Εμφάνιση απλής εγγραφής

dc.contributor.advisorΖεμπύλας, Μιχαλίνος
dc.contributor.authorΠαντελή, Γιολάντα
dc.contributor.otherPanteli, Giolanta
dc.coverage.spatialΚύπροςel_GR
dc.date.accessioned2012-02-22
dc.date.accessioned2012-02-22T09:58:39Z
dc.date.available2012-02-22T09:58:39Z
dc.date.copyright2011-11
dc.date.issued2012-02-22
dc.identifier.isbn978-9963-695-24-9
dc.identifier.otherΔΚ-ΕΕΗΠ/2011/00002el_GR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11128/258
dc.descriptionΠεριέχει βιβλιογραφικές παραπομπές.el_GR
dc.description.abstractΟ σκοπός αυτής της έρευνας ήταν τόσο διερευνητικός όσο και παρεμβατικός, εστιάζοντας στις αντιλήψεις των Ελληνοκυπρίων εκπαιδευτικών για το ρόλο τον οποίο διαδραματίζει η εθνική ταυτότητα και η διατομή της με την ταυτότητα του φύλου στη διαχείριση των αναπαραστάσεων του παρελθόντος μέσα από το εκπαιδευτικό σύστημα. Το θεωρητικό πλαίσιο της έρευνας περιλάμβανε τη θεωρία της διατομής και τη μεταμοντέρνα κριτική θεωρία. Χρησιμοποιήθηκε ποιοτική μεθοδολογία· συγκεκριμένα, ως μέθοδοι συλλογής δεδομένων αξιοποιήθηκαν μεταμοντέρνες μορφές συνεντεύξεων και ομάδων εστίασης. Στις συνεντεύξεις συμμετείχαν σαράντα Ελληνοκύπριοι εκπαιδευτικοί δημοτικής εκπαίδευσης – οι είκοσι ήταν γυναίκες και οι είκοσι άνδρες (από τους οποίους οι μισοί ήταν πρόσφυγες). Όλοι γεννήθηκαν μετά το 1974. Δώδεκα από αυτούς τους συμμετέχοντες έλαβαν μέρος και στις ομάδες εστίασης. Οι περιορισμοί της έρευνας αφορούσαν στην επιλογή των συμμετεχόντων, στις μεθόδους συλλογής των δεδομένων και στο πεδίο του θέματος το οποίο διερευνήθηκε. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι υπάρχει διαφοροποίηση στο επίπεδο ‘ευαισθησίας’ το οποίο επιδεικνύουν οι συμμετέχοντες όσον αφορά στην εθνική πολιτική των αναπαραστάσεων του παρελθόντος και στην έμφυλη πολιτική των αναπαραστάσεων αυτών. Από τη μια, όλοι οι συμμετέχοντες επέδειξαν ευαισθησία για την εθνική πολιτική των αναπαραστάσεων η οποία αφορούσε στη διαμόρφωση της συγκρουσιακής σχέσης των Ελληνοκυπρίων και των Τουρκοκυπρίων. Ειδικότερα, όλοι οι συμμετέχοντες ανίχνευσαν αυτή την πολιτική· δηλαδή, αναγνώρισαν ότι οι αναπαραστάσεις δεν απεικόνιζαν το παρελθόν ολοκληρωμένα ή / και αντικειμενικά όσον αφορά στη σχέση αυτή. Αναγνώρισαν επίσης ότι μέσα από τις αναπαραστάσεις εξυπηρετείται ο στόχος για συντήρηση της συγκρουσιακής σχέσης αυτών των δυο ομάδων. Επιπρόσθετα, όλοι οι συμμετέχοντες δήλωσαν ότι εφαρμόζουν διδακτικές πρακτικές οι οποίες διαπραγματεύονται ή υποσκάπτουν την εθνική πολιτική των αναπαραστάσεων. Έτσι, ισχυρίστηκαν ότι αξιοποιούν τις αναπαραστάσεις με τρόπο ο οποίος συμβάλλει στη διαπραγμάτευση – ταυτόχρονη συντήρηση και υπονόμευση – της συγκρουσιακής σχέσης των Ελληνοκυπρίων και των Τουρκοκυπρίων ή στην αποκλειστική υπονόμευση αυτής της σχέσης. Από την άλλη, η πλειοψηφία των συμμετεχόντων δεν επέδειξε ευαισθησία ή επέδειξε μερική ευαισθησία για την έμφυλη πολιτική των αναπαραστάσεων του παρελθόντος η οποία αφορούσε στη διαμόρφωση των σχέσεων εξουσίας των Ελληνοκυπρίων γυναικών και ανδρών. Συγκεκριμένα, η πλειοψηφία των συμμετεχόντων δεν ανίχνευσε ή ανίχνευσε μερικώς αυτή την πολιτική. Άρα, δεν αναγνώρισαν ότι οι αναπαραστάσεις δεν απεικόνιζαν το παρελθόν ολοκληρωμένα σε σχέση με τη συμπεριφορά και τις εμπειρίες των Ελληνοκυπρίων γυναικών και ανδρών. Επίσης, δεν αναγνώρισαν ότι μέσα από αυτές τις αναπαραστάσεις εξυπηρετείτο ο στόχος για συντήρηση της σχέσης εξουσίας των Ελληνοκυπρίων γυναικών και ανδρών. Επιπρόσθετα, η πλειοψηφία των συμμετεχόντων δήλωσαν ότι αξιοποιούν διδακτικές πρακτικές οι οποίες στηρίζουν την έμφυλη πολιτική των αναπαραστάσεων. Δηλαδή, ανέφεραν ότι αξιοποιούν τις αναπαραστάσεις με τρόπο ο οποίος συμβάλει στη συντήρηση των προτύπων του δυνατού Ελληνοκύπριου άνδρα και της αδύναμης Ελληνοκύπριας γυναίκας. Αυτή η διαφοροποίηση της ‘ευαισθησίας’ την οποία επέδειξαν οι συμμετέχοντες φαίνεται να σχετίζεται με συνθήκες οι οποίες επικρατούν στο παρόν πλαίσιο της Κύπρου καθώς και με σχετικές εμπειρίες των συμμετεχόντων. Αυτές οι συνθήκες ή / και οι εμπειρίες των συμμετεχόντων εκλαμβάνονται ως αντίρροπες δυνάμεις οι οποίες ωθούν τους εκπαιδευτικούς προς δυο αντίθετες κατευθύνσεις – η μια κατεύθυνση