Κλινική διακυβέρνηση και οργανωσιακή κουλτούρα στις υπηρεσίες υγείας. Περίπτωση μελέτης Γενικό Νοσοκομείο Κομοτηνής.
Προβολή/ Άνοιγμα
Ημερομηνία
2019-06Συγγραφέας
Κολάτσου, Μαρία Φ.
Μεταδεδομένα
Εμφάνιση πλήρους εγγραφήςΕπιτομή
Στον 21ο αιώνα κανένας οργανισμός δεν χαρακτηρίζεται από σταθερότητα και ομοιότητα, η σταθερότητα πλέον ερμηνεύεται συχνότερα ως στασιμότητα, οι απρόβλεπτες και μερικές φορές
ανησυχητικές αλλαγές που συμβαίνουν με πρωτόγνωρη ταχύτητα στο εξωτερικό και εσωτερικό περιβάλλον ενός οργανισμού καθιστούν δύσκολη την ενημέρωση και την πρόβλεψη.
Σκοπός της παρούσας μελέτης ήταν ο προσδιορισμός της Κλινικής Διακυβέρνησης και της Οργανωσιακής Κουλτούρας στο γενικό νοσοκομείο Κομοτηνής, αλλά και η εξέταση συσχέτισης μεταξύ τους, ώστε να βρεθεί εάν τυχόν βελτιώσεις σε κάποιο επίπεδο της Οργανωσιακής Κουλτούρας μπορεί να επιδράσουν στο πλαίσιο αρχών της Κλινικής Διακυβέρνησης.
Για την παρούσα εργασία, χρησιμοποιήθηκαν εργαλεία από ποσοτικές μεθόδους, τα οποία είναι ικανά, πέρα από το να παρουσιάσουν τα δεδομένα με περιγραφικό τρόπο, να ελέγξουν διαφορές ανάμεσα σε κατηγορίες του δείγματος και να περιγράψουν σχέσεις εξάρτησης μεταξύ μεταβλητών. Πιο συγκεκριμένα, χρησιμοποιήθηκε το ερωτηματολόγιο Clinical Governance Climate Questionnaire (CGCQ) του Freeman, (2003) και το ερωτηματολόγιο Organizational Culture Assessment Instrument (OCAI) που κατασκευάστηκε από τους Cameron και Quinn (2006). Το δείγμα αποτελούνταν από 100 εργαζομένους του Γενικού Νοσοκομείου Κομοτηνής η πλειοψηφία των ερωτηθέντων ήταν γυναίκες (71) και το μεγαλύτερο ποσοστό εκπαίδευσης ήταν απόφοιτοι ΤΕΙ (48). Το μεγαλύτερο ποσοστό (32%) ήταν μεταξύ 46 και 53 ετών, ενώ μόνο 6 από τους εργαζόμενους ήταν μεταξύ 25 και 32 ετών. Οι ερωτηθέντες είχαν κατά μέσο όρο 18 έτη εργασιακής με μέγιστη τιμή να είναι τα 39 έτη προϋπηρεσίας.
Τα αποτελέσματα της μελέτης υπέδειξαν πως το κλίμα Κλινικής Διακυβέρνησης στο Γενικό Νοσοκομείο Κομοτηνής επιδέχεται βελτίωσης, ανεξαρτήτως δημογραφικών χαρακτηριστικών και θέσης εργασίας. Στο Γενικό Νοσοκομείο Κομοτηνής κυριαρχεί η κουλτούρα της Οικειότητας και οι εργαζόμενοι επιθυμούν να αυξηθεί ακόμη περισσότερο, ακολουθεί η κουλτούρα της Αγοράς, της Ιεραρχίας, με τελευταία την κουλτούρα της Καινοτομίας. Στην κουλτούρα οικειότητας παρατηρήθηκαν σημαντικές διαφορές κυρίως στις ηλικίες μέχρι 39 ετών όπως επίσης και στην κουλτούρα της Αγοράς οι εργαζόμενοι στην τεχνική υπηρεσία έχουν την υψηλότερη βαθμολογία.
Τα στοιχεία δείχνουν ότι υπάρχει σημαντική συσχέτιση μεταξύ της Κ.Δ και της Οργανωσιακής Κουλτούρας και αυτό το εύρημα τονίζει ότι, η συνεχή βελτίωση για τη διασφάλιση της τήρησης των βασικών επιπέδων ποιότητας και ασφάλειας των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με αξίες και συμπεριφορές κουλτούρας που υποστηρίζει την ποιότητα και τις μεταρρυθμίσεις σε έναν οργανισμό με ευρύ, συναινετικό όραμα.