Διαδικτυακή επικοινωνία των ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών. Η αξιοποίηση των εφαρμογών web 2.0 από τη βιβλιοθήκη και κέντρο πληροφόρησης ΑΠΘ.
Abstract
Η παρούσα διατριβή αποσκοπεί στην εξαγωγή συμπερασμάτων που αφορούν την εφαρμογή του διαδικτυακού μάρκετινγκ, στο πλαίσιο μιας ανθρωποκεντρικής προσέγγισης από την Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΒΚΠ ΑΠΘ) .
Με την ανασκόπηση της βιβλιογραφίας επιχειρείται να δοθεί μια γενική εικόνα της εφαρμογής του διαδικτυακού μάρκετινγκ στις ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες. Γίνεται μια σύντομη αναφορά στο ρόλο των βιβλιοθηκών, τις σύγχρονες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν, την υιοθέτηση των Web 2.0 τεχνικών για την ενδυνάμωση των δεσμών με το ακαδημαϊκό κοινό και την επιτυχή υλοποίηση των στόχων τους. Η εφαρμογή του διαδικτυακού μάρκετινγκ παρουσιάζει δυσκολίες στις ελληνικές ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες. Η επιτυχής ή μη εφαρμογή του εξετάζεται για την περίπτωση της ΒΚΠ ΑΠΘ.
Το πρώτο ερευνητικό μέρος περιλαμβάνει την αξιολόγηση του ιστότοπου της ΒΚΠ και της διάδρασής της με το κοινό στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που υιοθετεί. Συγκεκριμένα, εφαρμόζεται η μέθοδος της παρατήρησης για την αξιολόγηση του ιστότοπου, στη βάση των «Αρχών ποιότητας για τους πολιτιστικούς ιστότοπους» (Minerva Europe). Στη συνέχεια επίσης, με την μέθοδο της παρατήρησης αξιολογείται η διάδραση ΒΚΠ με το κοινό της στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Το δεύτερο ερευνητικό μέρος περιλαμβάνει τη διεξαγωγή ποιοτικής έρευνας για την ανίχνευση των απόψεων των μελών της ακαδημαϊκής κοινότητας για τον ιστότοπο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης της ΒΚΠ ΑΠΘ. Η έρευνα διεξάγεται κυρίως με ατομικές συνεντεύξεις και αποσκοπεί στη συγκέντρωση δεδομένων στη βάση των αναγκών των διαφορετικών κατηγοριών κοινού -προπτυχιακών και μεταπτυχιακών φοιτητών, υποψήφιων διδακτόρων και διδακτικού προσωπικού.
Η αξιολόγηση των Web 2.0 εφαρμογών που υιοθετεί η ΒΚΠ και η καταγραφή των απόψεων του κοινού αναφορικά με αυτές τις εφαρμογές, επιτρέπει την εξαγωγή συμπερασμάτων για την αποτελεσματικότητα της εφαρμογής τους, την ενίσχυση της διάδρασης της ΒΚΠ με το ακαδημαϊκό κοινό και την κατάθεση προτάσεων και διεθνών πρακτικών για τυχόν βελτιώσεις.