είναι η συντήρηση της συγκρουσιακής σχέσης των Ελληνοκυπρίων και των Τουρκοκυπρίων και η άλλη η υπονόμευση αυτής της σχέσης. Η εργασία αυτή παρέχει ενδείξεις για την αναγκαιότητα λήψης μέτρων στο Ελληνοκυπριακό εκπαιδευτικό σύστημα όσον αφορά στο επίπεδο της εκπαιδευτικής πολιτικής, των αναλυτικών προγραμμάτων, της εκπαίδευσης των εκπαιδευτικών και της διδασκαλίας. Πρώτον, φαίνεται να είναι χρήσιμο να ευαισθητοποιηθούν οι Ελληνοκύπριοι εκπαιδευτικοί για το(ν) (καταπιεστικό) ρόλο τον οποίο διαδραματίζει η διατομή της εθνικής ταυτότητας με την ταυτότητα του φύλου, καθώς και όλες οι άλλες ταυτότητές τους και οι διατομές τους, στη ζωή τους. Δεύτερον, φαίνεται ότι χρειάζεται να παροτρυνθούν να είναι πιο κριτικά αναστοχαστικοί όσον αφορά στις παιδαγωγικές συνέπειες του τρόπου με τον οποίο αντιλαμβάνονται τις διάφορες ταυτότητες. Τρίτον, μπορούν να ενθαρρυνθούν να εντοπίζουν τη διατομή της εθνικής και της έμφυλης πολιτικής των αναπαραστάσεων του παρελθόντος και να καταρτιστούν να την κριτικάρουν. Σημαντική συμβολή της έρευνας αυτής είναι η διαπίστωση της προθυμίας των Ελληνοκυπρίων εκπαιδευτικών να αξιοποιήσουν εναλλακτικές αναπαραστάσεις του παρελθόντος στην εκπαίδευση οι οποίες μπορούν να προωθήσουν την ειρήνη και τη συμφιλίωση στην Κύπρο. Επίσης, η έρευνα αυτή έχει συμβάλει στην οριοθέτηση του ρόλου τον οποίο διαδραματίζει η ταυτότητα του φύλου, πέρα από την εθνική ταυτότητα, στη διαχείριση των αναπαραστάσεων του παρελθόντος μέσα από την εκπαίδευση. Δηλαδή, έχει συμβάλει στο να αναδειχθεί ένας ιδιαίτερα συγκεκριμένος τρόπος με τον οποίο η διατομή των δυο αυτών ταυτοτήτων ενημερώνει τις αντιλήψεις αλλά και τις διδακτικές πρακτικές των Ελληνοκυπρίων εκπαιδευτικών. Τέλος, η έρευνα αυτή έχει συμβάλει στον καθορισμό της επίδρασης την οποία έχει το πλαίσιο της Κύπρου στις αντιλήψεις των εκπαιδευτικών όσον αφορά στη σχέση ανάμεσα στις αναπαραστάσεις του παρελθόντος και στις συλλογικές ταυτότητες. Τα αποτελέσματα της παρούσας έρευνας παρέχουν επίσης ενδείξεις για την ανάγκη διεξαγωγής περαιτέρω έρευνας σε σχέση με τη διατομή της εθνικής ταυτότητας με την ταυτότητα του φύλου και με άλλες συλλογικές ταυτότητες στην Κύπρο και τις επιπτώσεις για τα αναλυτικά προγράμματα και τη διδασκαλία.el_GR
dc.format.extent442 σ. 30 εκ.el_GR
dc.languagegrel_GR
dc.language.isogrel_GR
dc.subjectΕλληνοκυπριακό σύστημα εκπαίδευσηςel_GR
dc.subjectΕκπαιδευτική πολιτικήel_GR
dc.titleΑντιλήψεις των Ελληνοκυπρίων εκπαιδευτικών για τις αναπαραστάσεις του παρελθόντος: ο ρόλος της εθνικής ταυτότητας και της διατομής της με την ταυτότητα του φύλουel_GR
dc.typeΔιδακτορική Διατριβήel_GR
dc.contributor.committeememberΠασιαρδής, Πέτρος
dc.contributor.committeememberΓραβάνη, Μαρία
dc.contributor.committeememberΧατζηπαύλου, Μαρία
dc.description.translatedabstractThe aim of this study was both exploratory and interventional, focusing on Greek – Cypriot teachers’ perceptions regarding the role that national identity and its intersection with gender play in the management of representations of the past through the educational system. The theoretical framework of the study included intersectionality theory and postmodern critical theory. Qualitative methodology was used; specifically, postmodern forms of interviews and focus groups were utilized as methods of data collection. Forty Greek - Cypriot primary education educators participated in the interviews - twenty women and twenty men (from which half were refugees). All of them were born after 1974. Twelve of these participants also took part in the focus groups. Research limitations involved the selection of participants, the methods of data collection and the scope of the issue investigated. The findings show that there is differentiation at the level of ‘sensitivity’ which participants demonstrated regarding the national politics of the representations of the past and the gender politics of these representations. On one hand, all participants demonstrated sensitivity regarding the national politics of the representations which involved the formation of the conflict relationship between Greek – Cypriots and Turkish – Cypriots. Specifically, all participants detected these