Βιοκλιματικός σχεδιασμός κτιρίου. Μελέτη περίπτωσης 2ου Γυμνασίου Κρύας Βρύσης Πέλλας
Προβολή/ Άνοιγμα
Ημερομηνία
2016-10-03Συγγραφέας
Νατσιού, Βασιλεία
Μεταδεδομένα
Εμφάνιση πλήρους εγγραφήςΕπιτομή
Η διαρκώς αυξανόμενη κατανάλωση ενέργειας και η κλιματική αλλαγή αποτελούν θέματα μείζονος σημασίας, απασχολώντας τους επιστήμονες, ερευνητές και μηχανικούς σε παγκόσμιο επίπεδο. Ο κτιριακός τομέας είναι από τους πλέον ενεργοβόρους, καταλαμβάνοντας το 40% περίπου της συνολικής τελικής κατανάλωσης ενέργειας, σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο.
Στα πλαίσια της παρούσας μεταπτυχιακής διατριβής καταβλήθηκε προσπάθεια παρουσίασης των εναλλακτικών λύσεων που προσφέρει ο βιοκλιματικός σχεδιασμός και η εκμετάλλευση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στον κτιριακό τομέα, τόσο στα θέματα αποδοτικότερης εκμετάλλευσης της ενέργειας που χρησιμοποιείται, όσο και στην βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης μας.
Το θεωρητικό κομμάτι της εργασίας, πραγματεύεται πληροφορίες που αφορούν στην ελληνική και διεθνή επιστημονική βιβλιογραφία αναφορικά με την θερμική άνεση, το βιοκλιματικό σχεδιασμό, τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και τις περιβαλλοντικές πιστοποιήσεις, τα οποία τα τελευταία χρόνια κερδίζουν συνεχώς έδαφος στις σύγχρονες κατασκευές. Αναφορά γίνεται στην κατανάλωση ενέργειας, στην βιωσιμότητα των κατασκευών και στη νομοθεσία που άπτεται του τομέα της εξοικονόμησης ενέργειας και του βιοκλιματικού σχεδιασμού.
Μελέτη περίπτωσης της εργασίας αποτέλεσε το 2ο Γυμνάσιο Κρύας Βρύσης Πέλλας. Η μεθοδολογία που ακολουθήθηκε αφορούσε αφ’ ενός στον εντοπισμό των αδύναμων σημείων στο κτίριο, σε σχέση με την ενεργειακή συμπεριφορά του, και αφετέρου στην πρόταση λύσεων με στόχο τη μείωση κατανάλωσης σε ενέργεια και την γενικότερη αναβάθμισή του. Για την καλύτερη εκτίμηση της κατάστασης του κτιρίου χρησιμοποιήθηκε θερμική κάμερα. Παράλληλα μελετήθηκε η δυνατότητα εκμετάλλευσης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, με την τοποθέτηση φωτοβολταϊκών πλαισίων στη στέγη του κτιρίου.
Ως κυριότερα μειονεκτήματα του κτιρίου κρίθηκαν οι θερμικές απώλειες του, τόσο από τα δομικά του στοιχεία όσο και από τα ανοίγματα, ενώ περιθώρια βελτίωσης εντοπίστηκαν στον φωτισμό, την σκίαση και την παροχή αερισμού-δροσισμού στις αίθουσες διδασκαλίας. Στο πλαίσιο αυτό, επιλέχθηκαν συγκεκριμένες λύσεις και
πραγματοποιήθηκε οικονομοτεχνική μελέτη. Όλες οι προτάσεις συντάχθηκαν με στόχο την ενεργειακή του απεξάρτηση και την ενίσχυση της αειφορίας του. Τέλος, προτάθηκε η δυνατότητα εύρεσης χορηγού για την υλοποίηση των προτάσεων και η περιβαλλοντική πιστοποίηση του κτιρίου.
Μέσω της ενεργειακής αναβάθμισης του κτιρίου, αναπτύσσοντας κατασκευές φιλικότερες προς το περιβάλλον, αλλά και με την υλοποίηση προγραμμάτων περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης, ευελπιστούμε στην καλλιέργεια οικο-λογικότερης συνείδησης στους μαθητές μας, στοιχείο που θα πρέπει να χαρακτηρίζει τη νέα γενιά.