dc.contributor.advisor | Μίτλεττον, Νίκος | |
dc.contributor.author | Μακρής, Μιχάλης | |
dc.contributor.other | Makris, Michalis | |
dc.coverage.spatial | Κύπρος | el_GR |
dc.date.accessioned | 2012-02-22 | |
dc.date.accessioned | 2012-02-22T07:07:52Z | |
dc.date.available | 2012-02-22T07:07:52Z | |
dc.date.copyright | 2009-12 | |
dc.date.issued | 2012-02-22 | |
dc.identifier.other | ΔΜΥ/2009/00069 | el_GR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11128/250 | |
dc.description | Περιέχει βιβλιογραφικές παραπομπές. | el_GR |
dc.description.abstract | Παρά τη μεγάλη σημασία της επαγγελματικής ικανοποίησης των εργαζομένων στον τομέα
παροχής υπηρεσιών υγείας, ο κυπριακός υγειονομικός χώρος χαρακτηρίζεται από απουσία
ερευνητικών εργασιών που να σχετίζονται με αυτή. Η παρούσα ερευνητική εργασία
αποσκοπεί στη διαμόρφωση μιας πρώτης εικόνας, μέσα από την καταγραφή του επιπέδου της
επαγγελματικής ικανοποίησης των εργαζομένων στα δημόσια νοσοκομεία της Κύπρου, τη
διερεύνηση θεμάτων που σχετίζονται με αυτή και τη συγκριτική ανάλυση ανά νοσοκομείο
και επαγγελματική κατηγορία.
Η έρευνα έγινε με τη χρήση δομημένου ερωτηματολογίου που μέτρα τόσο συνολική
ικανοποίηση και ικανοποίηση από διάφορες παραμέτρους (όπως οργάνωση και διεύθυνση,
συμμετοχή στη διαδικασία λήψης αποφάσεων κ.ά.) όσο και ζητήματα που σχετίζονται με
αυτήν (όπως επαλήθευση προσδοκιών, πρόθεση αλλαγής επαγγέλματος, επηρεασμός
συμπεριφοράς από επαγγελματική ικανοποίηση κ.ά.).
Το δείγμα αποτέλεσαν 770 επαγγελματίες υγείας και λήφθηκε με τυχαία στρωματοποιημένη
δειγματοληψία, ξεχωριστά για κάθε νοσοκομείο και κατηγορία προσωπικού. Τα
ερωτηματολόγια δόθηκαν με άμεση επικοινωνία με τους συμμετέχοντες, συμπληρώθηκαν
χωρίς την παρουσία του ερευνητή και συλλέχθηκαν σε κάλπες. Για την στατιστική ανάλυση χρησιμοποιήθηκαν μέθοδοι (1) περιγραφικής στατιστικής και (2) επαγωγικής στατιστικής, με τη χρήση του λόγου συμπληρωματικών πιθανοτήτων (odds ratio) για συγκριτική ανάλυση
μεταξύ νοσοκομείων, επαγγελματικών κατηγοριών και κοινωνικο- δημογραφικών ομάδων.
Από τα ευρήματα διαπιστώθηκε ότι η συνολική ικανοποίηση βρίσκεται σε πολύ υψηλά
επίπεδα (80% ικανοποιημένοι- πολύ ικανοποιημένοι), με πιο ικανοποιημένους τους
εργαζόμενους στην Πάφο και λιγότερο στη Λεμεσό. Βρέθηκε ακόμη ότι υπάρχει θετική
συσχέτιση με το φύλο (περισσότερο ικανοποιημένοι οι άντρες), την ηλικία και το εισόδημα.
Η ικανοποίηση αντλείται κυρίως από το ιδιαίτερο αντικείμενο της επαγγελματικής
δραστηριότητας (ιδιαίτερα για ιατρούς και λοιπούς επαγγελματίες) και τη σχέση με τους
ασθενείς. Για τους νοσηλευτές δε, καθοριστικός είναι και ο ρόλος των αποδοχών.
Αντίθετα από την συνολική ικανοποίηση, η ικανοποίηση ως προς διάφορες παραμέτρους της
εργασίας βρίσκεται στις περισσότερες από αυτές σε χαμηλά επίπεδα. Συγκεκριμένα, στις 119 από τις 16 υπό αξιολόγηση παραμέτρους, η πλειονότητα του συνόλου των εργαζομένων
παρουσιάζεται λίγο ως καθόλου ικανοποιημένη, ενώ μόνο σε 5 πολύ ή πάρα πολύ
ικανοποιημένη. Ιδιαίτερα αυξημένος είναι σε όλα τα νοσοκομεία και επαγγελματικές ομάδες
ο μέσος βαθμός δυσαρέσκειας όσον αφορά την αναγνώριση και προώθηση της προσωπικής
ανάπτυξης, την εξασφάλιση αντικειμενικότητας στις προαγωγές από την αξιολόγηση, την
αναγνώριση και επιβράβευση θετικών προσπαθειών, την παροχή κινήτρων και την οργάνωση και διεύθυνση του νοσοκομείου. Συγκριτικά, ως προς τις ίδιες παραμέτρους, τόσο οι επαγγελματικές ομάδες όσο και τα νοσοκομεία διαφοροποιούνται μεταξύ τους.
