dc.contributor.advisor | Παπαργυρίου, Ελένη | |
dc.contributor.author | Καββαδά, Δήμητρα | |
dc.contributor.other | Kavvada, Demetra | |
dc.coverage.spatial | Κύπρος | el_GR |
dc.date.accessioned | 2017-08-03 | |
dc.date.accessioned | 2017-08-03T10:45:07Z | |
dc.date.available | 2017-08-03T10:45:07Z | |
dc.date.copyright | 2017-06 | |
dc.date.issued | 2017-08-03 | |
dc.identifier.other | ΕΓΛ/2017/00074 | el_GR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11128/2974 | |
dc.description | Περιέχει βιβλιογραφικές παραπομπές. | el_GR |
dc.description.abstract | Η παρούσα μεταπτυχιακή διατριβή πραγματεύεται προβλήματα και προσεγγίσεις αναφορικά με την αποτελεσματική διδασκαλία ποιητικών κειμένων νεωτερικής γραφής, ειδικά της Γενιάς του Τριάντα, στο Γενικό Λύκειο. Η εκπόνηση και ολοκλήρωση της διατριβής βασίστηκε στην αναζήτηση, μελέτη κι επισκόπηση ελληνικής και ξενόγλωσσης βιβλιογραφίας.
Αρχικά, γίνεται μια αναδρομή σε οδηγίες του Υπουργείου Παιδείας, προς τους εκπαιδευτικούς, σχετικά με τη διδασκαλία του μαθήματος της Λογοτεχνίας και συμπεραίνεται ότι σταθερή προτεραιότητα αποτέλεσε η αισθητική εμπειρία των μαθητών. Σύμφωνα όμως με τα Προγράμματα Σπουδών του «Νέου Σχολείου», ως βασικός σκοπός του μαθήματος, τίθεται η κριτική αγωγή στον σύγχρονο πολιτισμό. Τονίζεται, επίσης, ότι το μάθημα πρέπει να είναι κειμενοκεντρικό και μαθητοκεντρικό, ενώ ο εκπαιδευτικός έχει ρόλο διαμεσολαβητικό. Στη συνέχεια, παρουσιάζονται μοντέλα διδασκαλίας της Λογοτεχνίας και αξιολογείται η θεωρητική τους επάρκεια. Η γνώση των θεωριών της λογοτεχνίας κρίνεται απαραίτητη για τον διδάσκοντα του μαθήματος, καθώς του παρέχει τα «εργαλεία» για να επικοινωνήσει ουσιαστικότερα με τα κείμενα και, ακολούθως, να βοηθήσει τους μαθητές του να γίνουν επαρκείς αναγνώστες ενισχύοντας τη φιλαναγνωσία τους. Ωστόσο, τα νεωτερικά γνωρίσματα της ποίησης στη Γενιά του Τριάντα προκαλούν αναγνωστικές δυσκολίες, οι οποίες αντιμετωπίζονται λαμβάνοντας υπ’ όψιν την πολυμορφία σε επίπεδο αισθητικής, ύφους, τεχνικών επιλογών. Επιπρόσθετα, στο πλαίσιο της διερεύνησης των προβλημάτων που προκύπτουν κατά την προσέγγιση κειμένων νεωτερικής γραφής, παρατίθενται ορισμένα σχέδια διδασκαλίας που εκπέμπουν το νέο πνεύμα στη διδασκαλία της Λογοτεχνίας συμβάλλοντας στη δημιουργική μάθηση.
Εν κατακλείδι, οι οδηγίες για τη διδασκαλία της Λογοτεχνίας προς τους εκπαιδευτικούς δεν επαρκούν. Στη διδακτική δεν εφαρμόζεται απόλυτα μία και μόνο θεωρία της λογοτεχνίας. Κάθε λογοτεχνικό έργο απαιτεί μια ιδιαίτερη μεθοδολογική προσέγγιση, εξαιτίας της διαφορετικής τεχνοτροπίας του. Χρειάζεται να εμπλουτιστούν τα διδακτικά σενάρια, να γίνουν περισσότερο παιδοκεντρικά και να επιλέγονται ομαδοσυνεργατικές μορφές διδασκαλίας. | el_GR |
dc.format.extent | vi, 68 σ. 30 εκ. | el_GR |
dc.language | gr | el_GR |
dc.language.iso | gr | el_GR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/closedAccess | el_GR |
dc.subject | Νεωτερική ποίηση -- Διδασκαλία | el_GR |
dc.subject | Modern poetry -- Teaching | el_GR |
dc.subject | Λογοτεχνία | el_GR |
dc.subject | Literature | el_GR |
dc.title | Η ποίηση της γενιάς του τριάντα στο Γενικό Λύκειο: Προβλήματα και προσεγγίσεις στην αποτελεσματική διδασκαλία της νεωτερικής ποίησης | el_GR |
dc.type | Μεταπτυχιακή Διατριβή | el_GR |
dc.description.translatedabstract | This postgraduate dissertation studies problems and approaches regarding the effective teaching of modernist poems, especially those belonging to "the Generation of 1930", in the three final years of secondary education, termed in Greek the “General Lyceum. The elaboration and completion of the dissertation was based on the research, study and review of Greek and foreign literature.
Initially, the instructions provided to teachers for teaching literature by the Ministry of Education are reviewed, it is concluded that the aesthetic experience of the students was a constant priority. However, according to the curriculum of the "New School", the main purpose of the course is to educate students in assessing modern civilization. It is also stressed that the lesson must be textual and student-centered, while the teacher has a mediating role. In the present dissertation, literature teaching models are presented and their theoretical competence is evaluated. The knowledge of literary theories is essential for the teacher, as he/she provides him/her with the "tools" to communicate more effectively with the texts, and then to help his students become sufficient readers by enhancing their knowledge. However, the modern features of poetry in "the Generation of 1930" cause reading difficulties, which are dealt with taking into account the diversity of aesthetics, style, and technical choices. In addition, in the context of exploring the problems encountered in approaching modernist texts, I provide four teaching plans that emanate the new spirit in the teaching of literature, contributing to creative learning.
In conclusion, instructions for teaching literature to teachers are inadequate. It is well known that a single theory of literature is not applied to teaching. Each literary work requires a particular methodological approach because of its different style. It is necessary to enrich the teaching scenarios, to become more student-centered and to select collaborative forms of teaching. | el_GR |
dc.format.type | pdf | el_GR |