Μουσείο και εκπαίδευση στη σύγχρονη εποχή. Μελέτη περίπτωσης της Λεβεντείου Πινακοθήκης της Κύπρου
Επιτομή
Ο εκπαιδευτικός ρόλος του σύγχρονου μουσείου αποτελεί σήμερα όχι μόνο αναπόσπαστο μέρος της λειτουργίας των μουσείων αλλά και μια εξειδικευμένη λειτουργία προς όφελος ολόκληρης της κοινωνίας.
Η παρούσα μεταπτυχιακή διατριβή αποτελεί μελέτη περίπτωσης των σχολικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων της Λεβεντείου Πινακοθήκης της Κύπρου, μιας καινούργιας και σύγχρονης Πινακοθήκης, η οποία συγκεντρώνει μοναδικά έργα τέχνης από την ευρωπαϊκή, ελληνική και κυπριακή τέχνη.
Συγκεκριμένα μέσα από ενδελεχή βιβλιογραφική και διαδικτυακή έρευνα που αποτελεί τη βάση του θεωρητικού πλαισίου της εργασίας, σε συνδυασμό με επιτόπια παρατήρηση, συζήτηση με τους εκπαιδευτικούς-συνοδούς των σχολικών τάξεων καθώς και ημιδομημένες συνεντεύξεις με στελέχη του εκπαιδευτικού τμήματος της Πινακοθήκης, πραγματοποιήθηκε μια προσπάθεια αξιολόγησης των εκπαιδευτικών προγραμμάτων για σχολικές ομάδες της Λεβεντείου προκειμένου να διαπιστωθεί κατά πόσο εκπληρώνουν τον εκπαιδευτικό τους ρόλο. Σε ένα γενικότερο πλαίσιο έγινε μια προσπάθεια για συγκριτική προσέγγιση των μουσείων τέχνης της Κύπρου προκειμένου να διερευνηθεί κατά πόσο η μουσειακή μάθηση και τα εκπαιδευτικά προγράμματα που προσφέρουν συμβαδίζουν με τα σύγχρονα μουσειακά δεδομένα και κατά πόσο επιτυγχάνουν να επικοινωνήσουν το περιεχόμενό τους στις σχολικές ομάδες.
Η Λεβέντειος Πινακοθήκη φαίνεται να διαθέτει όλες τις προϋποθέσεις για άσκηση οργανωμένης εκπαιδευτικής πολιτικής και την πραγματοποίηση πετυχημένων εκπαιδευτικών προγραμμάτων για τις σχολικές τάξεις όλων των βαθμίδων. Ωστόσο, διαπιστώθηκε ότι μπορούν να γίνουν ακόμα πολλά προκειμένου να βελτιωθεί η ποιότητα των εκπαιδευτικών της προγραμμάτων και η εμπειρία των μαθητών αλλά και να αυξήσει το δυνητικό κοινό της.