dc.contributor.advisor | Ζεμπύλας, Μιχαλίνος | |
dc.contributor.author | Σαββίδου, Χριστιάνα | |
dc.contributor.other | Savvidou, Christiana | |
dc.coverage.spatial | Κύπρος | el_GR |
dc.date.accessioned | 2023-03-07T08:05:11Z | |
dc.date.available | 2023-03-07T08:05:11Z | |
dc.date.copyright | 2023-03-07 | |
dc.date.issued | 2022-12 | |
dc.identifier.isbn | 978-9963-695-84-3 | |
dc.identifier.other | ΔΚ-ΕΕΗΠ/2022/00016 | el_GR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11128/5509 | |
dc.description | Περιέχει βιβλιογραφικές παραπομπές. | el_GR |
dc.description.abstract | Σκοπός της παρούσας εργασίας ήταν η διερεύνηση των αναπαραστάσεων και των συναισθημάτων 20 παιδιών της Β΄ τάξης Δημοτικού σχολείου (ηλικίας 7-8 χρονών) στην επαρχία της Λεμεσού, στην Κύπρο για τις εικόνες των μεταναστών στα ΜΜΕ καθώς και η ανάδειξη τρόπων με τους οποίους μπορούν τα παιδιά συμμετέχοντες της έρευνας να καλλιεργήσουν τον κριτικό γραμματισμό των ΜΜΕ σε σχέση με τους μετανάστες. Τρία ερευνητικά ερωτήματα απασχόλησαν την παρούσα ερέυνα:
α) Ποιες αναπαραστάσεις δημιουργούν τα παιδιά για τις εικόνες των μεταναστών όπως αυτές παρουσιάζονται στα ΜΜΕ; (εικόνες όπως παρουσιάζονται σε διαδίκτυο, εφημερίδες, τηλεόραση)
β) Ποια συναισθήματα διαμορφώνουν τα παιδιά για τις εικόνες των μεταναστών στα ΜΜΕ;
γ) Με ποιους τρόπους μπορούν τα παιδιά να καλλιεργήσουν κριτικό γραμματισμό των ΜΜΕ (Critical Media Literacy) τόσο σε επίπεδο αναπαραστάσεων όσο και σε επίπεδο συναισθημάτων, ώστε να αξιολογούν τις συναισθηματικές επιπτώσεις των αναπαραστάσεων αυτών τόσο στους ίδιους όσο και στους άλλους;
Η διερεύνηση των τριών ερευνητικών ερωτημάτων πραγματοποιήθηκε μέσα από τη διεξαγωγή ενός παρεμβατικού προγράμματος έρευνας δράσης, το οποίο δομήθηκε σε τρία στάδια: το στάδιο των αρχικών συνεντεύξεων, των μαθημάτων παρέμβασης και των τελικών συνεντεύξεων. Επιπλέον, για σκοπούς διερεύνησης του βαθμού επίδρασης του παρεμβατικού προγράμματος, επιλέγηκαν για μελέτη τρεις μαθητές οι οποίοι παρουσίασαν ελάχιστες, μικρές και μεγάλες διαφοροποιήσεις στις αναπαραστάσεις και στα συναισθήματα τους.
Η βιβλιογραφική ανασκόπηση της έρευνας επικεντρώθηκε στις έννοιες των ΜΜΕ, στην προβολή και πλαισίωση των μεταναστών, στις απόψεις των παιδιών για τους μετανάστες και στο κυπριακό συγκείμενο όσον αφορά στη μετανάστευση. Το θεωρητικό υπόβαθρο της έρευνας πλαισιώθηκε από τη θεωρία των κοινωνικών αναπαραστάσεων (ανάδειξη αναπαραστάσεων των παιδιών), τη διαδραστική προσέγγιση και την παιδαγωγική της δυσφορίας (ανάδειξη συναισθημάτων των παιδιών) και τον κριτικό γραμματισμό των ΜΜΕ στο γενικότερο πλαίσιο της κριτικής θεωρίας και παιδαγωγικής. Μέσα από τη βιβλιογραφική ανασκόπηση του θέματος εντοπίστηκε βιβλιογραφικό κενό τόσο σε τοπικό όσο και σε διεθνές επίπεδο, αφού οι περισσότερες έρευνες ασχολούνται με την πλαισίωση των μεταναστών στα ΜΜΕ ή στο βαθμό
επίδρασης των ΜΜΕ στη συμπεριφορά των ατόμων (ενήλικων ή και παιδιών) χωρίς να εμπλέκεται ιδιαίτερα το θέμα της μετανάστευσης ή του κριτικού γραμματισμού των ΜΜΕ.
