Show simple item record

dc.contributor.advisorΚωνστάντογλου, Μαρία
dc.contributor.authorΣταύρου, Κατερίνα
dc.contributor.otherStavrou, Katerina
dc.coverage.spatialΚύπροςel_GR
dc.date.accessioned2019-06-26T09:16:22Z
dc.date.available2019-06-26T09:16:22Z
dc.date.copyright2019-06-26
dc.date.issued2018-12
dc.identifier.otherΠΠΑ/2018/00102el_GR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11128/4122
dc.descriptionΠεριέχει βιβλιογραφικές παραπομπές.el_GR
dc.description.abstractΗ παραγωγή προϊόντων τα οποία δεν έχουν καθαρά πρακτική αξία δεν είναι νεοσύστατη έννοια, αλλά αντίθετα είναι τόσο παλιά όσο και η ίδια η ανθρώπινη κοινωνία. Οι άνθρωποι με δημιουργική φαντασία και ταλέντο υπήρχαν ανέκαθεν, ενώ τα προϊόντα και οι υπηρεσίες τους έχουν μια πολιτισμική σημασία η οποία δε συνδέεται άμεσα ή απαραίτητα με το κόστος παραγωγής τους (BOP Consulting, 2010). Ως κοινωνικό φαινόμενο η εικαστική παραγωγή πολιτιστικού προϊόντος συνδέεται άμεσα με την εξελικτική πορεία της ανθρώπινης κοινωνίας. Παράλληλα οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η σύγχρονη κοινωνία είναι σύνθετες και περίπλοκες, λόγω των διαχρονικών μεταρρυθμίσεων που επηρεάζουν τόσο την ίδια την κοινωνία, όσο και τον πολιτισμό, την οικονομία και την τεχνολογία. Η αλληλεξάρτηση που χαρακτηρίζει τα έθνη στη σύγχρονη μορφή τους, ενισχύει τις προκλήσεις αυτές, καθιστώντας αναγκαίο συστατικό στη σύσταση πολιτικών την υιοθέτηση αναπτυξιακών στρατηγικών. «Η έννοια της «δημιουργικής και πολιτιστικής οικονομίας» αναπτύσσεται σε όλο τον κόσμο ως διεπαφή μεταξύ πολιτισμού, οικονομίας και τεχνολογίας», όπως υπογραμμίζεται σε ανάλογη βρετανική έρευνα, εξηγώντας ότι ο κόσμος μας κυριαρχείται όλο και περισσότερο από εικόνες, σύμβολα και ιδέες οι οποίες δημιουργούν νέες θέσεις εργασίας, νέο πολιτισμό και έχουν τη δυνατότητα να υποστηρίξουν τα πλάνα ανθρωποκεντρικής βιώσιμης οικονομικής ανάπτυξης (BOP Consulting, 2010). Ο ρόλος που κατέχει ο πολιτισμός στην ανάπτυξη αναδείχθηκε τις τελευταίες δεκαετίες ως καίριο πολιτικό ζήτημα, καθώς αποτελεί σημαντικό θέμα στις διεθνείς συζητήσεις που αφορούν τη βιώσιμη οικονομική ανάπτυξη. Το φαινόμενο των Δημιουργικών Βιομηχανιών έχει μια θεμελιακή θέση στις πολιτικές για τον πολιτισμό σε παγκόσμια κλίμακα, λόγω κυρίως των πολύπλευρων δυνατοτήτων που κρύβει το πεδίο. Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε σε αυτό το σημείο, ότι πρακτικά το φαινόμενο αυτό δε λειτουργεί μεμονωμένα, αλλά μόνο ως πυρήνας συνδέσεων με άλλους τομείς μπορεί να αποτελέσει πηγή καινοτομίας για την ευρύτερη οικονομία. Οι δυνατότητες που κρύβει το πεδίο είναι αδιαμφισβήτητα μεγάλες. Εντούτοις, η ταχεία πορεία εξέλιξής του δημιουργεί τεράστιες προκλήσεις, τόσο στο θέμα των ιδιωτικών επενδύσεων, όσο και για τις κυβερνήσεις που επιβάλλεται να κατανοήσουν καλύτερα τους τρόπους με τους οποίους εξελίσσεται ο τομέας, ούτως ώστε να αναπτύξουν τις κατάλληλες πολιτικές (BOP Consulting, 2010). Στην Κύπρο, και πιο συγκεκριμένα στη Λάρνακα, είναι ελάχιστα γνωστά για τη θέση και το μέγεθος της δημιουργικής βιομηχανίας, άρα κατ’ επέκταση και για τις ανάγκες που υπάρχουν στον τομέα. Οι εικαστικές τέχνες, στα πλαίσια των δημιουργικών βιομηχανιών, ως μέσο παραγωγής σύγχρονου πολιτισμικού προϊόντος, εμπνέουν τη σύγχρονη ζωή και διαμορφώνουν την κοινωνία. Οι εικαστικές επιχειρήσεις έχουν παρουσιάσει ραγδαία πορεία ανάπτυξης στην πόλη της Λάρνακας τα τελευταία χρόνια, ιδιαίτερα μετά την οικονομική κρίση που αντιμετώπισε η χώρα. Αναγνωρίζοντας τις πολύπλευρες αναπτυξιακές δυνατότητες του τομέα, η μελέτη αποσκοπεί αρχικά να σημειώσει τη χρησιμότητα των εικαστικών τεχνών, καλλιτεχνών και επιχειρήσεων, στην ευρύτερη κοινωνία και να υπογραμμίσει την σημαντικότητα του ρόλου αυτών στις μελλοντικές στρατηγικές ανάπτυξης. Μέσα από μια βιβλιογραφική ανασκόπηση επιστημονικών ερευνών, η μελέτη επιχειρεί να προσεγγίσει τον τομέα των εικαστικών τεχνών από διαφορετικές παραμέτρους, καθώς και να διερευνήσει τον ρόλο τους έξω από τα όρια του πολιτιστικού πεδίου. Τομείς όπως η βιώσιμη