Show simple item record

dc.contributor.advisorΔημουλά, Βασιλική
dc.contributor.authorΒηλαρά, Μαρία
dc.contributor.otherVilara, Maria
dc.coverage.spatialΚύπροςel_GR
dc.date.accessioned2019-11-01T11:12:54Z
dc.date.available2019-11-01T11:12:54Z
dc.date.copyright2019-11-01
dc.date.issued2019-06
dc.identifier.otherΕΓΛ/2019/00101el_GR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11128/4288
dc.descriptionΠεριέχει βιβλιογραφικές παραπομπές.el_GR
dc.description.abstractΗ παρούσα διατριβή επικεντρώνεται στη συστηματική ιχνηλασία της αδιάλειπτης επίδρασης που ασκούν δεδομένες διαχρονικές μυθικές συλλήψεις στη διαμόρφωση της μυθιστορηματικής πλοκής από τον Κοσμά Πολίτη. Ο Πολίτης αξιοποιεί μία πλειάδα γνωστών κλασικών μύθων και προσώπων της ελληνικής αρχαιότητας που εμφανίζουν προσαρμοστικότητα και μεταπλαστική ευχέρεια στο παρόν. Ωστόσο, εκτός από τους μύθους, ποικίλα λογοτεχνικά και φιλοσοφικά κείμενα και ιδέες της ευρύτερης αρχαίας διανόησης ενσωματώνονται επίσης στο μυθιστορηματικό σύμπαν του Λεμονοδάσους, της Εκάτης και της Eroica, κάτι το οποίο φανερώνει την ιδεολογική εξέλιξη του Κοσμά Πολίτη. Οι φιλοσοφικές ανησυχίες που ανιχνεύονται στη γραφή του την καθιστούν ενίοτε υπαινικτική και ερμηνευτικά δυσπροσπέλαστη. Οι ήρωες των μυθιστορημάτων του Πολίτη περνούν από διάφορα στάδια πνευματικής μύησης, δηλαδή διεύρυνσης της συνείδησής τους και συμβολικής ταύτισης με το θεϊκό στοιχείο. Επιπλέον, καθοριστική είναι η συμβολιστική εμφάνιση της σελήνης, που μοιάζει να ακολουθεί και να ορίζει, με τις εναλλασσόμενες φωτεινές φάσεις της, τη ζωή και την τύχη των μυθιστορηματικών χαρακτήρων. Επίσης, εξετάζουμε ενδελεχώς, κατά πρώτον, την ιστορική ένταξη του Κοσμά Πολίτη στη μεσοπολεμική περίοδο και δη στη Γενιά του ’30, η οποία υιοθετεί τη χρήση της μυθικής μεθόδου και, κατά δεύτερον, την άμεση τελετουργική εξάρτηση του ψυχισμού και της ερωτικής συμπεριφοράς των ηρώων από τον πολυσύνθετο μυθολογικό ιστό των κειμένων, τις δοξασίες και τον απόηχο της λατρείας και της μαγικής επενέργειας αρχαίων χθόνιων θεοτήτων. Επιπροσθέτως, διερευνούμε την προέκταση και απορρόφηση των γυναικείων μυθικών μορφών και θεοτήτων στα τρία μεσοπολεμικά μυθιστορήματα του Κ. Πολίτη. Ιδιαιτέρως σημαντική είναι η πολυεπίπεδη έννοια της μυθοποίησης των γυναικών, ήτοι της υπαγωγής τους σε συγκεκριμένα μυθολογικά συμφραζόμενα, αφ’ ενός, και της εξιδανικευμένης ή και εφεκτικής θέασής τους από τους άρρενες, αφ’ ετέρου, με κεντρικό γνώμονα τους τέσσερις τύπους θηλυκότητας που έχουν οριστεί από τον Αλαίν Μπαντιού, αλλά και ενίοτε υπό το πρίσμα της ψυχαναλυτικής θεωρίας. Τέλος, εφόσον περιστρεφόμαστε στον διττό άξονα μύθου και αρχαιότητας, επιχειρούμε να συγκεντρώσουμε και να ερμηνεύσουμε χωρία από έργα εμβληματικών αρχαίων Ελλήνων συγγραφέων (Όμηρος, Πλάτων, Αισχύλος, Ευριπίδης), με τους οποίους συνδιαλέγεται ο Κοσμάς Πολίτης στα τρία υπό εξέταση μυθιστορήματά του. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, καταδεικνύεται η “πολυφωνική” ιδεολογική ταυτότητα των έργων του Πολίτη, ο δημιουργικός αντίκτυπος του ιδιοφυούς και αειθαλούς αρχαίου πνευματικού στίγματος στη νεοελληνική λογοτεχνία και η δόμηση της πλοκής ως παλίμψηστου επάνω στον “καμβά” της αρχαίας τραγωδίας, της αλχημικής θεωρίας, της πυθαγόρειας φιλοσοφίας, του γνωστικισμού, της πλατωνικής φιλοσοφίας, καθώς και της ομηρικής επικής ποίησης.el_GR