Συγκεκριμένα, η ικανοποίηση των λοιπών επαγγελματιών υγείας υστερεί έναντι των άλλων
επαγγελματικών ομάδων σε 12 από τις 16 παραμέτρους. Η δε Πάφος, παρουσιάζει σημαντικά καλύτερα αποτελέσματα στις 14 από τις 16 παραμέτρους έναντι των άλλων νοσοκομείων.
Η υψηλή συνολική ικανοποίηση σίγουρα δεν πρέπει να επαναπαύει κάτι που καταδεικνύει
άλλωστε το χαμηλό επίπεδο ικανοποίησης ως προς τις περισσότερες παραμέτρους της.
Ιδιαίτερη σημασία θα πρέπει να δοθεί στη βελτίωση της ικανοποίησης των εργαζομένων στη
Λεμεσό, καθώς και των λοιπών επαγγελματιών υγείας. Τα οποιαδήποτε βελτιωτικά μέτρα, θα
πρέπει να στρέφονται περισσότερο προς την κατεύθυνση των αντικειμενικότερων προαγωγών
και του ισχύοντος συστήματος αξιολόγησης, της αναγνώρισης, επιβράβευσης των θετικών
προσπαθειών, της προώθησης της προσωπικής ανάπτυξης, της παροχής κινήτρων, της
βελτίωσης της οργάνωσης και διοίκησης και της λήψης μέτρων για βελτίωση του φόρτου εργασίας. | el_GR |
dc.format.extent | 198 σ. πιν., 30 εκ. | el_GR |
dc.language | gr | el_GR |
dc.language.iso | gr | el_GR |
dc.subject | Επαγγελματική ικανοποίηση | el_GR |
dc.subject | Νοσηλευτικό προσωπικό -- Επαγγελματική ικανοποίηση | el_GR |
dc.subject | Job satisfaction | el_GR |
dc.subject | Nursing staff -- Job satisfaction | |
dc.title | Η επαγγελματική ικανοποίηση ιατρών, νοσηλευτών και άλλων επαγγελματιών υγείας των δημοσίων γενικών νοσοκομείων της Κύπρου | el_GR |
dc.type | Μεταπτυχιακή Διατριβή | el_GR |
dc.description.translatedabstract | Despite the importance of employee satisfaction within the healthcare sector, there is a clear lack of research in this area in Cyprus. The purpose of this study is to provide a first perspective on the subject by recording the level of employee satisfaction in Cypriot public
hospitals, exploring relevant issues and providing a comparative analysis across hospitals and different health care occupations (i.e doctors, nurses and other professionals).A sample of 770 healthcare professionals was selected by stratified random sampling methodology in each hospital and occupation type separately. The questionnaires, which have
been given directly to the employees, were completed in the absence of the researcher and collected in polls. Both descriptive and inferential statistics were employed in the analysis.
10 The odds ratios were used in order to compare levels of satisfaction across hospitals,occupations and certain socio-demographic characteristics of the participants such as age,income, education etc.
The study demonstrates that the overall job satisfaction is very high (80% satisfied/very
satisfied); with the employees in Paphos being the most satisfied while the ones in Limassol the least satisfied. Males, older and those with higher incomes report higher levels of overall job satisfaction. The main reasons for overall job satisfaction are the specific job description(especially for doctors and other professionals) and the relationship between the employee
and the patients. In nurses , the level of income is also highly important.
Even though overall job satisfaction is high, low levels of job satisfaction was recorded in most of the individual parameters . Specifically, most of the employees are rather not satisfied
(low or no satisfaction at all) with regards to 11 (out of 16) parameters under study and they are satisfied or very satisfied in only 5 parameters. The level of dissatisfaction is particularly high in the following five parameters: a) recognition and encouragement of personal development, b) fair promotion based on review, c) recognition of positive efforts, d)motivation of employees and e) organisation/administration of hospitals. Differences have been observed among occupations and hospitals. In particular, in 12 of out 16 parameters under study, the level of job satisfaction of "other professionals" is lower than that of doctors
and nurses. Comparing across hospitals, employees in Paphos score better than those of other hospitals in 14 out of 16 parameters measured.
Despite the high overall job satisfaction, it is disconcerting that most of the individual parameters indicate low levels of job satisfaction. In particular, special attention should be given in order to increase employee satisfaction at Limassol hospital and amongst “other”
professionals. Measures towards the improvement of employee job satisfaction could be effective if they address issues such as a fair promotion system based on regular review and individual assessment, recognition of good effort, personal development, motivation of
employees, improvements in organisation/ administration of hospitals and level of work load. | el_GR |
dc.format.type | pdf | el_GR |