Οι περιορισμοί της έρευνας επικεντρώνονται στη φύση της εκπαιδευτικής έρευνας δράσης και στα ηθικά διλήμματα που απορρέουν μέσα από μια τέτοια διερεύνηση. Η έρευνα δράσης χρειάστηκε χρονοβόρες διαδικασίες τόσο ως προς στον σχεδιασμό της όσο και ως προς την εφαρμογή της απαιτώντας συνεχή αξιολόγηση. Παράλληλα, η διευθύντρια του σχολείου ήταν διστακτική και προβληματισμένη για την εφαρμογή του αντίστοιχου παρεμβατικού προγράμματος καθώς εντοπίστηκαν δυσκολίες ως προς την προσέγγιση των συναισθημάτων των παιδιών και την έκφραση τους. Τα παιδιά αντιμετώπισαν δυσκολίες κυρίως ως προς την έκφραση των συναισθημάτων τους τόσο σε προφορικό όσο και σε γραπτό επίπεδο.
Τα αποτελέσματα της έρευνας κατέδειξαν τον δυναμικό χαρακτήρα των αναπαραστάσεων και των συναισθημάτων που τα παιδιά διαμορφώνουν σχετικά με τα κείμενα των ΜΜΕ για τους μετανάστες καθώς και την αποτελεσματικότητα του παρεμβατικού προγράμματος κριτικού γραμματισμού των ΜΜΕ. Οι βασικές αναπαραστάσεις των παιδιών αφορούσαν στον εννοιολογικό καθορισμό των εννοιών του πρόσφυγα και του μετανάστη, έννοιες τις οποίες αρχικά συνέχεαν, στο δίπολο της σχέσης ανάμεσα σε «καλούς» και «κακούς» μετανάστες που άλλοτε χρειάζονται βοήθεια ή βοηθούν συνανθρώπους τους κι άλλοτε προκαλούν προβλήματα και εμπλέκονται σε παράνομες συμπεριφορές αλλά και στο σημαντικό και αναγκαίο ρόλο που απέδωσαν στην αστυνομία για έλεγχο των μεταναστών. Επιπρόσθετα, τα παιδιά εξέφρασαν ανάμεικτα και ποικίλα συναισθήματα για τις εικόνες των μεταναστών στα ΜΜΕ βιώνοντας σε αρκετά σημεία έντονη συναισθηματική σύγκρουση, αφού εξέφραζαν ταυτόχρονα συναισθήματα χαράς για όσους μετανάστες σώζονταν, λύπη και θλίψη για όσους πέθαιναν, θυμό για όσους δεν συμπεριφέρονταν σωστά καθώς φόβο και άγχος μήπως βιώσουν παρόμοιες καταστάσεις με αυτές που μελετούσαν στα ΜΜΕ.
Επιπλέον, η εφαρμογή του παρεμβατικού προγράμματος κατέδειξε τόσο την προθυμία και την ικανότητα των παιδιών να συμμετέχουν σε ένα τέτοιο πρόγραμμα κριτικού γραμματισμού των ΜΜΕ από την πρωτοβάθμια κιόλας εκπαίδευση όσο και την ανάγκη ένταξης του κριτικού γραμματισμού των ΜΜΕ στο αναλυτικό πρόγραμμα. Τα παιδιά σκιαγράφησαν συγκεκριμένους τρόπους κριτικής προσέγγισης του περιεχομένου των ΜΜΕ σχετικά με τους μετανάστες και τόνισαν τη σημασία και τη σπουδαιότητα που ενέχει η συμμετοχή τους. Φάνηκε ακόμη η ανάγκη των παιδιών να συμμετέχουν σε προγράμματα κριτικού γραμματισμού των ΜΜΕ για
τους μετανάστες. Τα παιδιά τόνισαν ότι τα μαθήματα παρέμβασης τους έδωσαν τη δυνατότητα να προβληματιστούν και να στοχαστούν για ένα θέμα που δεν είχαν προηγουμένως υπόψη τους.
