μάθησης και δημιουργήθηκαν κίνητρα για την ολοκλήρωση των εκπαιδευτικών σεναρίων. Επίσης, βελτιώθηκε η ανατροφοδότηση – αξιολόγηση των επιδόσεων των μαθητών.