Αξιολόγηση της διδακτικής μεθοδολογίας του σχολικού εγχειριδίου Αρχαία Ελληνική Γλώσσα για την Α' Γυμνασίου της Κύπρου
Προβολή/ Άνοιγμα
Ημερομηνία
2017-09-11Συγγραφέας
Παπαγεωργίου, Κωνσταντία
Μεταδεδομένα
Εμφάνιση πλήρους εγγραφήςΕπιτομή
Η παρούσα μεταπτυχιακή διατριβή εξετάζει το σχολικό εγχειρίδιο του Α´ Τετραμήνου για τη διδασκαλία του μαθήματος «ΑρχαίαΕλληνικήΓλώσσα»στην Α ́ τάξη Γυμνασίου στην Κύπρο. Η μελέτη εστιάζεται στο πρώτο μέρος κάθε ενότητας, το οποίο αποτελείται από το κυρίως κείμενο προς διδασκαλία. Στόχος της διατριβής είναι να διαπιστωθεί ο τρόπος με τον οποίο τα κείμενα μεθοδεύουν τη διδασκαλία των μορφολογικών χαρακτηριστικών της αρχαίας ελληνικής γλώσσας και γενικότερα της γραμματικής. Αρχικά, παρουσιάζονται οι σημαντικότερες μέθοδοι διδασκαλίας της αρχαίας ελληνικής γλώσσας, οι οποίες κυριάρχησαν στην εκπαιδευτική πραγματικότητα Ελλάδας και Κύπρου και διαμόρφωσαν το σύγχρονο θεωρητικό πλαίσιο του μαθήματος. Έπειτα, παρουσιάζεται το Νέο Πρόγραμμα Σπουδών της Κύπρου, το οποίο υιοθετεί μεταξύ άλλων την κειμενοκεντρική προσέγγιση στη διδασκαλία της γλώσσας καθώς και αρχές της λειτουργικής γραμματικής. Στη συνέχεια διερευνώνται α) η επιλογή των λέξεων των κειμένων και η σχέση τους με το λεξιλόγιο της νέας ελληνικής και β) τα μορφολογικά χαρακτηριστικά των ονομάτων, των αντωνυμιών και των ρημάτων.Επιπλέον, μελετώνται οι ασκήσεις και τα λεξιλογικά σχόλιατου εγχειριδίου. Τα παραπάνω στοιχεία εξετάζονται υπό το πρίσμα των μεθοδολογικών και παιδαγωγικών αρχών που αποτυπώνονται στο εγχειρίδιο καθώς και της συμβατότηταςαυτώνμε το Νέο Πρόγραμμα Σπουδών της Κύπρου. Συμπερασματικά, διαπιστώνεται συνέπεια του εγχειριδίου με το Πρόγραμμα Σπουδών και αναδεικνύεται η νέα οπτική της διδασκαλίας της γραμματικής, η οποία μπορεί να συμβάλει στον εκσυγχρονισμό του μαθήματος της ΑρχαίαςΕλληνικήςΓλώσσας.