Show simple item record

dc.contributor.advisorΟικονομοπούλου, Χριστίνα
dc.contributor.authorΤσολακίδης Σπυρίδων, Κωνσταντίνος
dc.contributor.otherTsolakides Spyridon, Constantinos
dc.coverage.spatialΚύπροςel_GR
dc.date.accessioned2011-07-28
dc.date.accessioned2011-07-28T11:54:56Z
dc.date.available2011-07-28T11:54:56Z
dc.date.copyright2010-04
dc.date.issued2011-07-28
dc.identifier.otherΔΜΥ/2010/00014el_GR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11128/91
dc.descriptionΠεριέχει βιβλιογραφικές παραπομπές.el_GR
dc.description.abstractΗ παρούσα διπλωματική εργασία ασχολείται με το θεσμό των συμπράξεων δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, ο οποίος είναι ευρύτερα γνωστός ως ΣΔΙΤ ή με τον αγγλικό όρο Public Private Partnerships (PPPs). Ο συγκεκριμένος θεσμός εμφανίστηκε στην Ελλάδα για πρώτη φορά με τον Ν. 3389/2005. Σκοπός είναι μια ολοκληρωμένη παρουσίαση-ενημέρωση γύρω από τον θεσμό των ΣΔΙΤ, η σύγκριση μεταξύ της ευρωπαϊκής εμπειρίας και της ελληνικής πραγματικότητας και το κατά πόσον οι ΣΔΙΤ μπορούν να χρησιμεύσουν ως εναλλακτικός τρόπος υλοποίησης Δημοσίων Έργων αλλά και Υπηρεσιών. Με βάση τα παραπάνω, παρουσιάζονται συγκεκριμένα συμπεράσματα από την αξιολόγηση του θεσμού των ΣΔΙΤ και παρατίθενται συγκεκριμένες προτάσεις για το μέλλον, οι οποίες αφορούν την καλύτερη εφαρμογή, την κερδοφορία και την μεγιστοποίηση του κοινωνικού οφέλους μέσω των συμπράξεων αυτών. Αναφέρεται λεπτομερώς ο τρόπος με τον οποίο έγινε η επιλογή του ερευνητικού δείγματος καθώς και η αντιπροσωπευτικότητά του, το δείγμα της έρευνας (πχ εξερευνητική, περιγραφική, αιτιολογική) και ο τρόπος με τον οποίο διεξήχθη (πχ ποσοτική – ποιοτική, τρόπος συλλογής πρωτογενών – δευτερογενών στοιχείων). Επίσης, αξιολογείται ο λόγος για τον οποίο επελέγη η συγκεκριμένη μεθοδολογία. Στόχος στην αναλυτική περιγραφή της μεθοδολογίας είναι να αποσαφηνιστούν πλήρως οι μέθοδοι που χρησιμοποιήθηκαν, να δοθεί η δυνατότητα επαλήθευσης των αποτελεσμάτων που θα ακολουθήσουν και να δοθεί η δυνατότητα επανάληψης της μεθόδου από άλλους ερευνητές. Η μεθοδολογική προσέγγιση του θέματος είναι η κατευθυντήρια γραμμή που οδηγεί στην εξαγωγή συμπερασμάτων. Σ΄ αυτό το σημείο γίνεται αναφορά στον τρόπο που ακολουθείται στην παρούσα εργασία, δηλαδή η σύνδεση των αρχικών ερωτημάτων, της διερευνητικής μεθόδου και τέλος η εξαγωγή των συμπερασμάτων. Έτσι λοιπόν, το πρώτο βήμα είναι να απαντηθεί η ερώτηση τι είναι οι ΣΔΙΤ, ποια τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματά τους. Η ερώτηση που εν συνεχεία ανακύπτει και έχει κεντρική θέση στην έρευνα είναι αν οι ΣΔΙΤ μπορούν να συντελέσουν στην παροχή καλύτερων υπηρεσιών στην Υγεία. Για να απαντηθεί πρέπει να γίνει ανάλυση των ΣΔΙΤ σαν έννοια με όλα τα χαρακτηριστικά της. Ακολούθως όμως, για να διερευνηθεί το ερώτημα της συμβολής των ΣΔΙΤ στην επίλυση του ζητήματος, εξετάστηκαν μελέτες περίπτωσης από την πραγματικότητα, για να διαπιστωθεί αν η πορεία των έργων αυτών μέχρι τώρα έχει θετικά ή αρνητικά αποτελέσματα. Για να γίνει αυτό επιλέχθηκαν περιπτώσεις από την Ευρώπη και όλο τον υπόλοιπο κόσμο και αναλύθηκαν με βάση κάποιες ποιοτικές και ποσοτικές παραμέτρους. Το πλαίσιο αξιολόγησης προκύπτει έχοντας ως στόχο τον εντοπισμό των επιπτώσεων στην οικονομική, κοινωνική, πολιτική και περιβαλλοντική σφαίρα. Μια σύγκριση μεταξύ πολλών μελετών περίπτωσης ίσως κρύβει παραδοχές που διαστρεβλώνουν τη γενική τάση και ερμηνεία της πραγματικότητας. Οι μελέτες περίπτωσης και οι πληροφορίες που παρέχουν είναι στην ουσία φωτογραφίες μιας δεδομένης