Μελέτη ικανοποίησης ασθενών απο την παροχή υπηρεσιών υγείας πρωτοβάθμιας φροντίδας στα γυναικολογικά ιατρεία και στα ιατρεία οικογενειακού προγραμματισμού
Abstract
Εισαγωγή: Η παρεχόμενη φροντίδα που λαμβάνει ένας ασθενής αντικατοπτρίζεται στην ικανοποίηση που αισθάνεται από τις παρεχόμενες υπηρεσίες υγείας. Οι ικανοποιημένοι ασθενείς συνηθίζουν να διατηρούν μία γόνιμη επικοινωνία με τον γιατρό τους και τείνουν να επιστρέφουν σε αυτόν για επανεκτίμηση. Είναι αναγκαίο να διεξάγονται έρευνες για την αξιολόγηση της ικανοποίησης των ασθενών μιας και οι ασθενείς αποτελούν ουσιαστικά τους καταναλωτές των υπηρεσιών φροντίδας και έτσι οι έρευνες αυτές συμβάλλουν στην αύξηση της αποδοτικότητας και στη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας.
Σκοπός: Σκοπός της παρούσας μελέτης είναι η μέτρηση της ικανοποίησης των ασθενών από τις προσφερόμενες υπηρεσίες υγείας σε δύο ιατρεία του ΠΕΔΥ Νέου Κόσμου, το Γυναικολογικό και το Οικογενειακού Προγραμματισμού. Οι αντικειμενικοί στόχοι της έρευνας είναι να εκτιμηθεί το επίπεδο ικανοποίησης των χρηστών για τις παρεχόμενες υπηρεσίες υγείας, να αξιολογηθούν ορισμένοι παράγοντες που δύναται να επηρεάζουν την ικανοποίηση από τις υπηρεσίες υγείας και να παρουσιαστούν οι ενδεχόμενες διαφορές στις απόψεις των συμμετεχόντων για τα δύο ιατρεία.
Μεθοδολογία: Για να πραγματοποιηθεί η συγκεκριμένη ποσοτική έρευνα χρησιμοποιήθηκε ένα δομημένο ερωτηματολόγιο που αφορούσε την ικανοποίηση ασθενών. Το δείγμα της μελέτης αποτέλεσαν 661 χρήστες που επισκέφτηκαν τα ιατρεία ΠΕΔΥ του Νέου Κόσμου, τέως μονάδα υγείας ΙΚΑ Νέου Κόσμου στην Αθήνα. Πιο συγκεκριμένα το δείγμα αποτελείται από ασθενείς που επισκέφτηκαν το Γυναικολογικό Ιατρείο και το Ιατρείο Οικογενειακού Προγραμματισμού για το χρονικό διάστημα από 30 Απριλίου μέχρι 30 Αυγούστου 2016. Για τη συμπλήρωση του ερωτηματολογίου χρησιμοποιήθηκε η μέθοδος της τυχαίας δειγματοληψίας, καθώς το ερωτηματολόγιο δόθηκε σε τυχαίους ασθενείς που προσήλθαν και εξετάστηκαν στο ΠΕΔΥ Νέου Κόσμου.
Αποτελέσματα: Το μεγαλύτερο μέρος των χρηστών εκφράζει σημαντική ικανοποίηση από τη συνολική ιατρική και μαιευτική φροντίδα που είχαν και από τα δύο ιατρεία. Ειδικότερα, οι ασθενείς που εξετάστηκαν στο Ιατρείο Οικογενειακού Προγραμματισμού δείχνουν ελαφρώς πιο ικανοποιημένοι ως προς την ευγένεια και τη φιλικότητα των ιατρών και των μαιών καθώς και την εμπιστοσύνη στις γνώσεις τους από εκείνους που εξυπηρετήθηκαν στο Γυναικολογικό Ιατρείο. Ωστόσο, οι διαφορές που προκύπτουν στις περισσότερες κατηγορίες είναι μικρές. Οι ασθενείς εκφράζουν ιδιαίτερη δυσαρέσκεια αναφορικά με τον χρόνο αναμονής και την καθαριότητα των εγκαταστάσεων των ιατρείων. Βρέθηκε στατιστικά σημαντική διαφορά στη συνολική ικανοποίηση μεταξύ φύλων (p=.00). Ακόμη, η ηλικία και η εκπαίδευση έδειξαν ότι έχουν μια στατιστικά σημαντική σχέση (p=.00, p=.00) με την ικανοποίηση.
Συμπεράσματα: Η ικανοποίηση των ασθενών αποτελεί σημαντική ένδειξη του μέτρου ποιότητας των υπηρεσιών υγείας που παρέχονται από τις μονάδες υγείας. Αξιόλογοι ερευνητές αναγνωρίζουν τη σημασία της γνώμης των χρηστών σε σχέση με τις προτιμήσεις τους. Οι ασθενείς έχουν τη δυνατότητα να αναγνωρίζουν και να εκτιμούν την ποιότητα των υπηρεσιών υγείας και να αξιολογούν τα αποτελέσματα της στη βελτίωση της υγείας τους.