Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.advisorΖεμπύλας, Μιχαλίνος
dc.contributor.authorΜιχαηλίδου, Άντρη
dc.contributor.otherMichaelidou, Antri
dc.coverage.spatialΚύπροςel_GR
dc.date.accessioned2011-08-03
dc.date.accessioned2011-08-03T13:31:55Z
dc.date.available2011-08-03T13:31:55Z
dc.date.copyright2009
dc.date.issued2011-08-03
dc.identifier.otherΕΠΑ/2009/00008el_GR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11128/155
dc.descriptionΠεριέχει βιβλιογραφικές παραπομπές.el_GR
dc.description.abstractΗ παρούσα εργασία διερευνά την εικόνα του «εθνικού εαυτού» (εδώ του Έλληνα) και την εικόνα του «εθνικά άλλου» (εδώ του Τούρκου), έτσι όπως προβάλλεται μέσα από το βιβλίο Ιστορίας της Στ΄ Δημοτικού Στα νεότερα χρόνια, των Ρεπούση, Ανδρεάδου, Πουταχίδη και Τζίβα (2006). Η έρευνα της εικόνας του «άλλου» θεωρείται σημαντική γιατί αφενός συμβάλλει στη βαθύτερη κατανόηση των μηχανισμών διαμόρφωσης της εθνικής ταυτότητας του μαθητή και αφετέρου ενδεχομένως καθορίζει σε κάποιο βαθμό την ποιότητα των μελλοντικών σχέσεων και τη γενικότερη συνεργασία των λαών. Το θεωρητικό πλαίσιο της εργασίας εντάσσεται στην κριτική παιδαγωγική και στην παιδαγωγική της ειρήνης. Η έρευνα ακολούθησε τη μέθοδο της ποιοτικής ανάλυσης περιεχομένου. Αναλύθηκαν τα χωρία που αναφέρονται στον «εθνικό εαυτό» και τον «εθνικό άλλο», υπό την καθοδήγηση τριών ερευνητικών ερωτημάτων: (1) Κατά πόσον υπάρχουν στερεότυπες απεικονίσεις και γίνονται διπολικοί διαχωρισμοί ανάμεσα στον εθνικό «εαυτό» και τον εθνικό «άλλο». (2) Αν διατυπώνονται ιδέες που πλαισιώνονται στην αλληλοκατανόηση, συνεργασία και ειρήνη ανάμεσα στον εθνικό «εαυτό» και τον εθνικό «άλλο» και (3) πώς θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ο προσανατολισμός του εγχειριδίου όσον αφορά στην «εθνοκεντρικότητά» του. Η ανάλυση των αποτελεσμάτων έδειξε ότι, παρά το γεγονός πως στο συγκεκριμένο εγχειρίδιο γίνεται προσπάθεια απάλειψης της εικόνας του «εθνικά άλλου» ως του προαιώνιου εχθρού και του «εθνικά εαυτού» ως του μη θύματός του, ο τρόπος παρουσίασης τους, ενδεχομένως να δημιουργεί νέα στερεότυπα. Επίσης, ο προσανατολισμός του εγχειριδίου θα μπορούσε να χαρακτηριστεί «εθνοκεντρικός» αλλά μέσα από μια πιο διακριτική και ήπια γραφή. Η σημαντικότητα και αναγκαιότητα αυτής της έρευνας προκύπτει κυρίως από την έλλειψη παρόμοιων ερευνών στον κυπριακό χώρο και ακόμη περισσότερο από το γεγονός ότι το ζήτημα του σχολικού εγχειριδίου Ιστορίας της Στ΄ δημοτικού παραμένει ανοιχτό. Ευρύτερα, τα αποτελέσματα της έρευνας υπογραμμίζουν ότι αυτό που διδάσκεται στο σχολείο ως ιστορία δεν είναι υπόθεση μόνον της ιστορικής επιστήμης, αλλά είναι ταυτόχρονα ζήτημα παιδαγωγικό και πολιτικό. Απαιτείται όχι μια μονομερής αναθεώρηση των σχολικών εγχειριδίων Ιστορίας, αλλά και μια αμοιβαία πολιτική βούληση και απόφαση για μια «εκ του σύνεγγυς» επαφή του «εαυτού» και του «άλλου».el_GR
dc.format.extent264 σ. πιν., 30 εκ.el_GR
dc.languagegrel_GR
dc.language.isogrel_GR
dc.subjectΒιβλίο ιστορίας Στ' δημοτικούel_GR
dc.subjectΚριτική παιδαγωγικήel_GR
dc.subjectΠαιδαγωγική της ειρηνηςel_GR
dc.titleΟ "εθνικός εαυτός" και ο "εθνικός άλλος" μέσα από το "αποσυρθέν" βιβλίο ιστορίας της Στ' δημοτικού: Ανάλυση περιεχομένου υπό το πόρισμα της κριτικής παιδαγωγικής και της παιδαγωγικής της ειρήνηςel_GR
dc.typeΜεταπτυχιακή Διατριβήel_GR
dc.contributor.committeememberΜιχαηλίδου-Ευριπίδου, Αθηνά
dc.contributor.committeememberΠέτρου, Αλέξιος
dc.description.translatedabstractThe present thesis investigates the representations of the (Greek) “national self” and the (Turkish) “national other” in the sixth grade’s history textbook entitled “Sta neotera hronia” (“In the modern years”)—written by Repoussis, Andreadou, Poutachides and Tzivas (2006). This investigation is important because it provides a deeper understanding into the mechanisms that contribute to the development of children’s sense of “us” and “them” in the Greek educational system. The analysis joins a line of research in the last twenty years that explores representations of “us” and “them” in Greek textbooks. The particular exploration undertaken here is grounded in critical theory and peace education theory. The research methodology adopted is qualitative content analysis. The analysis, which focused on those parts of the book that refer to the “national self” and the “national other”, was guided by the following three questions: 1) Are there any stereotypical representations and bipolarities made between the “national self” and the “national other”? 2) Are the representations of the “national self” and the “national other” placed within the context of ideas grounded in mutual understanding, cooperation and peace? 3) What is the orientation of the book in terms of its “ethnocentrism”? The data analysis reveals that despite the effort made to reduce the image of the “national other” as the eternal enemy and the image of the “national self” as the other’s eternal victim, the textbook creates new stereotypes. The textbook’s orientation is still “ethnocentric”, however, in a lighter and less direct way. The findings of this research are valuable in light of the absence of similar research in evaluating this particular textbook—especially after the public outcry against it that led to its official withdrawal from schools. The implications are also important in that it is shown how history textbook writing is not only a pedagogical act but also a highly politicised issue serving different interests. The irony is that the particular textbook has been withdrawn, yet the analysis done here shows that it is still ethnocentric but in a ‘smarter’ way.el_GR
dc.format.typepdfel_GR


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Thumbnail

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στις ακόλουθες συλλογές

Εμφάνιση απλής εγγραφής