Αξιοποίηση συστήματος και υπηρεσιών ηλεκτρονικής μάθησης για την υποστήριξη διαφοροποιημένης διδασκαλίας της πληροφορικής στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση
Abstract
Οι μαθητές μέσα σε μια τάξη γνωρίζουμε ότι διαφέρουν σε δεξιότητες, επιδόσεις, γνώσεις και εμπειρίες, μαθησιακό προφίλ και ενδιαφέροντα. Οι διαφορές αυτές μας οδηγούν στην αλλαγή του τρόπου διδασκαλίας και στην προσπάθεια εφαρμογής της διαφοροποιημένης διδασκαλίας. Όταν κάνουμε διαφοροποίηση, σκεφτόμαστε την τάξη μας με σεβασμό στις μαθησιακές ανάγκες κάθε μαθητή και σχεδιάζουμε περισσότερες από μια διαφορετικές προσεγγίσεις με στόχο την μεγιστοποίηση της μάθησης.
Σκοπός της παρούσας μεταπτυχιακής διατριβής, ήταν η μελέτη κατά πόσο και με ποιο τρόπο η εκπαιδευτική τεχνολογία, μπορεί να βοηθήσει στην εφαρμογή της διαφοροποιημένης διδασκαλίας στη μέση εκπαίδευση. Ειδικότερα οι στόχοι της έρευνας ήταν, α) να διερευνηθούν οι απαιτήσεις της Διαφοροποιημένης Διδασκαλίας για υποστήριξη από Πληροφοριακά Συστήματα. β) αν υπάρχουν Πληροφοριακά Συστήματα που υποστηρίζουν την χρήση Διαφοροποιημένης Διδασκαλίας. γ) οι ιδιαιτερότητες και τα χαρακτηριστικά του ΟΣΔΜ που διευκολύνει την εφαρμογή της ΔΔ στο μάθημα της Πληροφορικής.
Για να απαντηθούν τα ερωτήματα της μεταπτυχιακής διατριβής το σύστημα διαχείρισης μάθησης που χρησιμοποιήθηκε για να διερευνηθεί αν διευκολύνει την διαφοροποιημένη διδασκαλία στο μάθημα της Πληροφορικής ήταν το LAMS.
Στην έρευνα συμμετείχαν είκοσι επτά (27) καθηγητές πληροφορικής της περιφερειακής ενότητας Αιτωλοακαρνανίας, οι οποίοι είχαν παρακολουθήσει σεμινάριο για την δημιουργία ηλεκτρονικών φύλλων εργασίας στο σύστημα LAMS. Για την διεξαγωγή της έρευνας χρησιμοποιήθηκε ποσοτική και ποιοτική μέθοδος. Η έρευνα αποτελείτε από τρία μέρη. Στα δύο πρώτα με την βοήθεια ερωτηματολογίων διερευνήσαμε α) τις απόψεις - εμπειρίες, αντιλήψεις των εκπαιδευτικών για τη ΔΔ και τα ΣΔΜ και β) εμπειρίες από το σχεδιασμό και χρήση του LAMS για την υποστήριξη ΔΔ. Στο τρίτο μέρος της έρευνας μετά την εγκατάσταση του LAMS σε εργαστήρια πληροφορικής της περιοχής του Αγρινίου και με την συνεργασία των εκπαιδευτικών της τάξης υλοποιήσαμε μια δραστηριότητα του LAMS με σκοπό στη αξιολόγηση των χαρακτηριστικών και ιδιαιτεροτήτων του ΣΔΜ ως προς την εφαρμογή της διαφοροποιημένης διδασκαλίας στο μάθημα της πληροφορικής.
Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι το LAMS διαθέτει χαρακτηριστικά που μπορούν να βοηθήσουν στην εφαρμογή της Διαφοροποιημένης Διδασκαλίας στο μάθημα της Πληροφορικής.