Παιδαγωγική του θεάτρου: Κοινωνικές και ψυχολογικές παράμετροι
Abstract
Η παρούσα μεταπτυχιακή διατριβή στοχεύει στην καταγραφή και χαρτογράφηση των παραμέτρων του θεάτρου με ιδιαίτερη έμφαση στον παιδαγωγικό, κοινωνικό και ψυχολογικό τομέα. Η ολιστική και ταυτόχρονα περιληπτική προσέγγιση αυτών των παραμέτρων συμβάλλει στη θέαση του θεάτρου ως μορφωτικό, κοινωνικοποιητικό, ψυχολογικό και πολιτισμικό φαινόμενο και επιβεβαιώνει την παιδευτική του αξία στην εκπαίδευση των παιδιών κάθε ηλικίας.
Ακολουθήθηκε τριμερής διάκριση. Στο πρώτο μέρος διερευνήθηκε η δυναμική της παιδαγωγικής δύναμης του θεάτρου, παιδαγωγικές απόψεις και προσεγγίσεις που επιβεβαιώνουν τα ψυχοπαιδαγωγικά οφέλη του θεάτρου στην ανάπτυξη και στη διδασκαλία των μαθητών με την εφαρμογή διάφορων θεατρικών μορφών στην εκπαίδευση. Παράλληλα αναδείχτηκε ο νέος ρόλος του εκπαιδευτικού. Στο δεύτερο μέρος διερευνήθηκε ο διασυνδετικός ρόλος του θεάτρου με την κοινωνία και η συμβολή του στην ανάπτυξη κοινωνικών και πολιτικών δεξιοτήτων και στην αντιμετώπιση σύγχρονων κοινωνικών ζητημάτων. Στο τρίτο μέρος διερευνήθηκε το θέατρο ως μέσο εκδίπλωσης του ψυχικού κόσμου των μαθητών και εισαγωγής στην προσωπικότητας ενός άλλου καθώς και η αξιοποίηση των ρόλων στην επιστήμη της ψυχολογίας.
Για την υλοποίηση των στόχων πραγματοποιήθηκε ανασκόπηση ελληνόγλωσσης και ξενόγλωσσης συναφούς βιβλιογραφίας και αρθρογραφίας, κυρίως από το 2000 και μετά. Ωστόσο πρέπει να ληφθεί υπόψη ο περιορισμός που αφορά τη δοθείσα έκταση της διατριβής η οποία δεν επιτρέπει την εμβάθυνση του θέματος. Παρόλα αυτά, έγινε κατανοητή η πολυεπίπεδη και πολυδιάστατη συμβολή του θεάτρου στην ψυχοσωματική, σωματική, εκπαιδευτική και κοινωνική ανάπτυξη των μαθητών και για τον λόγο αυτό το θέατρο θα πρέπει να ενταχθεί ουσιαστικότερα και αποδοτικότερα σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.