dc.format.extentx, 166 σ. ; 30 εκ.el_GR
dc.languagegrel_GR
dc.language.isogrel_GR
dc.publisherΑνοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρουel_GR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/closedAccessel_GR
dc.subjectΜύθος και αρχαιότηταel_GR
dc.subjectΠολίτης Κοσμάς -- Μεσοπολεμική πεζογραφίαel_GR
dc.titleΜύθος και αρχαιότητα στη μεσοπολεμική πεζογραφία του Κοσμά Πολίτη: Λεμονοδάσος (1930), Εκάτη (1933), Eroica (1938).el_GR
dc.typeΜεταπτυχιακή Διατριβήel_GR
dc.description.translatedabstractThis dissertation focuses on the systematic consideration of the incessant influence of specific diachronic mythical narrations in the modulation of the fictional plot by Kosmas Politis. Politis utilizes a multitude of well-known classical myths and figures of the greek antiquity that display adaptability and transformability in the present. However, besides myths, there are various literary and philosophical texts and ideas of the wider ancient cerebration, which are also incorporated in the fictional universe of Lemonodasos, Hekate and Eroica. This fact shows the ideological evolution of Kosmas Politis. The philosophical concerns that are detected in his writing make it at times enigmatic and interpretably inaccessible. The heroes of the Politis’s novels pass through different upgrades of spiritual initiation, namely their consciousness is widening and they are symbolically identical with the divinity. Moreover, the symbolistic appearance of the moon, which seems to follow and to designate the life and the fate of the fictitious characters, with its alternating luminous sides, is decisive. Furthermore, we examine in detail firstly the historical accession of Kosmas Politis in the interwar period, particularly in the 1930s’ Generation, which adopts the use of the Mythical Method, and secondly the direct ritual dependence of the psyche and of the erotic behaviour of the heroes by the texts’ complex mythological net, the superstitions and the reverberation of the worship and of the magical affect of ancient chthonic deities. In addition, we investigate the projection and the admission of the mythical mortal women and godesses in the three interwar novels written by Kosmas Politis. Especially, the women’s integration into a concrete mythological context, on the one hand, and the idealized or even cautious viewpoint of them by males, on the other hand, centered on the four types of femininity, which are defined by Alain Badiou, and, sometimes, under the light of the psychoanalytic theory, is substantial. Finally, as we turn to the dual axis of myth and antiquity, we try to gather and interpret quotes of some emblematic ancient Greek writers’ works (Homer, Plato, Aeschylus, Euripides) with whom Kosmas Politis gets into contact in his three examined novels. In this way, the “polyphonic” ideological identity of the Politis’s texts, the creative impact of the genius and everlasting ancient spiritual stamp in the Modern Greek literature and the construction of the plot as palimpseston on the “canvas” of ancient tragedy, Alchemical theory, Pythagorean philosophy, Gnosticism, Platonic philosophy, and Homeric epic poetry, becomes obvious.el_GR
dc.format.typepdfel_GR


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record