dc.contributor.advisor | Τριανταφυλλάκη, Αγγελική | |
dc.contributor.author | Καγιά, Άννα | |
dc.contributor.other | Kayia, Anna | |
dc.coverage.spatial | Κύπρος | el_GR |
dc.date.accessioned | 2019-02-25T12:55:20Z | |
dc.date.available | 2019-02-25T12:55:20Z | |
dc.date.copyright | 2019-02-25 | |
dc.date.issued | 2018-12 | |
dc.identifier.other | ΣΔΜ/2018/00031 | el_GR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11128/3900 | |
dc.description | Περιέχει βιβλιογραφικές παραπομπές. | el_GR |
dc.description.abstract | Η παρούσα έρευνα πραγματεύεται τη διερεύνηση των αρχικών κινήτρων ενηλίκων εκπαιδευομένων για συμμετοχή στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα του Σχολείου Δεύτερης Ευκαιρίας (ΣΔΕ) της Ρόδου, την τυχόν ενίσχυση, τροποποίηση ή/και συμπλήρωση των αρχικών κινήτρων καθώς και τα εμπόδια ή τους παράγοντες δυσαρέσκειας που συναντούν κατά τη διάρκεια της εκπαιδευτικής τους πορείας.
Η μεθοδολογική προσέγγιση που επιλέχτηκε είναι η ποιοτική που προσφέρει την δυνατότητα της σε βάθος κατανόησης του υπό διερεύνηση ζητήματος μέσα από την οπτική των συμμετεχόντων και τον τρόπο που βιώνουν τις εκπαιδευτικές διεργασίες στο συγκεκριμένο πλαίσιο του ΣΔΕ Ρόδου κάτι που καθιστά την συγκεκριμένη ερευνητική προσπάθεια μελέτη περίπτωσης. Εργαλείο παραγωγής δεδομένων αποτελεί η ημι-δομημένη συνέντευξη η οποία, με την ευελιξία που προσφέρει, διευκολύνει την διερεύνηση των σύνθετων νοηματοδοτήσεων των συμμετεχόντων. Πραγματοποιήθηκαν συνολικά 25 συνεντεύξεις σε σκόπιμο δείγμα δύο πληθυσμών, 21με εκπαιδευόμενους του Α΄ και Β΄ κύκλου σπουδών και 4 με μόνιμους εκπαιδευτές του ΣΔΕ. Συγκεντρώθηκαν επίσης δεδομένα μέσα από την παραμονή της ερευνήτριας στους χώρους του ΣΔΕ και την παρατήρηση και καταγραφή απόψεων και συμπεριφορών όπως αυτές προκύπτουν από τη βιωμένη εμπειρία των εκπαιδευομένων στο φυσικό πλαίσιο όπου λαμβάνουν χώρα οι εκπαιδευτικές διαδικασίες τα οποία δεδομένα, αν και δεν παρουσιάζονται στην παρούσα εργασία λόγω της μικρής της έκτασης, καθοδήγησαν την ανάλυση και ερμηνεία των δεδομένων των συνεντεύξεων.
Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας τα κίνητρα που ώθησαν τους εκπαιδευόμενους σε εγγραφή στο ΣΔΕ είναι εσωτερικά και εξωτερικά και συχνά ένας συνδυασμός τους που συνιστά ένα ατομικό πλέγμα προσωπικής υποκίνησης. Στα αρχικά εσωτερικά κίνητρα περιλαμβάνονται η ικανοποίηση ενός απωθημένου καθώς και η επιθυμία για μάθηση και πνευματική εξέλιξη. Στα αρχικά εξωτερικά κίνητρα συγκαταλέγονται η απόκτηση του τίτλου για επαγγελματικούς λόγους, η ενίσχυση της κοινωνικής εικόνας/status, η ενδυνάμωση σε ρόλους όπως του γονέα, του συζητητή, του πολίτη και η εξασφάλιση καλύτερης ενσωμάτωσης στην Ελληνική κοινωνία για αλλοδαπούς εκπαιδευόμενους.
Επίσης προέκυψαν 7 παράγοντες που φαίνεται να ενισχύουν ή να τροποποιούν τα αρχικά κίνητρα των εκπαιδευομένων. Οι παράγοντες αυτοί είναι η επάρκεια των εκπαιδευτών σε επαγγελματικό και διαπροσωπικό επίπεδο, η ενίσχυση της αυτοπεποίθησης μέσα από την ενδυνάμωση και αυτοβελτίωση που βιώνουν, το φιλικό, συνεργατικό κλίμα με τους συνεκπαιδευομένους, η πολύπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας και η ψυχαγωγία μέσα από τη συμμετοχή στις διάφορες δραστηριότητες του ΣΔΕ, η ενδυνάμωση σε ρόλους, η κοινωνικοποίηση και η διαφυγή από την καθημερινότητα και, τέλος, η ενίσχυση της κοινωνικής τους θέσης/status.