Ακόμη, αναδείχθηκε η σπουδαιότητα και αποτελεσματικότητα ένταξης των συναισθημάτων των παιδιών στη σχολική τάξη σχετικά με τον τρόπο που οι μετανάστες προβάλλονται στα ΜΜΕ. Παρόλο που αρχικά τα παιδιά αντιμετώπισαν δυσκολίες στην έκφραση των συναισθημάτων τους, στην πορεία σχολίασαν θετικά ότι μπορούσαν να εκφράσουν τις προσωπικές τους σκέψεις αλλά κι αυτά που ένιωθαν. Αποδείχθηκε ότι τα συναισθήματα (ακόμη και τα πιο «δύσκολα») όχι μόνο δεν πρέπει να απουσιάζουν από το σχολικό χώρο αλλά μπορούν να αξιοποιηθούν από τους εκπαιδευτικούς αποτελεσματικά στη διδασκαλία και μάθηση καθιστώντας τους μαθητές κριτικά σκεπτόμενα άτομα, τα οποία καλούνται να δράσουν σε μια κοινωνία με τα ΜΜΕ να κατακλύζουν κάθε πτυχή της ζωής τους. | el_GR |
dc.format.extent | xix, 456 σ. ; 30 εκ. | el_GR |
dc.language | gr | el_GR |
dc.language.iso | gr | el_GR |
dc.publisher | Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου | el_GR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/closedAccess | el_GR |
dc.subject | Κριτικός Γραμματισμός των ΜΜΕ | el_GR |
dc.subject | Critical Media Literacy | el_GR |
dc.title | Αναπαραστάσεις και συναισθήματα των παιδιών Β' Τάξης Δημοτικού Σχολείου για τις εικόνες των μεταναστών στα ΜΜΕ: Μια έρευνα δράσης | el_GR |
dc.type | Διδακτορική Διατριβή | el_GR |
dc.contributor.committeemember | Πασιαρδής, Πέτρος | |
dc.contributor.committeemember | Ζεμπύλας, Μιχαλίνος | |
dc.contributor.committeemember | Otterbacher, Jahna | |
dc.contributor.committeemember | Πέτρου, Αλέξιος | |
dc.contributor.committeemember | Χαραλάμπους, Κωνσταντίνα | |
dc.description.translatedabstract | The aim of this study was to investigate the representations and emotions of 20 children in the second grade of primary school (aged 7-8 years old) in the Limassol district of Cyprus regarding the images of immigrants in the media, and to identify ways in which the children can use develop skills of critical media literacy. Three research questions were addressed in this research:
α) What representations do children create of images of migrants as presented in the media?
b) What feelings do children form about the images of migrants in the media?
c) In what ways can children develp “Critical Media Literacy” both at the level of representations and at the level of emotions, so that they can evaluate the emotional impact of these representations on themselves and others?
The investigation was carried out through the implementation of an intervention action research project, which was structured in three stages: the initial interview stage, the intervention lessons and the final interviews. In addition, for the purpose of investigating the extent of the intervention programme’s impact, three students who showed minimal, minor, and major differences in their representations and emotions were selected for further study.
The literature review of the research focused on media concepts, the portrayal and framing of immigrants, children’s views on immigrants, and the Cypriot context regarding migration. The theoretical background of the research was framed by the theory of social representations (highlighting children’s representations), the interactive approach and pedagogy of discomfort (highlighting children’s emotions), and critical media literacy within the general framework of critical theory and pedagogy. Through the literature review of the topic, a literature gap was identified both on a local and international level, since most research deals with the framing of immigrants in the media or the extent of media influence on the behaviour of individuals (adults or children) without particularly investigating the issue of migration and critical media literacy for schoolchildren.
The limitations of the research focus on the nature of educational action research and the ethical dilemmas that arise from such an investigation. Action research required time-consuming processes, both in terms of its design and its implementation requiring ongoing evaluation. At
the same time, the school principal was hesitant and concerned about the implementation of the respective intervention programme, as difficulties were identified in how to help children express theirs feelings at this age.
The results of the research showed the dynamic nature of the representations and emotions that children form about media texts regarding immigrants, and the effectiveness of the intervention programme of critical media literacy. The children’s main representations concerned the conceptual definition of the concepts of refugee and immigrant, concepts they initially seemed to use interchangeably; the dichotomy between ‘good’ and ‘bad’ migrants who sometimes need help or help their fellow human beings, and sometimes cause problems and engage in illegal behaviour; and the important role they assigned to the police in controlling migrants. In addition, the children expressed mixed emotions about the images of immigrants in the media, experiencing intense emotional conflict at several points, as they simultaneously expressed feelings of joy for those immigrants being saved, sadness and grief for those dying, anger for those who were misbehaving, and fear and anxiety about experiencing situations similar to those they were studying in the media.
Moreover, the implementation of the intervention programme demonstrated both the willingness and ability of children to participate in such a critical media literacy programme even from primary school onwards, and the need to integrate critical media literacy into the curriculum. The children outlined specific ways of critically approaching media content about migrants and stressed the importance and significance of their participation. The need for children to participate in critical media literacy programmes regarding migrants was also effectively shown. Children mentioned that the intervention lessons enabled them to think and reflect on a topic they had not previously considered.
The study highlighted the importance and impact of taking into consideration children’s feelings about the way immigrants are portrayed in the media within the classroom. Although the children initially experienced difficulties in expressing their feelings, during the process they became more able to express their personal thoughts and how they felt. It was shown that emotions (even the most ‘difficult’ ones) should not present in the school setting but can also be used as the point of departure for critical emotional and media literacy. | el_GR |
dc.format.type | pdf | el_GR |