politics; that is, they acknowledged that the representations did not portray the past in a complete or / and objective way concerning this relationship. They also acknowledged that the conflict relationship between these two groups was sustained through these representations. Furthermore, all participants stated that they apply teaching practices which negotiate or undermine the national politics of the representations. Thus, they claimed that they utilize the representations in a manner that contributes to the negotiation – simultaneous sustenance and subversion – of the conflict relationship between Greek – Cypriots and Turkish – Cypriots or to the exclusive subversion of this relationship. On the other hand, the majority of the participants demonstrated no sensitivity or partial sensitivity when it came to gender politics of the representations of the past which involved the formation of power relations between Greek – Cypriot women and men. Specifically, the majority of the participants did not detect or partially detected these politics. Therefore, they did not acknowledge that the representations did not portray the past in a complete way concerning the behaviour and the experiences of Greek – Cypriot women and men. Also, they did not acknowledge that the power relationship between Greek – Cypriot women and men was sustained through these representations. Furthermore, the majority of the participants stated that they use teaching practices which support the gender politics of the representations. Hence, they argued that they utilize the representations in a way that contributes to the sustenance of the models of the strong Greek – Cypriot man and the weak Greek – Cypriot woman. This differentiation of ‘sensitivity’ that participants demonstrated seems to be related to circumstances which prevail in the current context of Cyprus as well as to participants’ relevant experiences. These circumstances and/or participants’ experiences are interpreted as counterbalancing forces which activate teachers towards two opposing directions — one direction is the sustenance of the conflict relationship between Greek – Cypriots and Turkish – Cypriots and the other is the subversion of this relationship. There are a number of implications of this study for the Greek-Cypriot educational system at the levels of policy, curriculum, teacher education, and teaching. First, it may be useful to sensitize Greek – Cypriot teachers regarding the (oppressive) role that the intersection of national identity with gender, as well as all their other identities and their intersections, plays in their lives. Second, it seems that they need to be urged to be more critically reflexive concerning the pedagogical implications of the way they perceive various identities. Third, they could be encouraged to identify the intersection of the national and gender politics of the representations of the past and trained to critique them. An important contribution of this study is the ascertainment of Greek – Cypriot teachers’ willingness to use alternative representations of the past in education which may promote peace and reconciliation in Cyprus. Also, this study has contributed to the delineation of the role that gender, beyond national identity, plays in the management of the representations of the past through education. Specifically, it has revealed, in an especially particular manner, how the intersection of these two identities informs the perceptions and the teaching practices of Greek – Cypriot teachers. Finally, this study has contributed to the determination of the influence that the context of Cyprus has on teachers’ perceptions concerning the relationship between representations of the past and collective identities. The results of this study also indicate the need for further research concerning the intersection of national identity, gender and other collective identities in Cyprus and the implications for curriculum and teaching.en
dc.format.typepdfel_GR


Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο

Thumbnail

Αυτό το τεκμήριο εμφανίζεται στις ακόλουθες συλλογές

Εμφάνιση απλής εγγραφής