Η παρακίνηση και η εργασιακή ικανοποίηση των υπαλλήλων στο δημόσιο τομέα ως παράγοντες βελτίωσης της αποδοτικότητας. Μελέτη περίπτωσης: Εργαζόμενοι στις Δημόσιες Οικονομικές Υπηρεσίες (Δ.Ο.Υ)
Προβολή/ Άνοιγμα
Ημερομηνία
2015-08-24Συγγραφέας
Σιδηροπούλου, Ευανθία
Μεταδεδομένα
Εμφάνιση πλήρους εγγραφήςΕπιτομή
Η παρούσα διατριβή αποσκοπεί στη διερεύνηση των ζητημάτων της παρακίνησης και της εργασιακής ικανοποίησης των εργαζομένων στο δημόσιο τομέα, και δη στη φορολογική διοίκηση, ως παραγόντων βελτίωσης της αποδοτικότητας. Επιπρόσθετα, αναζητά τη συσχέτιση της παρακίνησης και της εργασιακής ικανοποίησης με τα δημογραφικά χαρακτηριστικά των εργαζομένων.
Αρχικά, επιχειρείται κατανόηση του θεωρητικού υποβάθρου, μέσω βιβλιογραφικής ανασκόπησης της παρακίνησης και της εργασιακής ικανοποίησης γενικά, αλλά και ειδικότερα στο δημόσιο τομέα. Επίσης, αναλύονται οι ιδιαιτερότητες που διέπουν τη δημόσια διοίκηση και, πιο συγκεκριμένα, τη φορολογική διοίκηση.
Ακολουθεί παρουσίαση πρωτογενούς, ποσοτικής έρευνας, που διεξήχθη με τη χρήση δομημένου ερωτηματολογίου, το οποίο απευθύνθηκε σε δείγμα 176 υπαλλήλων από 6 διαφορετικές Δημόσιες Οικονομικές Υπηρεσίες (Δ.Ο.Υ) στη Θεσσαλονίκη και την Έδεσσα. Το ερωτηματολόγιο που συντάχθηκε για τους σκοπούς της έρευνας αποτελείται από τρία μέρη. Το πρώτο μέρος περιέχει ερωτήσεις που αφορούν στα δημογραφικά χαρακτηριστικά του δείγματος, το δεύτερο μέρος περιλαμβάνει σε μετάφραση το ερωτηματολόγιο του Paul Spector “Job Satisfaction Survey” (JSS) για την εργασιακή ικανοποίηση, ενώ το τρίτο μέρος περιλαμβάνει σε μετάφραση ερωτηματολόγιο του Μανωλόπουλου για τους επιθυμητούς παρακινητές στο δημόσιο τομέα.
Η ανάλυση των δεδομένων της έρευνας έγινε με τη χρήση του στατιστικού πακέτου SPSS 19. Τα αποτελέσματα της έρευνας καταδεικνύουν ότι οι υπάλληλοι των Δ.Ο.Υ δεν είναι ικανοποιημένοι από τις περισσότερες επιμέρους διαστάσεις της εργασίας τους, πλην των σχέσεων τους με τους συναδέλφους και τον Προϊστάμενό τους, ενώ η συνολική ικανοποίηση που αντλούν από την εργασία τους είναι χαμηλή. Επίσης, παρόλο που θεωρούν ότι τόσο οι εσωτερικοί, όσο και οι εξωτερικοί παράγοντες παρακίνησης συντελούν σημαντικά στη βελτίωση της απόδοσής τους, αξιολογούν ως πιο σημαντικούς τους εξωτερικούς παράγοντες παρακίνησης.
Τα αποτελέσματα της παρούσας έρευνας θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν για μια πιο αποτελεσματική στρατηγική διοίκησης των εργαζομένων στις Δημόσιες Οικονομικές
Υπηρεσίες, ώστε οι εργαζόμενοι να αισθανθούν μεγαλύτερη ικανοποίηση από την εργασία τους και να παρακινηθούν σε μια πιο αποδοτική συμπεριφορά, συμβάλλοντας έτσι στην επίτευξη των στόχων της φορολογικής διοίκησης.