Η ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών του προγράμματος Κατ' οίκον νοσηλείας Γενικής Νοσηλευτικής μέσα απο την εμπειρία των Κοινοτικών Νοσηλευτών στην Κύπρο
Προβολή/ Άνοιγμα
Ημερομηνία
2012-03-09Συγγραφέας
Τζούλιου, Μαρία
Μεταδεδομένα
Εμφάνιση πλήρους εγγραφήςΕπιτομή
Η τεράστια αύξηση των δαπανών για την υγεία, χωρίς την αντίστοιχη βελτίωση της υγείας του πληθυσμού οδήγησε, τα τελευταία χρόνια, σε εφαρμογή εναλλακτικών εξωνοσοκομειακών υπηρεσιών υγείας και μετατόπισης των παρεχομένων υπηρεσιών υγείας από την παραδοσιακή περίθαλψη σε μη νοσοκομειακό περιβάλλον.
Ως εκ τούτου, η κατ’ οίκον νοσηλεία αποτελεί έναν από τους ταχέως αναπτυσσόμενους τομείς των συστημάτων υγείας παγκοσμίως και θεωρείται η πιο συνηθισμένη μορφή εξωνοσοκομειακής περίθαλψης.
Περαιτέρω, αποτελεί τμήμα της συνεχούς φροντίδας υγείας, στα πλαίσια της οποίας οι υπηρεσίες υγείας παρέχονται σε άτομα και οικογένειες στον τόπο που κατοικούν με στόχο την προαγωγή, διατήρηση και αποκατάσταση της υγείας, τη βελτιστοποίηση του επιπέδου υγείας ή την ελαχιστοποίηση των επιδράσεων της ασθένειας ή της αναπηρίας. Ταυτόχρονα, επιφέρει, περιορισμό του κόστους αλλά και αποφυγή της ιδρυματοποίησης αποσκοπώντας έτσι στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των ασθενών.
Σκοπός: Η παρούσα εργασία αφορά στη διερεύνηση των στάσεων και αντιλήψεων των κοινοτικών νοσηλευτών οι οποίοι συμμετέχουν στο πρόγραμμα Κατ’ Οίκον Νοσηλείας του Υπουργείου Υγείας στην Κύπρο, σχετικά με την ποιότητα των παρεχομένων υπηρεσιών. Συγκεκριμένα, διερευνήθηκαν οι αντιλήψεις/ απόψεις των κοινοτικών νοσηλευτών για την ποιότητα της παρεχόμενης φροντίδας γενικότερα, αλλά και του συγκεκριμένου προγράμματος ειδικότερα, με απώτερο στόχο τη διατύπωση εμπειρικά τεκμηριωμένων προτάσεων που στοχεύουν στην περαιτέρω ποιοτική αναβάθμιση της φροντίδας.
Μεθοδολογία: Η παρούσα ερευνητική εργασία βασίστηκε σε ποιοτική μεθοδολογική προσέγγιση και η συλλογή και ανάλυση των δεδομένων έγινε με τη χρήση ομάδας εστιασμένης συζήτησης (focus group). Στη μελέτη συμμετείχαν 5 κοινοτικές
8
νοσηλεύτριες του προγράμματος κατ’ οίκον νοσηλείας του Υπουργείου Υγείας της Κύπρου.
Αποτελέσματα: Τα ευρήματα της παρούσας έρευνας επιβεβαιώνουν την άποψη για τον πολυδιάστατο χαρακτήρα της ποιότητας στη νοσηλευτική. Αξιολογώντας τις απόψεις και αντιλήψεις των ΚΝ για την ποιότητα των παρεχομένων υπηρεσιών, αλλά και για το ρόλο τους στη βελτίωση της, διαφάνηκε ότι οι ΚΝ εστίασαν κυρίως στην επίτευξη των στόχων, στην ικανοποίηση των πελατών και τέλος στην ολοκληρωμένη και εξατομικευμένη φροντίδα. Ταυτόχρονα, τονίστηκε η σημασία της ολιστικής, αλλά και τυποποιημένης φροντίδας, της εποικοδομητικής επικοινωνίας, της ικανότητας ικανοποίησης των αναγκών του ατόμου καθώς και της ύπαρξης καλών εργασιακών σχέσεων στην παροχή ποιοτικής φροντίδας. Περαιτέρω, διαφάνηκε ότι διάφοροι εσωτερικοί και εξωτερικοί παράγοντες όπως η κοινωνικο – οικονομική πολιτική, κοινωνική δομή, κουλτούρα, εμπειρίες, οργανωτικά στοιχεία, κτλ., δυσχεραίνουν την ποιοτική παροχή υπηρεσιών του προγράμματος. Επιπλέον, υπογραμμίστηκε ότι απόσυρση των παραγόντων αυτών μπορεί να επιφέρει άμεσα αποτελέσματα στη βελτίωση της ποιότητας.
Συμπεράσματα: Υπογραμμίστηκε το γεγονός ότι παρόλο που γίνεται έντονη προσπάθεια για διασφάλιση ποιοτικής παροχής υπηρεσιών από τους ΚΝ του συγκεκριμένου προγράμματος, εντούτοις λόγω διαφόρων λειτουργικών και άλλων προβλημάτων που προκύπτουν από τα προαναφερθέντα, οι ΚΝ νιώθουν ότι οι προσπάθειες τους δεν έχουν το επιθυμητό αποτέλεσμα.