Τεχνολογία αφής για υποβοήθηση εκμάθησης ανάγνωσης
Abstract
Η σύγχρονη τεχνολογία έχει διεισδύσει στον τομέα της Εκπαίδευσης διευκολύνοντας τη διδακτική και
μαθησιακή εμπειρία, προσφέροντας ιδιαίτερα χαρακτηριστικά όπως η ταχύτητα, η διαδραστικότητα
και η βέλτιστη αφομοίωση της γνώσης. Ειδικότερα, η παραγωγή του λόγου από το κείμενο, text-tospeech
ή TTS, αποτελεί ένα σημαντικό εργαλείο στον τομέα των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και
της Επικοινωνίας (ΤΠΕ) που μπορεί να συνεισφέρει στην εκμάθηση ή βελτίωση της ανάγνωσης της
ελληνικής γλώσσας στην Εκπαίδευση.
Στην παρούσα μεταπτυχιακή διατριβή, διερευνούμε τις διαθέσιμες συσκευές και τεχνολογίες TTS που
μπορούν να εφαρμοστούν στην ελληνική γλώσσα, αναζητώντας τις υπάρχουσες τεχνολογικές
εξελίξεις στην παγκόσμια αγορά. Η διαδικασία αυτή αποτελεί μονόδρομο προκειμένου να επιλεχθεί η
σωστή τεχνολογία και να υλοποιηθεί η εφαρμογή υποβοήθησης της ανάγνωσης, παράγοντας ένα
ολοκληρωμένο περιβάλλον. Αυτό αποτελείται από δύο τμήματα:
Το πρώτο είναι το λογισμικό που θα εκφωνήσει το ψηφιακό κείμενο στην οθόνη του
ηλεκτρονικού υπολογιστή ή στην έξυπνη συσκευή (Smartphone - Tablet) του μαθητή,
επισημαίνοντας τη λέξη που διαβάζεται σε πραγματικό χρόνο.
Το δεύτερο είναι η συσκευή που μεταφέρει το έντυπο κείμενο.
Σκοπός του ολοκληρωμένου συστήματος είναι η ανάγνωση κειμένου με την κίνηση του χεριού πάνω
από μια λέξη ή φράση με τρόπο εύκολο κατά τη χρήση του. Ενήλικοι μαθητές με δυσκολίες ανάγνωσης
θα εφαρμόσουν το συγκεκριμένο σύστημα το οποίο θα προσαρμόζεται (user calibrated) στις ανάγκες
και τις επιθυμίες τους, προκειμένου να αξιολογηθεί η αποτελεσματικότητα και η συνεισφορά του στην
Εκπαίδευση.
Το συγκεκριμένο σύστημα απευθύνεται σε ανθρώπους που μιλούν και καταλαβαίνουν προφορικά
ελληνικά αλλά δυσκολεύονται στην ανάγνωση, καθώς και σε αλλόγλωσσους που μαθαίνουν ελληνικά.
Η εφαρμογή του ολοκληρωμένου συστήματος πραγματοποιήθηκε στο Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας
(Σ.Δ.Ε.) Περιστερίου, σε δύο ενήλικες μαθητές για χρονικό διάστημα τεσσάρων εβδομάδων. Παρόλο τις
δυσκολίες που παρουσιάστηκαν λόγω επικείμενης μετακίνησης του σχολείου σε νέο χώρο, τα
αποτελέσματα ήταν θετικά στο επίπεδο της ανάγνωσης, ιδιαίτερα για τον πρώτο μαθητή. Θετική ήταν
και η συνολική αξιολόγηση του ολοκληρωμένου συστήματος και από τους δύο μαθητές.
Η περιορισμένη χρονική εφαρμογή του ολοκληρωμένου συστήματος σε μόλις δύο μαθητές δεν
επιτρέπει την εξαγωγή ασφαλών συμπερασμάτων για την αποτελεσματικότητά του στη βελτίωση
του επιπέδου της ανάγνωσης. Ως εκ τούτου, κρίνεται αναγκαία η εφαρμογή του για μεγαλύτερο
χρονικό διάστημα με μεγαλύτερο αριθμό μαθητών.