dc.contributor.advisor | Νεοκλέους, Θεώνη | |
dc.contributor.author | Ματράκα, Αριάδνη | |
dc.contributor.other | Matraka, Ariadni | |
dc.coverage.spatial | Κύπρος | el_GR |
dc.date.accessioned | 2017-02-23 | |
dc.date.accessioned | 2017-02-23T10:13:09Z | |
dc.date.available | 2017-02-23T10:13:09Z | |
dc.date.copyright | 2017-01 | |
dc.date.issued | 2017-02-23 | |
dc.identifier.other | ΕΓΛ/2017/00054 | el_GR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11128/2826 | |
dc.description | Περιέχει βιβλιογραφικές παραπομπές. | el_GR |
dc.description.abstract | Η παρούσα μεταπτυχιακή διατριβή έχει ως βασικό άξονα το μάθημα της νεοελληνικής γλώσσας και, συγκεκριμένα, την παραγωγή λόγου στις τρεις τάξεις του γυμνασίου στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Το ενδιαφέρον επικεντρώνεται: α) στις σύγχρονες παιδαγωγικές προσεγγίσεις, β) στα αναλυτικά προγράμματα σπουδών, γ) στα σχολικά εγχειρίδια, και δ) στη διδακτική πράξη.
Η διατριβή χωρίζεται σε πέντε κεφάλαια. Στο πρώτο κεφάλαιο δίνεται μια συνοπτική παρουσίαση σύγχρονων παιδαγωγικών προσεγγίσεων της γλωσσοδιδακτικής και των βασικών τους αρχών. Επίσης, αναλύεται η παραγωγή λόγου ως διαδικασία η οποία βασίζεται σε τρία στάδια: το προσυγγραφικό, συγγραφικό και μετασυγγραφικό. Στο δεύτερο κεφάλαιο παρουσιάζονται τα ισχύοντα αναλυτικά προγράμματα της Ελλάδας, καθώς και ένα πρότυπο αναλυτικό πρόγραμμα που προτάθηκε το 2011 και συνάδει με τις σύγχρονες παιδαγωγικές προσεγγίσεις αλλά δεν εφαρμόστηκε ποτέ. Στο τρίτο κεφάλαιο γίνεται αναφορά στη δομή των σχολικών εγχειριδίων που αποτελούν το βασικό εργαλείο για τη διδασκαλία του γλωσσικού μαθήματος και γίνεται, παράλληλα, αντιπαραβολή τους με τα όσα προτείνονται στα αναλυτικά προγράμματα σπουδών. Στο τέταρτο κεφάλαιο παρουσιάζεται η ποιοτική έρευνα με εθνογραφικά εργαλεία που πραγματοποιήθηκε σε τρεις σχολικές τάξεις ελληνικού γυμνασίου και που αποτέλεσε τη βασική πηγή συλλογής δεδομένων για τη διδακτική πρακτική, καθώς παρατηρήθηκε η διδασκαλία του γλωσσικού μαθήματος σε πραγματικές συνθήκες. Επίσης, επιχειρήθηκε η σύνδεση των διδακτικών πρακτικών με τις σύγχρονες παιδαγωγικές προσεγγίσεις. Ως κατακλείδα προτάθηκαν διάφορες βελτιωτικές αλλαγές οι οποίες θεωρούμε ότι θα μπορούσαν να συμβάλλουν στην αναβάθμιση του γλωσσικού μαθήματος.
Συμπερασματικά, η παρούσα μεταπτυχιακή διατριβή επιχειρεί να αναδείξει την αναγκαιότητα για αναβάθμιση των αναλυτικών προγραμμάτων και των σχολικών εγχειριδίων, καθώς επίσης και για επιβολή βελτιωτικών αλλαγών στη διδακτική πράξη προκειμένου να υπάρξει εκσυγχρονισμός τόσο του γλωσσικού μαθήματος όσο και των μαθησιακών αποτελεσμάτων. | el_GR |
dc.format.extent | vii, 108 σ. 30 εκ. | el_GR |
dc.language | gr | el_GR |
dc.language.iso | gr | el_GR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/closedAccess | el_GR |
dc.subject | Παραγωγή λόγου -- Ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα | el_GR |
dc.subject | Production of oral -- Greek educational system | el_GR |
dc.title | Παραγωγή λόγου στο γυμνάσιο. Αναλυτικά προγράμματα, σχολικά εγχειρίδια και διδακτική πρακτική | el_GR |
dc.type | Μεταπτυχιακή Διατριβή | el_GR |
dc.description.translatedabstract | The discussion in this thesis revolves around the teaching of Modern Greek as a first language and, specifically, the production of oral and written texts. We focus on the educational setting of public high schools in Greece. The thesis discusses the following: a) the main contemporary pedagogical approaches for language teaching, b) the curriculum for language teaching in Greek high school, c) the textbooks used in Greek high schools, and d) the teaching practices.
The thesis has five chapters. In the first chapter a short description of the contemporary pedagogical approaches for language teaching alongside their key characteristics is offered. Moreover, we discuss a proposal, which conceives the production of texts as a procedure based on three stages: the stage during which the texts are produced, alongside the stage that precedes text production and the one that follows it. In chapter two we present, on the one hand, the current syllabus for language teaching in Greek high schools and, on the other, the syllabus that was proposed in 2011 and was never implemented even though it adopts contemporary pedagogical approaches for language teaching. The third chapter discusses the textbooks used in Greek high schools, which constitute the main tool that teachers employ for language teaching; we also discuss whether textbooks can effectively be used for the implementation of what is suggested in the curriculum. In chapter four we present a qualitative investigation using ethnographic tools involving real time observations of language teaching in high schools in Greece, which constitute the main source of data collection. Moreover, chapter 4 discusses the connection between the teaching practice and the contemporary pedagogical approaches. We conclude by proposing some changes that could contribute to the upgrading of language teaching in Greek high schools, in particular, and in Greek public schools, in general.
In sum, the current thesis attempts to highlight the need for the upgrading of the syllabus for language teaching in Greek high schools and the school textbooks, as well as for the implementation of changes in teaching practice so that the learning outcomes are improved. | el_GR |
dc.format.type | pdf | el_GR |