κατάστασης, που ακόμα συνεχίζεται και δεν έχει αποτιμηθεί σε πλήρη έκταση. Είναι σημαντικό να σημειωθεί όμως ότι οι πληροφορίες για κοινωνικής φύσεως ζητήματα ήταν μια από τις βασικές επιλογές κατά τη βιβλιογραφική έρευνα. Έγινε σημαντική προσπάθεια για διασταύρωση από ποικίλες πηγές των ειδήσεων που παρατίθενται για να αναδυθούν θέματα τα οποία στο πρώτο στάδιο έρευνας για οικονομικά στοιχεία, δεν ήταν δυνατόν να βρεθούν. Συνεπώς, στην αξιολόγηση των μελετών περίπτωσης επιλέχθηκε ένα σύνολο κριτηρίων που έχει να κάνει με τον κοινωνικό αντίκτυπο στις πτυχές της κοινωνίας στις οποίες υλοποιήθηκαν οι ΣΔΙΤ. Ένα δεύτερο στάδιο ανάλυσης είχε να κάνει με τον ελληνικό χώρο. Το κεντρικό ερώτημα ήταν εάν στο μέλλον η πρακτική των ΣΔΙΤ μπορεί να εφαρμοστεί στον τομέα της Υγείας και εάν ναι, τι θα έπρεπε να επισημανθεί για τον ελλαδικό χώρο. Οι έρευνες που χρησιμοποιήθηκαν και αξιολογήθηκαν είναι αυτές των Κονδύλη και συν (2009), των Yongjian et all (2009), των Σίσκου και συν (2007), των Χατζητόλιου και συν (2007), καθώς και του Φίλτρου (2007) και των Δελασούδα και συν (2007). Εκτενής αναφορά στα συμπεράσματα και στις μεθόδους έρευνας γίνεται στη διάρκεια της εργασίας. Επίσης, χρησιμοποιούνται εκτενώς τα πρακτικά συνεδρίων που έχουν λάβει χώρα ανά τον κόσμο, καθώς και ενδιαφέροντα στοιχεία που αντλούνται από τους διαδικτυακούς τόπους του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Ασφάλισης και της Ειδικής Γραμματείας ΣΔΙΤ. Μετά τη ψήφιση του Ν. 3389/2005 στην Ελλάδα έχουν εγκριθεί στον τομέα της Υγείας, το Κέντρο Αποκατάστασης και Αποθεραπείας Βορείου Ελλάδος καθώς και το Νέο Ογκολογικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης. Επίσης, υπάρχει και ένας αρκετά μεγάλος αριθμός συμπράξεων ΣΔΙΤ, oι οποίες βρίσκονται σε αρχικό ή προχωρημένο στάδιο αποπεράτωσης. Ενδεικτικά μπορούμε να αναφέρουμε το Νέο Παιδιατρικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης καθώς και το Γενικό Νοσοκομείο Πρέβεζας. Στο σχετικό κεφάλαιο γίνεται εκτενής αναφορά σε όλα τα εν εξελίξει ή εγκεκριμένα έργα ΣΔΙΤ στη χώρα μας. Η εργασία χωρίζεται σε δύο μέρη. Στο Γενικό μέρος της Εργασίας γίνεται ενδελεχής παρουσίαση των ΣΔΙΤ και αναφέρονται οι χώροι στους οποίους εφαρμόζονται. Επίσης, παρουσιάζεται και αξιολογείται το νομοθετικό πλαίσιο, μέσα στο οποίο λειτουργούν οι ΣΔΙΤ στην Ελλάδα. Τέλος, γίνεται αναφορά στη σχετική ελληνική και διεθνή βιβλιογραφία, τόσο σε επιστημονικά άρθρα όσο και σε μελέτες και πρακτικά Συνεδρίων από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Στο δεύτερο μέρος, το «Ειδικό Πλαίσιο», η έρευνα επικεντρώνεται στην εφαρμογή των ΣΔΙΤ στον ευαίσθητο τομέα της Υγείας στον Ελλαδικό χώρο, παρουσιάζοντας ταυτόχρονα τις ειδικές συνθήκες και τον κοινωνικό χαρακτήρα, που διέπει τις υπηρεσίες που αφορούν τον εν λόγω χώρο. Επίσης, αξιολογείται η συνεισφορά των συμπράξεων ΣΔΙΤ στην κατασκευή υποδομών ειδικότερα στο χώρο της Υγείας στο διεθνή αλλά και στο Ελλαδικό χώρο, λαμβάνοντας υπόψη τις καινοτομίες, τα οφέλη καθώς και τις ενδεχόμενες ελλείψεις που παρουσιάζονται πριν, κατά τη διάρκεια αλλά και μετά το πέρας μίας σύμπραξης ΣΔΙΤ. Επίσης, εξετάζεται η προϋπάρχουσα ελληνική εμπειρία από τις συμβάσεις καθώς και οι πρώτες προσπάθειες εφαρμογής των ΣΔΙΤ, μετά την ψήφιση του ειδικού νόμου, που προαναφέρθηκε. Η ελληνική εμπειρία συγκρίνεται, όπου αυτό είναι δυνατό, με τη διεθνή, με σκοπό τη διεξαγωγή ασφαλέστερων συμπερασμάτων. Σε μια ΣΔΙΤ οι ρόλοι του Δημόσιου και του Ιδιωτικού Τομέα είναι προκαθορισμένοι. Ο Δημόσιος Τομέας αναλαμβάνει: . τον καθορισμό του