Η εταιρική κοινωνική ευθύνη και η εφαρμογή της στην στρατηγική της εταιρείας ΟΠΑΠ Α.Ε.
Abstract
Η Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη (ΕΚΕ), ορίζεται ως «η οικειοθελής δέσμευση των επιχειρήσεων για ένταξη στις επιχειρηματικές τους πρακτικές, κοινωνικών, περιβαλλοντικών και πολιτισμικών δράσεων, που είναι πέρα και πάνω από όσα επιβάλλονται από την υπάρχουσα νομοθεσία και έχουν σχέση με όσους επηρεάζονται από τις δραστηριότητές τους» .
Από τις αρχές της δεκαετίας του ’90, αποτέλεσε θέμα μελέτης, ιδιαίτερα ύστερα από μια σειρά αποκαλύψεων σχετικά με τις ύποπτες δράσεις κάποιων πολυεθνικών επιχειρήσεων, όπως της εταιρείας αθλητικών ειδών Nike, που κατηγορήθηκε για καταναγκαστική εργασία ανηλίκων σε χώρες της Ασίας, της Coca Cola και της Perrier για τα προβλήματα δηλητηριάσεων από τα αναψυκτικά τους, της πετρελαϊκής εταιρείας Exxon, μετά το ναυάγιο πλοίου της στην Αλάσκα και την οικολογική καταστροφή που προκλήθηκε κτλ. Όλες αυτές οι περιπτώσεις και πολλές άλλες, έκαναν τις εταιρείες να συνειδητοποιήσουν πόσο ευάλωτες ήταν σε ζητήματα, που συχνά δεν άπτονταν των προϊόντων ή των υπηρεσιών που παρείχαν.
Σήμερα, όλο και περισσότερες επιχειρήσεις αναλαμβάνουν να συνεισφέρουν ενεργά στην κοινωνία και αυτός είναι ο λόγος, που εφαρμόζουν κοινωνικά υπεύθυνη επιχειρηματική πολιτική (ΕΚΕ), ενισχύοντας παράλληλα με αυτόν τον τρόπο, την οικονομική ανάπτυξη και την καλή φήμη της ίδιας της επιχείρησης, συμβάλλοντας στην γενική ανάπτυξη της χώρας και της κοινωνίας.
Συγκεκριμένα στην παρούσα εργασία, στόχος είναι να παρουσιαστεί η εφαρμογή των πρακτικών Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης της ΟΠΑΠ Α.Ε., παρουσιάζοντας το πλαίσιο εφαρμογής τους, κυρίως στο ανθρώπινο δυναμικό, στις συνθήκες εργασίας, στην προστασία του περιβάλλοντος, στην οικονομία, την παιδεία, τον πολιτισμό, την υγεία και τον αθλητισμό.
Η προσπάθεια αυτή γίνεται με την παρουσίαση του τρόπου λειτουργίας της ΟΠΑΠ, σε συνδυασμό με έρευνα που διεξήχθη, μέσω ερωτηματολογίων σε υπαλλήλους της εταιρείας αναφορικά με τον τρόπο άσκησης της ΕΚΕ σε διάφορους τομείς της κοινωνίας και τον τρόπο που αυτή ταυτίζεται με τις πολιτικές στο εσωτερικό της επιχείρησης και τους εργαζομένους της, την ενσωμάτωσή της στη λειτουργία των στρατηγικών του μάρκετινγκ και της αγοράς και στις επικρατούσες οικονομικές, κοινωνικές και πολιτισμικές συνθήκες.
Τα αποτελέσματα της έρευνας δικαιώνουν την εικόνα της εταιρείας ως Κοινωνικά Υπεύθυνης, τόσο απέναντι στην κοινωνία, που την στηρίζει, όσο και απέναντι στους εργαζομένους της.