dc.contributor.advisor | Πετράκη, Ζαχαρούλα | |
dc.contributor.author | Γουσόπουλος, Δημήτριος | |
dc.contributor.other | Gousopoulos, Demetrios | |
dc.coverage.spatial | Κύπρος | el_GR |
dc.date.accessioned | 2022-06-21T10:00:29Z | |
dc.date.available | 2022-06-21T10:00:29Z | |
dc.date.copyright | 2022-06-21 | |
dc.date.issued | 2022-05 | |
dc.identifier.other | ΕΓΛ/2022/00126 | el_GR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11128/5164 | |
dc.description | Περιέχει βιβλιογραφικές παραπομπές. | el_GR |
dc.description.abstract | O μύθος του Κύκλωπα Πολύφημου, με την αξιοθαύμαστη αντοχή στον χρόνο και την εξαιρετική διασπορά στον χώρο, οπωσδήποτε θέτει σοβαρή υποψηφιότητα να είναι ένας απ’ αυτούς τους παγκόσμιους μύθους που ξεκίνησαν σε μια απροσδιόριστη αλλά πρώιμη φάση της ανθρώπινης ιστορίας και διαμορφώθηκε δυναμικά κατά τη συνεχή μετάδοσή του από τον έναν πολιτισμό στον άλλον. Ένας μύθος που ενδέχεται να ξεκινά από τον προϊστορικό Master of Animals, να περνά στο βαβυλωνιακό έπος του Gilgamesh και τη μάχη του ήρωα με το τέρας Huwawa, και μετά στους Αριμασπούς και τις Καυκάσιες ιστορίες του Uryzmaeg όπου ο ήρωας με εξυπνάδα ξεγελά τον μονόφθαλμο γίγαντα και τον τυφλώνει μ’ έναν πυρσό. Παράλληλα, δεκάδες παραλλαγές αυτού του ομηρικού επεισοδίου έχουν καταγραφεί από προφορικές μαρτυρίες σε διάφορα μέρη του κόσμου φαινομενικά άσχετα μεταξύ τους. Έτσι, η συνάντηση του Οδυσσέα με τον Πολύφημο αποδείχτηκε από πολύ νωρίς μια εξαιρετικά επιδραστική και πρόσφορη για συγκριτική εξέταση ιστορία που προσέλκυσε το ενδιαφέρον πολλών μελετητών.
Στο πλαίσιο αυτό, η παρούσα μεταπτυχιακή διατριβή επιχειρεί να αναδείξει την πρόσληψη και τον σταδιακό μετασχηματισμό ενός μύθου που σηματοδοτεί χαρακτηριστικά την επαφή ανάμεσα στους πολιτισμούς. Βασικός στόχος είναι να διερευνηθεί αν ο μύθος του Κύκλωπα Πολύφημου, όπως αρχικά παραδόθηκε από τον Όμηρο, εντάσσεται σε κάποιο κοινό μυθολογικό και ποιητικό υπόβαθρο τόσο της προϊστορικής κοινωνίας όσο και του αφηγηματικού υλικού των ΙΕ και μη ΙΕ παραδόσεων. Συζήτηση θα γίνει και για τη σχέση του ομηρικού επεισοδίου με τις μεταγενέστερες προφορικές αφηγήσεις, όχι για να δοθεί μια οριστική απάντηση αλλά για να φανεί ότι οι ερμηνευτικές θέσεις που κυριάρχησαν κατά τη διάρκεια του προηγούμενου αιώνα έχουν αρχίσει τώρα να αμφισβητούνται. Η διατριβή φιλοδοξεί να καταδείξει ότι ο Όμηρος ναι μεν αξιοποίησε προγενέστερο μυθολογικό υλικό, αλλά το ανασχημάτισε και το προσάρμοσε σύμφωνα με τη δική του αντίληψη, για να αναδείξει τον Πολύφημο σε μια λογοτεχνική persona που εκφράζει την αναμέτρηση ανάμεσα σε οποιοδήποτε θεμελιώδες αξιακό δίπολο μιας κοινωνίας. Κάνοντας αυτό ο Όμηρος δημιούργησε μια ιστορία που δεν έχει εφάμιλλο σε πρωτοτυπία. | el_GR |
dc.format.extent | 143 σ. ; εικ., 30 εκ. | el_GR |
dc.language | gr | el_GR |
dc.language.iso | gr | el_GR |
dc.publisher | Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου | el_GR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/closedAccess | el_GR |
dc.subject | Όμηρος -- 8ος αιώνας π.Χ. -- Κριτική και ερμηνεία | el_GR |
dc.subject | Όμηρος -- 8ος αιώνας π.Χ. -- Πολύφημος | el_GR |
dc.title | Ο μύθος του Κύκλωπα Πολύφημου από την προϊστορική εποχή και την ΙΕ παράδοση έως την παγίωση του ομηρικού αρχετύπου | el_GR |
dc.type | Μεταπτυχιακή Διατριβή | el_GR |
dc.description.translatedabstract | The myth of Cyclops Polyphemus, with its admirable resistance to time and its extraordinary dispersion in space, is certainly a serious candidate to be one of those universal myths that began in an indefinite but early phase of human history and was dynamically shaped during its continuous transmission from one culture to another. A myth that may start from the prehistoric Master of Animals, move on to the Babylonian epic of Gilgamesh and the hero's battle with the monster Huwawa, and then to the Arimaspi and the Caucasian tales of Uryzmaeg where the hero cleverly outwits the one-eyed giant and blinds him with a torch. At the same time, dozens of variations of this Homeric episode have been recorded from oral narrations in various parts of the world seemingly unrelated to each other. Thus, Odysseus' encounter with Polyphemus proved from very early on to be an extremely influential and fertile for comparative ex-amination story, which has attracted the interest of many scholars.
In this context, this thesis attempts to highlight the reception and gradual transformation of a myth that characteristically marks the contact between cultures. The main aim is to investigate whether the myth of Cyclops Polyphemus, as originally delivered by Homer, is part of a common mythological and poetic background of both prehistoric (pre-Indo-European) society and the narrative material of Indo-European and non-Indo-European traditions. The relationship between the Homeric episode and later oral narratives will also be discussed, not in order to provide a definitive answer but to show that the interpretive positions that have been dominant during the last century are now being questioned. The thesis aspires to point out that Homer did indeed make use of earlier mythological material, but that he reshaped and adapted it according to his own conception, in order to make Polyphemus a literary persona that expresses the confrontation between any of the fundamental value-dipole of a society. In doing so, Homer created a story that has no equal in originality. | el_GR |
dc.format.type | pdf | el_GR |