Ανάδειξη και προβολή της τοπικής ιστορίας στο παιδικό κοινό με τη βοήθεια των ΤΠΕ: Η περίπτωση του Δήμου Παύλου Μελά
Abstract
Ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά της σημερινής εποχής, της Μετανεωτερικότητας, είναι
ο τρόπος και η ταχύτητα μετάδοσης της πληροφορίας. Με τη βοήθεια ενός ηλεκτρονικού
υπολογιστή, σε κλάσματα του δευτερολέπτου, μπορούμε να μάθουμε οποιεσδήποτε
πληροφορίες μας ενδιαφέρουν, για οποιοδήποτε σημείο του πλανήτη. Παρ' όλα αυτά όμως,
πολλοί από εμάς δε γνωρίζουμε πληροφορίες για το πιο σημαντικό, τον τόπο που
κατοικούμε, τη μικροϊστορία του και μαζί με αυτήν τις μικροϊστορίες των κατοίκων του
αλλά και όλων όσων πέρασαν από τον τόπο αυτό.
Οι νέες πρακτικές των ΤΠΕ που εφαρμόζονται στο χώρο του πολιτισμού σε παγκόσμιο
επίπεδο, μπορούν να δώσουν μία λύση στο πρόβλημα αυτό, καθώς μέσω της τεχνολογίας,
συλλογές, μουσειακά αντικείμενα, χειρόγραφα, βιβλία, μεταμορφώθηκαν σε
ψηφιοποιημένο πολιτιστικό απόθεμα. Ο κλασσικός συλλέκτης μεταμορφώνεται πλέον, σε
συλλέκτη πληροφοριών ή αλλιώς συναθροιστή πληροφοριών (aggregator).
Αυτή η πρακτική, της συνάθροισης πληροφοριών με σκοπό την προβολή και ανάδειξη της
τοπικής ιστορίας, αποτελεί και την κύρια πρόταση της παρούσης μεταπτυχιακής διατριβής.
Πρόκειται για την πρόταση χρήσης ενός ιστοτόπου, που αφορά σε μία συγκεκριμένη
περιοχή και που απευθύνεται κυρίως στο παιδικό κοινό λειτουργώντας με τη λογική του
aggregator. Ως επιλογή τόπου αναφοράς τού ιστοτόπου, επιλέχθηκε ο Δήμος Παύλου Μελά.
Ως ομάδα δυνητικού κοινού θεωρήθηκαν οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί της
πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης του Δήμου Παύλου Μελά, καθώς στα πλαίσια της
ενασχόλησης τους με το μάθημα της τοπικής ιστορίας, ο προτεινόμενος από την παρούσα
μεταπτυχιακή διατριβή ιστότοπος, μπορεί να λειτουργήσει ως εκπαιδευτικό εργαλείο.
Στο πλαίσιο αυτό, και λαμβάνοντας υπόψη τους εκπαιδευτικούς ως ειδική ομάδα
ενδιαφέροντος αλλά και διαμεσολαβητές μεταξύ του εκπαιδευτικού εργαλείου και του
παιδικού κοινού, πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο της έρευνας της παρούσης
μεταπτυχιακής διατριβής, συνεντεύξεις, που είχαν ως τελικό σκοπό την αξιολόγηση του
εκπαιδευτικού εργαλείου από την συγκεκριμένη ομάδα ενδιαφέροντος.