οικονομική ανάπτυξη, ο πολιτιστικός τουρισμός και η αστική αναγέννηση έχουν βασιστεί σε μεγάλο βαθμό στις σύγχρονες μορφές εικαστικής τέχνης, έχοντας θετικά αποτελέσματα, με πολλαπλά παραδείγματα επιτυχίας ανά το παγκόσμιο. Η ραγδαία τεχνολογική ανάπτυξη κατέχει το δικό της ρόλο σε αυτή την πορεία, ανοίγοντας νέους ορίζοντες και εισάγοντας νέα εργαλεία και μέσα επικοινωνίας του πολιτιστικού πεδίου με το ευρύτερο κοινό. Η χαρτογράφηση, ως εργαλείο, λειτουργεί πρωτίστως υποστηρικτικά στο πεδίο των δημιουργικών βιομηχανιών, σε αυτή την περίπτωση ειδικά στον τομέα των εικαστικών τεχνών, επιχειρώντας να αυξήσει τις δυνατότητες ανάπτυξης καθώς και να ενισχύσει εις βάθος την κατανόηση του κοινού για τη σημαντικότητά του ρόλου τους. Η εν λόγω εργασία ευελπιστεί να συμβάλει στην προβολή και την κοινή γνώση και εμπειρογνωμοσύνη, σχετικά με τον αναδυόμενο τομέα των σύγχρονων εικαστικών τεχνών στην πόλη της Λάρνακας, καθώς και τις δυνατότητες οικονομικής ανάπτυξης και αστικής αναζωογόνησης, δια μέσου της ενίσχυσης του τομέα αυτού. Η μελέτη διακρίνεται σε πέντε κεφάλαια. Πρωτίστως, στην εισαγωγή καθορίζονται ο σκοπός και οι στόχοι της έρευνας και περιέχει τη θεωρητική ανάλυση που διερευνά τον ορισμό και τα χαρακτηριστικά του πεδίου που μας απασχολεί στην παρούσα διατριβή. Στο δεύτερο κεφάλαιο γίνεται μια ευρύτερη ανάλυση του πεδίου των εικαστικών τεχνών σε οικουμενικό επίπεδο, τοποθετώντας το στη σύγχρονη εποχή και συσχετίζοντάς το με άλλους τομείς. Σε αυτό το κεφάλαιο διευκρινίζονται θεωρητικά πεδία που θα υποστηρίξουν τον σκοπό της έρευνας και θα βοηθήσουν στην καλύτερη κατανόηση του θέματος που διερευνάται. Το τρίτο κεφάλαιο περιέχει την ανάλυση του εργαλείου της χαρτογράφησης και παραδείγματα άλλων χωρών, τα οποία συμπεριλαμβάνονται στην έρευνα για την καλύτερη κατανόηση του ρόλου του και υποδεικνύουν τον θετικό αντίκτυπο της υιοθέτησης του εργαλείου. Στο τέταρτο κεφάλαιο αναπτύσσεται διεξοδικά η επιλογή της μεθοδολογίας που ακολουθήθηκε για την διεξαγωγή της έρευνας, καθώς και τους λόγους για τους οποίους επιλέχθηκε. Το πέμπτο και τελευταίο κεφάλαιο αναφέρει τα αποτελέσματα που αντλήθηκαν από την έρευνα και τα συμπεράσματα που προέκυψαν μέσα από την διατριβή. Τέλος στο Παράρτημα υπάρχει η αναφορά στα ερωτηματολόγια και άλλα ευρήματα που υποστηρίζουν το παρόν έντυπο.el_GR
dc.format.extent68 σ. 30 εκ.el_GR
dc.languagegrel_GR
dc.language.isogrel_GR
dc.publisherΑνοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρουel_GR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/closedAccessel_GR
dc.subjectΔημιουργικές βιομηχανίεςel_GR
dc.subjectCreative industriesel_GR
dc.titleΧαρτογράφηση εικαστικών Κύπρου. Το παράδειγμα της Λάρνακαςel_GR
dc.typeΜεταπτυχιακή Διατριβήel_GR
dc.description.translatedabstractThe production of items, which have not of purely practical value, is not a new concept but, on the contrary, is as old as human society itself. People with creative imagination and talent have always existed, while their products and services have a cultural significance that is not directly or necessarily linked to their production cost value (BOP Consulting, 2010). As a social phenomenon, the visual production of a cultural commodity is directly linked with the evolution of human society itself. At the same time, the challenges that modern society face are complex due to coherent reformations it’s going through, that affect not only society, but culture, economy and technology as well. The interdependence that characterizes the nations in their contemporary form strengthens these challenges, making it a necessary component in the formulation of policies for the adoption of development strategies. "The concept of “creative and cultural economy” is developing worldwide as an interface between culture, economics and technology", based on a similar British survey, explaining that our world is increasingly dominated by images, symbols and ideas that create new jobs, new culture and the ability to support the plans for anthropocentric sustainable