γενικού σχεδίου ΣΔΙΤ, . την αξιολόγηση της πρότασης του ιδιωτικού φορέα, . την υποστήριξη εκτέλεσης του έργου, . την παρακολούθηση της υλοποίησης του έργου και της τήρησης των συμβατικών υποχρεώσεων του Ιδιώτη. Ο Ιδιωτικός Τομέας αναλαμβάνει: . την εκπόνηση των μελετών σύμφωνα με το γενικό σχέδιο της προκήρυξης, . την κατασκευή του έργου, . την εξασφάλιση της απαιτούμενης χρηματοδότησης του έργου, . τη διαχείριση και λειτουργία του έργου ή τη συντήρησή του, . την επιστροφή στο Δημόσιο του έργου μετά τη λήξη της συμβατικής περιόδου. Η επιλογή των ιδιωτών που αναλαμβάνουν ένα έργο ΣΔΙΤ γίνεται μετά από δημόσιο διαγωνισμό. Οι ΣΔΙΤ υλοποιούνται με συμβάσεις, στις οποίες περιγράφονται λεπτομερώς όλες οι παράμετροι του έργου, τόσο κατά την περίοδο κατασκευής όσο και κατά την περίοδο λειτουργίας, καθώς και οι υποχρεώσεις τόσο του Ιδιωτικού όσο και του Δημόσιου τομέα. Τα έργα που υλοποιούνται με ΣΔΙΤ επιστρέφονται στο Δημόσιο μετά από συγκεκριμένη περίοδο λειτουργίας, όπως αυτή ορίζεται στη σύμβαση. Με το πέρας του διαγωνισμού, ο υποψήφιος Ιδιωτικός Φορέας που επιλέγεται δημιουργεί μία ανώνυμη Εταιρεία Ειδικού Σκοπού (ΕΕΣ), η οποία αναλαμβάνει, ανάλογα με την περίπτωση: - την ολοκλήρωση των μελετών, - την κατασκευή του έργου και - είτε τη λειτουργία και εκμετάλλευσή του είτε τη συντήρησή του σύμφωνα με τους όρους του διαγωνισμού. Η ΕΕΣ υπογράφει με το Δημόσιο μια σύμβαση, με την οποία ρυθμίζονται όλα τα θέματα που αφορούν το έργο και επίσης, εξασφαλίζει την χρηματοδότησή του. Η χρηματοδότηση προέρχεται συνήθως κατά ένα μικρό ποσοστό από τα ίδια κεφάλαια των ιδιωτών και κατά το μεγαλύτερο ποσοστό από δανειακά κεφάλαια. Οι Δημόσιοι Φορείς που σκοπεύουν να προχωρήσουν σε μία ΣΔΙΤ σύμφωνα με τον Ν.3389/2005, πρέπει να υποβάλλουν σχετική πρόταση προς την Ειδική Γραμματεία ΣΔΙΤ, η οποία θα συνοδεύεται από τα απαραίτητα στοιχεία που θα τεκμηριώνουν τη σκοπιμότητα υλοποίησής της. Η πρόταση αυτή πρέπει να περιλαμβάνει: . Αναλυτική περιγραφή του έργου που αποτελεί το αντικείμενο της Σύμπραξης και τα τεχνικά χαρακτηριστικά του. . Ενδεικτικό προϋπολογισμό. . Κόστος λειτουργίας και συντήρησης. . Χρονοδιάγραμμα υλοποίησης. . Προτεινόμενη μορφή σύμπραξης (είσπραξη τελών από χρήστες ή Δημόσιο, χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου κλπ). . Έλεγχο οικονομικής αποδοτικότητας (value for money) που θα αιτιολογεί την επιλογή της σύμπραξης σε σχέση με την υλοποίηση του έργου με δημόσια χρηματοδότηση. . Άλλα θέματα που μπορεί να επηρεάζουν σημαντικά την υλοποίηση του έργου, όπως, νομικά, περιβαλλοντικά κλπ. Στις διαδικασίες ανάθεσης και στις σχέσεις του Δημόσιου Φορέα που ενεργεί ως Αναθέτουσα Αρχή με τους υποψηφίους, εφαρμόζονται οι γενικές αρχές της ευρωπαϊκής και εθνικής νομοθεσίας (ίσης μεταχείρισης, διαφάνειας, προστασίας του δημόσιου συμφέροντος, κλπ). Η ανάθεση γίνεται μετά από δημόσιο διαγωνισμό με ανοικτή ή κλειστή διαδικασία. Υπό ορισμένους όρους, που προβλέπονται στον νόμο, μπορεί να εφαρμοστεί και η διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου ή η διαδικασία διαπραγμάτευσης. Η ανάθεση των Συμβάσεων ΣΔΙΤ γίνεται με κριτήριο είτε την πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά, είτε τη χαμηλότερη τιμή. Τα ελάχιστα προσόντα και ικανότητες των υποψηφίων που συμμετέχουν στη διαδικασία ανάθεσης ορίζονται στην προκήρυξη του διαγωνισμού.el_GR
dc.format.extent118 σ. 30 εκ.el_GR
dc.languagegrel_GR
dc.language.isogrel_GR
dc.subjectΣυμπράξεις δημοσίου και ιδιωτικού τομέαel_GR
dc.subjectΣΔΙΤel_GR
