Show simple item record

dc.contributor.advisorΒουκκαλή, Ειρήνη
dc.contributor.authorΣχοινά, Μαρία
dc.contributor.otherSchoina, Maria
dc.coverage.spatialΚύπροςel_GR
dc.date.accessioned2024-02-20T09:40:08Z
dc.date.available2024-02-20T09:40:08Z
dc.date.copyright2024-02-20
dc.date.issued2023-12
dc.identifier.otherΔΠΠ/2023/00313el_GR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11128/5769
dc.descriptionΠεριέχει βιβλιογραφικές παραπομπές.el_GR
dc.description.abstractΣύμφωνα με τον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών, ο αστικός πληθυσμός αναμένεται να αυξηθεί κατά σχεδόν 600 εκατομμύρια μέχρι το 2030. Αυτήν τη στιγμή υπάρχουν 34 πόλεις σε όλο τον κόσμο με περισσότερους από 10 εκατομμύρια κατοίκους, οι λεγόμενες μεγαλουπόλεις (megacities). Οι πόλεις αντιμετωπίζουν μια ποικιλία αλληλένδετων προκλήσεων, όπως η ρύπανση, η φτώχεια και η ανισότητα, η γήρανση των υποδομών, η υπερκατανάλωση πόρων, οι αλλαγές στη χρήση γης, ο αντίκτυπος στη βιοπικιλότητα και η κλιματική αλλαγή. Είναι προφανές ότι απαιτείται μετασχηματιστική αλλαγή στις πόλεις με φιλόδοξες, ολοκληρωμένες δράσεις, που ζητούν αλλαγές στα πολιτικά, κοινωνικά και οικονομικά συστήματα. Το θεωρητικό υπόβαθρο που διέπει τον συνεχή μετασχηματισμό των πόλεων και τον σχεδιασμό τους επικεντρώνεται σε μια διεπιστημονική προσέγγιση υπό την επίδραση του διδύμου: «Έξυπνη και Πράσινη Μετάβαση». Το μοντέλο της «Πόλης των 15 λεπτών», το οποίο προτάθηκε το 2016 από τον καθηγητή Carlos Moreno, αποτελεί ένα σχετικά νέο τρόπο σκέψης για τον αστικό σχεδιασμό που επικεντρώνεται στην ανθρώπινη κλίμακα και την εμπειρία της πόλης. H βασική του παραδοχή είναι ότι οι πόλεις πρέπει να σχεδιάζονται έτσι ώστε, σε απόσταση 15 λεπτών με τα πόδια ή με ποδήλατο από την κατοικία τους, οι πολίτες να είναι σε θέση να καλύψουν όλες τις καθημερινές τους ανάγκες: εργασία, σπίτι, φαγητό, υγεία, εκπαίδευση, πολιτισμός, αθλητισμός και αναψυχή. Διερευνώντας τη δυνατότητα εφαρμογής αυτής της ιδέας σε μια πόλη της Ελλάδας ή της Κύπρου, με τη βοήθεια της τεχνικής SWOT analysis και με γνώμονα τις τέσσερις διαστάσεις που αυτή η έννοια ενσωματώνει (πυκνότητα, εγγύτητα, ποικιλομορφία και ψηφιοποίηση), διαφάνηκε πως αυτές οι πόλεις διαθέτουν καταρχάς τα εγγενή χαρακτηριστικά που ευνοούν αυτό το μοντέλο πόλης. Η επιτυχημένη υλοποίησή του όμως σύμφωνα με τις αρχές που το διέπουν, απαιτεί έργα υποδομής που προϋποθέτουν πολιτική βούληση, εξασφάλιση χρηματοδότησης, αλλά και αποδοχή και συν-σχεδιασμό από τους πολίτες. Ως παράδειγμα πραγματικής εφαρμογής ελήφθη μία πυκνοδομημένη δημοτική κοινότητα του Δ. Θεσσαλονίκης και αναζητήθηκαν οι υπάρχουσες χρήσεις γης μέσα σε ομόκεντρους κύκλους για 15λεπτες μετακινήσεις βάδην και ποδήλατο. Λόγω της χωροταξικής διαμόρφωσης της περιοχής και των υπολοίπων χαρακτηριστικών της, μελετήθηκε επιπρόσθετα ο σχεδιασμός σε επίπεδο συνοικιών για 10λεπτη μετακίνηση με τα πόδια, καθώς προς το παρόν οργανωμένο δίκτυο ποδηλατοδρόμων στη Θεσσαλονίκη δεν υπάρχει, και έγιναν ορισμένες προτάσεις για την υλοποίησή του.el_GR
dc.format.extent216 σ. ; 30 εκ.el_GR
dc.languagegrel_GR
dc.language.isogrel_GR
dc.publisherΑνοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρουel_GR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessel_GR
dc.subjectΠράσινη μετάβασηel_GR
dc.subjectGreen transitionel_GR
dc.titleΟι πόλεις του αύριο: Λύσεις και προκλήσειςel_GR
dc.typeΜεταπτυχιακή Διατριβήel_GR
dc.description.translatedabstractAccording to the United Nations, the urban population is expected to increase by almost 600 million by 2030. Currently, there are 34 cities worldwide with more than 10 million inhabitants (so called megacities). Cities face a variety of interrelated challenges, including pollution, poverty and inequality, aging infrastructure, over consumption of resources, changes in land use, and impacts on biodiversity and climate change. It is obvious that transformative change is needed in cities with ambitious, comprehensive actions that call for changes in political, social and economic systems. The theoretical background that governs the continuous transformation of cities and their planning is centred on an interdisciplinary approach under the influence of the twin concept: «Smart and Green Transition». The «15 Minute City» model, proposed in 2016 by Professor Carlos Moreno, is a relatively new way of thinking about urban planning, that focuses on the human scale and experience of the city. Its basic premise is that cities should be designed so that, within a 15-minute walk or bike ride from their residence, citizens are able to meet all their daily needs: work, home, food, health, education, culture, sport and recreation. Investigating the possibility of applying this idea to a city in Greece or Cyprus, with the help of the SWOT analysis technique and based on the four dimensions that this concept incorporates (density, proximity, diversity and digitalisation), it became clear that these cities have first of all the inherent characteristics that favour this planning model. Its successful implementation, however, according to the principles that govern it, requires infrastructure projects that require political will, securing funding, as well as acceptance and co-planning by citizens. As an example of a real application, a densely built municipal community of the Municipality of Thessaloniki was selected for our study, and the existing land uses were integrated within concentric circles for 15-minute walking and 15-minute cycling trips. Due to the spatial configuration of the area and its other characteristics, the planning at a district level for a 10-minute walking distance was additionally studied, as currently there is no organized network of cycle paths in Thessaloniki, and proposals were made for its implementation.el_GR
dc.format.typepdfel_GR


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record