economic growth (BOP Consulting, 2010). The role of culture in development has emerged in recent decades as a key political issue as it is an important issue in international debates on sustainable economic development. The phenomenon of creative industries has a fundamental place in worldwide civilization policies, largely due to the multifaceted potential of the field. It is important to understand at this point that practically this phenomenon does not work individually but only as a core of links with other sectors can be a source of innovation for the wider economy. Hence, the possibilities that the field has are numerous. However, due to the quick changes happening, the field has huge challenges to face regarding to private investments and cultural policies (BOP Consulting, 2010). Governments need to comprehend the ways in which the sector evolves, in order to develop appropriate policies (BOP Consulting, 2010). In Cyprus, much less in Larnaca, the location and size of the creative industry are not widely known, which complicates the acknowledgement of the needs the field has. Visual arts, that are part of the creative industries and the means of producing the contemporary cultural products, inspire modern life and eradicate society. Visual arts businesses have shown a rapid growth in Larnaca in recent years, especially after the country's financial crisis. Recognizing the versatile development potential of the field, the study aims to mark the usefulness of visual arts, artists and businesses, in the wider society and to emphasize the importance of their role in future development strategies. Through a literature review of research, the study attempts to approach the field of visual arts from different parameters, as well as to explore their role outside the cultural field. Areas such as sustainable economic growth, cultural tourism and urban regeneration have relied heavily on modern forms of visual art, with positive results and multiple examples of success worldwide. Rapid technological development has its own role in this process, opening up new horizons and introducing new tools and means of communication of the cultural field with the wider public. Mapping, as a tool, is primarily supportive in the field of creative industries, in this case especially in the field of visual arts, trying to increase the potential of growth as well as to help the public to understand about the importance of their role. This paper hopes to contribute to the promotion and common knowledge and expertise on the emerging field of modern visual arts in the city of Larnaca, as well as the potential for economic growth and urban regeneration by supporting the sector of visual arts. The study is divided to five chapters. Firstly, the introduction sets out the purpose and the objectives of the research and contains a theoretical analysis that explores the definition and the characteristics of the field that we are concerned with in this dissertation. In the second chapter, there is a broader analysis of the field of visual arts at ecumenical level, placing it in modern times and associating it with other fields. This chapter clarifies theoretical fields that will support the purpose of the research and will help the reader to understand better the subject we explore. The third chapter contains an analysis of the mapping tool and examples of other countries, which are included in the research to better understanding its role and indicate the positive impact of adopting the tool in a field. The fourth chapter is referring to the choice of methodology used to conduct the research, as well as the reasons why it was chosen. The fifth and final chapter lists the results obtained from the research and the conclusions that emerged from the dissertation. Finally, there is a reference to the questionnaires and other findings that are essential for supporting this essay.el_GR
dc.format.typepdfel_GR


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record