dc.titleΣΔΙΤ: Διεθνής εμπειρία και αξιολόγηση της ελληνικής πραγματικότητας - μια συγκριτική έρευναel_GR
dc.typeΜεταπτυχιακή Διατριβήel_GR
dc.description.translatedabstractThe aim of this paper is to thoroughly present the case of public-private partnerships (also known as PPPs) in Greece since their first introduction to the country with the ratification of the law act 3389/2005. The primary focus here was a complete, updated presentation of the institution of the PPPs and finally its evaluation as an alternative means of production of public works and services. Furthermore, what was attempted here was a comparison of the implementation of the PPPs in several projects across different European countries and the Greek experience of the PPPs so far. As far as the methodology adopted is concerned, this paper was divided into two sections. In the first part, called “General Framework of PPPs”, an introspective presentation of the PPPs was offered involving their types and their forms and the financial models which can give a reliable evaluation of those types of investments. In reference with the various advantages of the PPP contracts, these were not only mentioned but were also evaluated in terms of their decisive role in choosing a model of mutual cooperation-partnership. On the other end, the disadvantages of the PPPs helped towards forming a more concrete and objective view of those kinds of partnerships. In addition to listing the advantages and disadvantages, the legal framework for the formation, function and risk taking of such projects in Greece as well as the funding issues involved were presented. In our analysis it became apparent that the legal framework in question can sometimes prove to be a hindrance in the development of those projects. On the other hand, no one can deny that it does safeguard the interests of all parties involved, which are the public sector, the private sector and the citizens, who as consumers of the end-product of the partnership, are at the receiving end of the many goods and services on offer. At this point it should be pointed out that the legal framework surrounding the PPPs was extensively presented with the use of the relevant literature, published scientific articles and finally the published work of relevant conventions in Greece and around the world- as well as those published online. The potential problems that could result in the process of implementation and function of those partnerships is an issue of major importance which was analyzed further in the paper. After raising the various problems and issues concerning the PPPs, it was though appropriate to make some suggestions regarding their safest and most tamely execution possible so as to reinforce the PPPs in their role as well-established and tried partnership models. In the second section, called “Special Framework”, our research focused on the implementation of the PPPs in the sensitive Health Sector in Greece with special reference to the circumstances and the social significance of the particular sector of health provision. At the same time the contribution of the PPPs to the construction of infrastructure was evaluated not only on Greek national level, but on international as well. The innovations, benefits and shortcomings of all the Public-Private Partnerships examined were analyzed during the stage of implementation and well after it. Concerning the Greek experience, all the relevant merges and initial efforts of implementation which followed the ratification of the aforementioned law were