Τα εμπόδια/παράγοντες δυσαρέσκειας που ανέδειξε η έρευνα αφορούν την πληθώρα των επαγγελματικών και οικογενειακών υποχρεώσεων των εκπαιδευομένων, περιβαλλοντικούς/γεωγραφικούς παράγοντες, προδιαθετικά εμπόδια, προβλήματα στη μαθησιακή διαδικασία καθώς και δυσκολίες στις σχέσεις με συνεκπαιδευομένους.
Η σπουδαιότητα του ζητήματος της υποκίνησης και των εμποδίων συμμετοχής των ενηλίκων σε εκπαιδευτικά προγράμματα κάθε βαθμίδας και ιδιαίτερα σε Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας, με απώτερο στόχο την επανένταξη των ενηλίκων εκπαιδευομένων και την ενίσχυση της συμμετοχής τους στην εκπαίδευση με συνέπεια την βελτίωση του προσωπικού τους πλαισίου διαβίωσης αλλά και της κοινωνίας ευρύτερα, καθιστά κάθε απόπειρα διερεύνησής τους σημαντική. | el_GR |
dc.format.extent | 139 σ. 30 εκ. | el_GR |
dc.language | gr | el_GR |
dc.language.iso | gr | el_GR |
dc.publisher | Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου | el_GR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/closedAccess | el_GR |
dc.subject | Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας | el_GR |
dc.subject | Second Chance Schools | el_GR |
dc.subject | Εκπαίδευση Ενηλίκων | el_GR |
dc.subject | Adult education | el_GR |
dc.title | Διερεύνηση κινήτρων/εμποδίων συμμετοχής στην εκπαίδευση ενηλίκων μέσα από μελέτη περίπτωσης ενός ΣΔΕ του Νοτίου Αιγαίου (ΣΔΕ Ρόδου) | el_GR |
dc.type | Μεταπτυχιακή Διατριβή | el_GR |
dc.description.translatedabstract | The present research investigates adult learners’ initial motives of participation in the Second Chance School (SCS) of Rhodes. It, furthermore, explores these motives’ possible reinforcement, modification or/and supplementation as well as the possible obstacles or factors of dissatisfaction adult learners confront during their course of studies.
The chosen methodological approach is the qualitative one which provides opportunities to understand in depth the research topic via the participants’ perspective. The phenomenon under study is bounded by its context that is the Second Chance School of Rhodes, which renders this research a case study. The tool of data collection is the semi-structured interview which through its flexibility facilitates the investigation of the complex meaning-making of the participants. 25 interviews were conducted, 21 with learners of A΄ and B΄cycles of studies and 4 with permanent instructors of the SCS.
According to the results of the research, the motives which impelled learners to enroll are intrinsic and extrinsic and often a combination of the two, which constitutes an individual grid pattern of personal motivation. The initial intrinsic motives include the satisfaction of a repressed need as well the desire for learning and cognitive development. Among the initial extrinsic motives are the acquisition of a qualification for professional reasons, the enhancement of their social image/status, the empowerment in life-roles such as parent, debater, and citizen and as far as non-native learners are concerned, enhanced integration in Greek society.
In addition, 7 factors which seem to reinforce or modify the initial motives of adult learners emerged. These are the professional and intrapersonal proficiency of the instructors, an increase in self-confidence through the empowerment and self-improvement adult learners experience, the friendly, co-operative ambiance with their classmates, the multi-faceted development of their personality and entertainment opportunities by participating in the various activities of the SCS, the empowerment in roles, the chance for socializing and escaping from everyday routine and finally the enhancement of their social position/status.
The obstacles/factors of dissatisfaction this research identified, concern the pressure from the various professional and family obligations of the learners, environmental/geographical factors, dispositional obstacles, problems relevant to the educational process and finally difficulties in peer relationships.
The significance of the subject of adult learners’ motivation and the obstacles of participating in educational programs of every level and especially in Second Chance Schools, renders every research effort important with the ultimate goal of their reintegration and reinforcement of their participation in education which will hopefully result in the improvement of their own life context and of society in general. | el_GR |
dc.format.type | pdf | el_GR |