examined. Where possible, the Greek experience was then compared to the international one with the intention of producing secure and objective results. For even more concise results, partnerships which already function in Greece were also presented. Concerning the economic analysis of the PPPs, the presentation and evaluation of the economical data was approached with great care at precision upon which we based our final conclusions. At the final stage, possible solutions for better economic results were suggested. Based on all the above, the evaluation of the institution of the PPPs along with suggestions for future action aimed at profit maximization, better utilization of the projects and maximization of social benefits were made, taking under consideration the ever-increasing demands and special socio-economic circumstances of our contemporary society. The aim when describing analytically the methodology used is to clarify to full extend the methods used, the possibility of verifying the results that will ensue and also to make possible the repetition of the method for others engaged in relevant research. The methodology approach is the guideline which will lead to the extraction of the conclusions. At this point the principal questions set in this project are connected with the research method and finally with the final conclusions that are drawed. The set of the research questions of this project are the following: • The first cogitative question is this: What is it meant by the term Public Private Partnerships (PPPs)? • What can be said to be their advantages and what their disadvantages? • Another question central to this research project is the following: Do these types of contracts have the potential to act as positive forces of change in the heath care sector? This is a vital question which in order to be investigated requires the close examination of other case studies where the implementation of such contracts has already been utilized. For this investigation to be meaningful, certain public works under such contracts from Europe and around the world were selected on the grounds of their efficiency. The evaluation framework takes into account the consequences of these works on the public, social, political and economical sphere. In any case, it should be mentioned that the conclusions and information extracted from these case studies are in essence the reflection of a given situation at a given time frame and under specific conditions that make the case study in question a unique case with its own distinctive characteristics. Furthermore the full extend of the impact of these works cannot be attributed in such a short period of time considering that the PPPs are a relatively recent development. Another important issue under consideration in the Literature Review was the selection of case studies based on their social significance. The confirmation of the various sources that were selected was of critical importance in order to assure the credibility of the information provided by the case studies in question. A second fundamental question to be answered in the project is whether the practice of the PPPs can be successfully applied in the health care sector in Greece in the future, the potential perils or pitfalls that this endeavor may entail given the proprieties of the Greek health system, and lastly any suggestions that can be made in order to avoid them.el_GR
dc.format.typepdfel_GR


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record